Kursplan

Nord-Sydrelationer och globala perspektiv

North-South relations and global perspectives

Kurs
KGG202
Grundnivå
7,5 högskolepoäng (hp)

Om kursplanen

Diarienummer (Format: GU 20XX/XXXX)
GU 2024/651
Ikraftträdandedatum
2025-01-20
Beslutsdatum
2024-11-19
Gäller från termin
Vårterminen 2025
Beslutsfattare
Institutionen för ekonomi och samhälle 

Betygsskala

Sexgradig skala, bokstavsbetyg

Kursens moduler

Skriftlig tentamen, 5
Gruppinlämning, 2,5

Inplacering

Kursen ges både som fristående kurs och inom program. Kursen är en obligatorisk kurs på Samhällsanalysprogram i ekonomisk historia och kulturgeografi (S1SAP), Samhällsvetenskapligt miljövetarprogram (S1SMI) för de som väljer inriktning mot kulturgeografi inom ramen för sina programstudier. Kursen är en fortsättningskurs i kulturgeografi och är obligatorisk för examen.

Huvudområde med fördjupning

ENKGA Kulturgeografi - G1F Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Behörighetskrav

För tillträde till kursen krävs minst 22,5 hp kulturgeografi, geografi, samhällsgeografi eller motsvarande.

Innehåll

Kursen behandlar frågor om vad utveckling är liksom skillnader i utvecklingserfarenheter mellan olika länder, mellan stad och landsbygd, samt mellan olika samhällsgrupper i det Globala Syd. Fokus är på människors försörjningssituationer i olika lokala kontexter, även om det lokala också måste förstås mot bakgrund av globala, regionala och nationella processer, samt relationer mellan aktörer på olika skalor. Begrepp som utveckling, genus och ”livelihoods” problematiseras.

Kursen inleds med att fokusera olika perspektiv på utveckling samt hur dessa perspektiv sammanhänger med den utvecklingspolitik och de policies som bedrivs av olika aktörer i utvecklingsprocessen. Därefter följer ett avsnitt som tar upp levnadsförhållanden i det Globala Syd med fokus på olika resurser som människor har tillgång till i olika kontexter. Kursen avslutas med några teman som lyfter fram aspekter som kan leda till förändringsprocesser, även aktörsperspektiv lyfts fram.

Mål

Kunskap och förståelse

1. Redogöra för olika perspektiv på utveckling, och olika drivkrafter som samverkar och formar utvecklingsprocesser i Globala Syd.

2. Redogöra för de resurser, aktörer och strukturer som är mest centrala för att forma förutsättningarna för människors försörjning och hållbara livsvillkor i det Globala Syd.

Färdigheter och förmåga

3. Visa förmåga att söka, samla och kritiskt tolka relevant information rörande tillgång och nyttjande av resurser för länders utvecklingsprocesser i Globala Syd.

4. Visa förmåga att exemplifiera olika samband mellan rumsliga förhållanden och utvecklingsprocesser i Globala Syd och olika drivkrafter som samverkar i formandet av dessa utvecklingsprocesser.

Värderingsförmåga och förhållninssätt

5. Kritiskt reflektera över och värdera hur olika perspektiv på utveckling påverkar strategier för en hållbar samhällsutveckling i Globala Syd.

Hållbarhetsmärkning

Kursen är hållbarhetsrelaterad, vilket innebär att minst ett av kursens lärandemål tydligt visar att kursens innehåll uppfyller minst ett av Göteborgs universitets fastställda kriterier för hållbarhetsmärkning.

Former för undervisning

Kursen utgörs av föreläsningar, diskussionsseminarier, en gruppuppgift och ett examinations-seminarium för densamma. De schemalagda momenten är ett stöd till arbetet med att läsa in litteraturen och i lärandeprocessen.

Examinationsformer

Kursen examineras med en skriftlig inlämning i två delar. Dels en gruppuppgift och dels en individuell uppgift. Kursen också inkluderar två obligatoriska seminarier.

Den student som inte lämnar in skriftliga rapporter inom föreskriven tid eller inte närvarar vid obligatoriska moment måste göra kompletteringsuppgifter för att bli godkänd på kursen.

Om student som underkänts två gånger på samma examinerande moment önskar byte av examinator inför nästa examinationstillfälle, bör sådan begäran inlämnas skriftligt till institutionen och ska bifallas om det inte finns särskilda skäl däremot (HF 6 kap 22§).

Om student fått rekommendation från Göteborgs universitet om särskilt pedagogiskt stöd kan examinator, i det fall det är förenligt med kursens mål och förutsatt att inte orimliga resurser krävs, besluta att ge studenten en anpassad examination eller alternativ examinationsform.

I det fall en kurs har upphört eller genomgått större förändringar ska student garanteras minst tre examinationstillfällen (inklusive ordinarie examinationstillfälle) under en tid av minst ett år, dock som längst två år efter det att kursen upphört/förändrats. Vad avser praktik och verksamhetsförlagd utbildning gäller motsvarande, men med begränsning till endast ett ytterligare examinationstillfälle.

Betyg

På kursen ges något av betygen Utmärkt (A), Mycket bra (B), Bra (C), Tillfredställande (D), Tillräcklig (E) och Underkänd (F). För att erhålla ett godkänt betyg (A-E) på kursen krävs ett godkänt resultat på samtliga examinerande moment, samt närvaro på obligatoriskt seminarium. Betyget på kursen som helhet bestäms av resultatet på den skriftliga tentamen och sätts i förhållande till fastställd betygsskala

Kursvärdering

Kursvärdering utförs vid kursens slut. Resultatet och eventuella förändringar i kursens upplägg ska förmedlas både till de studenter som genomförde värderingen och till de studenter som ska påbörja kursen.

Övriga föreskrifter

I kursen används en virtuell lärplattform för digital kommunikation (Canvas) mellan lärare och kursdeltagare. Därför krävs tillgång till dator och internet. Kursen får inte inräknas i examen tillsammans med kursen KGG210 eller GE2120