Kursplan

Neuropsykologi

Neuropsychology

Kurs
PX1161
Grundnivå
30 högskolepoäng (hp)

Om kursplanen

Diarienummer
GU 2025/1993
Ikraftträdandedatum
2025-09-01
Beslutsdatum
2025-05-20
Gäller från termin
Höstterminen 2025
Beslutsfattare
Psykologiska institutionen

Betygsskala

Tregradig skala

Kursens moduler

Hjärnans struktur och funktion, 7,5 högskolepoäng
Kognitiv neuropsykologi, 7,5 högskolepoäng
Neuropsykologiska funktionsnedsättningar vid sjukdom och atypisk utveckling, 7,5 högskolepoäng
Social neuropsykologi, 7,5 högskolepoäng

Inplacering

Kursen ges som fristående kurs på grundnivå.

Huvudområde med fördjupning

SNPSA Psykologi - G1N Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Behörighet

Grundläggande behörighet.

Innehåll

Kursen beskriver förhållandet mellan hjärna och beteende och ger en ökad förståelse för de problem avvikande hjärnfunktion kan medföra. Den vänder sig till studerande på grundnivå som vill fördjupa sina kunskaper i neuropsykologi samt yrkesverksamma som möter personer med hjärnskador eller andra former av avvikande hjärnfunktion. Kursen fokuserar i första hand på empirisk teori som har en klinisk eller praktisk förankring och har en inriktning mot vuxna men även barns utveckling och åldrandet behandlas. Såväl typisk som avvikande funktion behandlas.

Kursen består av fyra delkurser:

1. Hjärnans struktur och funktion (Structure and function of the brain) 7,5 hp

Betygsskala: Väl godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U)

Delkursen ger grundläggande information om hjärnans struktur och funktion samt hjärna och beteende i förhållande till utveckling, plasticitet och genetik. Vidare behandlas vanligt förekommande hjärnavbildningstekniker.

2. Kognitiv neuropsykologi (Cognitive neuropsychology) 7,5 hp

Betygsskala: Väl godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U)

Delkursen behandlar centrala aspekter av funktion och dysfunktion inom kognitiva funktionsområden som perception, uppmärksamhet, språk, intelligens, exekutiva funktioner och minne.

3. Neuropsykologiska funktionsnedsättningar vid sjukdom och atypisk utveckling (Neuropsychological impairments in disease and atypical development) 7,5 hp

Betygsskala: Godkänd (G) och Underkänd (U)

Innehållet i denna delkurs har fokus på olika tillstånd som kan leda till neuropsykologiska funktionsbegränsningar. Kursen behandlar kognitiva sjukdomar, traumatisk hjärnskada, stroke och andra neurologiska sjukdomar. Vidare beskrivs ADHD, missbruk och åldrande ur ett neuropsykologiskt perspektiv. Kursen behandlar också hur fysisk aktivitet antas kunna påverka kognitiv funktion.

**4. Social neuropsykologi** (Social neuropsychology), 7,5 hp

Betygsskala: Väl godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U)

Denna delkurs inleds med en orientering i olika mätmetoder inom social neuropsykologi, därefter följer en genomgång av olika perspektiv på emotioner och hjärnan och på emotioner och psykisk ohälsa. Psykisk ohälsa beskrivs som exempelvis depression, ångest, stress och utmattningsrelaterade tillstånd. Resten av delkursen är inriktad mot social kognition och mot funktionsbegränsningar inom detta område som exempelvis vid autism och antisocialt beteende.

Mål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna:

Kunskap och förståelse

  • visa prov på grundläggande kunskaper om hjärnans organisation och funktion
  • visa prov på grundläggande kunskaper om hjärnans utveckling och plasticitet samt genetiska faktorers betydelse för beteende
  • visa prov på kunskap om centrala teorier och begrepp när det gäller samband mellan hjärna och beteende inom områden som minne, uppmärksamhet, perception, språk, exekutiv funktion, intelligens, samt emotionell och social funktion.
  • översiktligt beskriva hur förvärvade skador och förändrad funktion kan förknippas med kognitiva, emotionella och sociala funktionsbegränsningar.
  • visa prov på grundläggande kunskaper om samband mellan problem av neuropsykologisk natur och neuropsykiatriska tillstånd, neuropatologi och psykisk ohälsa.

Färdigheter och förmåga

  • självständigt söka och sammanställa relevant neuropsykologisk information från vetenskaplig litteratur
  • muntligt presentera och diskutera information från aktuell vetenskaplig litteratur inom det neuropsykologiska kunskapsområdet.

Hållbarhetsmärkning

Ingen hållbarhetsmärkning.

Former för undervisning

Undervisningen sker i form av föreläsningar och seminarier, övningar och egna fördjupningar med uppföljande redovisningar.

Undervisningsspråk: svenska och engelska

Examinationsformer

All undervisning samt kurslitteratur och övrigt kursmaterial som tillhandahålls under kursens gång kan utgöra grund för examination. Delkurserna examineras genom individuella skriftliga uppgifter/tentamina, seminarier/övningar och muntliga presentationer. Frånvaro ska kompenseras enligt kursledares anvisningar.

Om student som underkänts två gånger på samma examinerande moment önskar byte av examinator inför nästa examinationstillfälle, bör sådan begäran inlämnas skriftligt till institutionen och ska bifallas om det inte finns särskilda skäl däremot (HF 6 kap 22 §).

Om student fått rekommendation från Göteborgs universitet om särskilt pedagogiskt stöd kan examinator, i det fall det är förenligt med kursens mål och förutsatt att inte orimliga resurser krävs, besluta att ge studenten en anpassad examination eller alternativ examinationsform.

I det fall en kurs har upphört eller genomgått större förändringar ska student garanteras minst tre examinationstillfällen (inklusive ordinarie examinationstillfälle) under en tid av minst ett år, dock som längst två år efter det att kursen upphört/förändrats. Vad avser praktik och verksamhetsförlagd utbildning gäller motsvarande, men med begränsning till endast ett ytterligare examinationstillfälle.

Betyg

På kursen ges något av betygen Väl godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U). Betygsskalan omfattar betygsgraderna Underkänd (U), Godkänd (G), Väl godkänd (VG).

För att erhålla slutbetyget Godkänd på hela kursen krävs

  • betyget Godkänd på samtliga fyra delkurser
  • aktivt deltagande på examinerande seminarier/övningar och, redovisningar. 

För att erhålla slutbetyget Väl godkänd på hela kursen krävs

  • betyget Väl godkänd på minst två av delkurserna 1, 2 och 4.
  • betyget Godkänd på övriga delkurser
  • aktivt deltagande på examinerande seminarier/övningar och redovisningar.

Kursvärdering

Kursledaren ansvarar för att de studerande bereds tillfälle att göra en anonym skriftlig kursvärdering vid kursens slut. Efter avslutad kurs skriver kursledaren en kursrapport, där bl.a. en sammanställning av kursvärderingen ingår. Kursrapporten behandlas i aktuell beredningsgrupp och förmedlas både till de studenter som genomförde kursvärderingen och till de studenter som ska påbörja kursen. Kursrapporter hålls tillgängliga för studenter.

Övriga föreskrifter

Om det i kursen ställs krav på tillgång till dator, internet eller eventuella andra digitala resurser ansvarar studenten själv för att hen har tillgång till det.