Kursplan

Masteruppsats i IT och lärande

Master's Thesis in IT and Learning

Kurs
PDA699
Avancerad nivå
30 högskolepoäng (hp)

Om kursplanen

Diarienummer
GU2024-217
Ikraftträdandedatum
2024-11-11
Beslutsdatum
2024-11-11
Gäller från termin
VT2025
Beslutsfattare
Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

Betygsskala

Tregradig skala

Kursens moduler

Att skriva, diskutera och försvara en masteruppsats, 27 högskolepoäng
Agera som diskutant , 2 högskolepoäng
Möten med utsedd handledare, 1 högskolepoäng

Inplacering

Kursen utgör det avslutande obligatoriska examensarbetet på det internationella masterprogrammet i IT och lärande.

Kursen kan ingå i följande program: Internationellt masterprogram i informationsteknologi och lärande (S2ITL)

Huvudområde

Tillämpad informationsteknologi med inriktning mot lärande och kommunikation

Pedagogik med inriktning mot lärande, kommunikation och informationsteknologi

Fördjupning

A2E, Avancerad nivå, innehåller examensarbete för masterexamen

A2E, Avancerad nivå, innehåller examensarbete för masterexamen

Huvudområde med fördjupning

UNPLI Pedagogik med inriktning mot lärande, kommunikation och informationsteknologi - A2E Avancerad nivå, innehåller examensarbete för masterexamen
ITTIL Tillämpad informationsteknologi med inriktning mot lärande och kommunikation - A2E Avancerad nivå, innehåller examensarbete för masterexamen

Behörighetskrav

För tillträde till kursen krävs avlagd kandidatexamen om minst 180 högskolepoäng eller motsvarande examen. Dessutom måste studenten uppvisa färdighet i engelska motsvarande engelska 6 (svensk gymnasienivå) eller engelska B med minst godkänt resultat eller genom ett internationellt test i engelska med krav på lägsta resultat: TOEFL papper: 575 eller med dator: 213, eller alternativt en kandidatexamen som getts på engelska.

Innehåll

Kursen består av genomförande och försvar av en masteruppsats i det internationella masterprogrammet Informationsteknologi och lärande. En masteruppsats är en akademisk text som identifierar ett problem och presenterar ett tydligt dokumenterat resonemang baserat på rådande litteratur inom fältet och empiriska resultat av en vetenskaplig undersökning.

Mål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna:

Kunskap och förståelse

  • Identifiera problemområden och formulera forskningsfrågor inom fältet IT och lärande
  • Identifiera och kritiskt analysera forskning av relevans för specifika forskningsfrågor

Färdigheter och förmåga

  • Argumentera för relevansen av en studie med referenser till vetenskaplig litteratur
  • Designa och genomföra empiriskt arbete i enlighet med relevant metodologi
  • Identifiera, beskriva och tillämpa teoretiska begrepp och/eller teoretiskt ramverk i en vetenskaplig studie samt motivera dess relevans
  • Analysera resultat från en studie och tillämpa dessa kunskaper på ett systematiskt och kritiskt sätt, som leder till väl underbyggda slutsatser av signifikans för fältet IT och lärande

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • Förklara och försvara vetenskapliga bedömningar inom fältet IT och lärande med hänsyn taget till relevanta vetenskapliga, sociala och etiska aspekter
  • Kritiskt värdera och konstruktivt reflektera över andras arbeten vad beträffar exempelvis presentation, innehåll, värdet av resultaten och använd metodologi
  • Diskutera och försvara ett skriftligt vetenskapligt arbete i enlighet med akademisk standard

Hållbarhetsmärkning

Ingen hållbarhetsmärkning.

Former för undervisning

Handledning, seminarier och presentationer av pågående arbete med uppsatsen.

Vid students förstagångsregistrering på kursen erbjuds 24 timmar handledning av utsedd handledare om uppsatsen skrivs individuellt. Studenter som skriver uppsatsen i par erbjuds 30 timmar handledning av det gemensamma uppsatsarbetet. Student kan vid omregistrering på kursen ansöka om ytterligare handledningstimmar hos kursansvarig, som normalt beviljar maximalt 8 ytterligare handledningstimmar för färdigställande av uppsatsarbetet. Extra timmar beviljas vid ett tillfälle. Därefter förfaller stöd i uppsatsarbetet i form av handledning.

Digitala undervisningsmoment kan förekomma.

Undervisningsspråk: engelska

Examinationsformer

Bedömningen baseras på:

- att skriva, diskutera och försvara en masteruppsats, 27 hp. Uppsatsen kan skrivas individuellt eller samskrivas med en medförfattare. Om uppsatsen har mer än en författare ska individuella bidrag från varje enskild författare beskrivas i ett förord på uppsatsen. Betyg: Väl Godkänd (VG), Godkänd (G), eller Underkänd (U)

-samt agera som diskutant och kritiskt och konstruktivt värdera en annan students masteruppsats, 2 hp. Betyg: Godkänd (G), Underkänd (U)

-minst tre fysiska eller nätbaserade möten med utsedd handledare, 1 hp. Mötena ska intygas av handledaren på särskild blankett som tillhandahålls av kursledaren. Betyg: Godkänd ( G), Underkänd (U)

Examinator kan medge komplettering av bedömd masteruppsats inom angiven tidsfrist.

Om student fått rekommendation från Göteborgs universitet om särskilt pedagogiskt stöd kan examinator, i det fall det är förenligt med kursens mål och förutsatt att inte orimliga resurser krävs, besluta att ge studenten en anpassad examination eller alternativ examinationsform.

Om student som underkänts två gånger på samma examinerande moment önskar byte av examinator inför nästa examinationstillfälle, ska sådan begäran inlämnas skriftligt till kursansvarig institution och bifallas om det inte finns särskilda skäl däremot (HF 6 kap § 22).

I det fall en kurs har upphört eller genomgått större förändringar ska studenten i normalfallet garanteras tillgång till minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) under en tid av åtminstone ett år med utgångspunkt i kursens tidigare uppläggning.

Om en student har fått besked om att denne uppfyller kraven för att vara student vidRiksidrottsuniversitetet (RIU-student) har examinator rätt att besluta om anpassning vid examination, om detta görs i enlighet med Lokala regler gällande RIU-studenter vid Göteborgs universitet.

Betyg

På kursen ges något av betygen Väl godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U). För att erhålla betyget Godkänd ska samtliga av de ovan angivna examinationsuppgifterna vara genomförda med godkänt resultat. För att erhålla betyget Väl godkänd (VG) krävs betyget Väl godkänd på den första av de ovan angivna examinationsuppgifterna: att skriva, diskutera och försvara en masteruppsats.

Kursvärdering

Resultatet och eventuella förändringar i kursens upplägg ska förmedlas både till de studenter som genomförde värderingen och till de studenter som ska påbörja kursen.

Övriga föreskrifter

Nätbaserad information och kommunikation via Göteborgs universitets lärplattform används och dator med internetuppkoppling krävs.