Masteruppsats i IT och lärande
Master's Thesis in IT and Learning
Om kursplanen
Betygsskala
Kursens moduler
Inplacering
Kursen utgör det avslutande obligatoriska examensarbetet på det internationella masterprogrammet i IT och lärande.
Kursen kan ingå i följande program: Internationellt masterprogram i informationsteknologi och lärande (S2ITL)
Huvudområde
Tillämpad informationsteknologi med inriktning mot lärande och kommunikation
Pedagogik med inriktning mot lärande, kommunikation och informationsteknologi
Fördjupning
A2E, Avancerad nivå, innehåller examensarbete för masterexamen
A2E, Avancerad nivå, innehåller examensarbete för masterexamen
Huvudområde med fördjupning
Behörighetskrav
För tillträde till kursen krävs avlagd kandidatexamen om minst 180 högskolepoäng eller motsvarande examen. Dessutom måste studenten uppvisa färdighet i engelska motsvarande engelska 6 (svensk gymnasienivå) eller engelska B med minst godkänt resultat eller genom ett internationellt test i engelska med krav på lägsta resultat: TOEFL papper: 575 eller med dator: 213, eller alternativt en kandidatexamen som getts på engelska.
Innehåll
Kursen består av genomförande och försvar av en masteruppsats i det internationella masterprogrammet Informationsteknologi och lärande. En masteruppsats är en akademisk text som identifierar ett problem och presenterar ett tydligt dokumenterat resonemang baserat på rådande litteratur inom fältet och empiriska resultat av en vetenskaplig undersökning.
Mål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- Identifiera problemområden och formulera forskningsfrågor inom fältet IT och lärande
- Identifiera och kritiskt analysera forskning av relevans för specifika forskningsfrågor
Färdigheter och förmåga
- Argumentera för relevansen av en studie med referenser till vetenskaplig litteratur
- Designa och genomföra empiriskt arbete i enlighet med relevant metodologi
- Identifiera, beskriva och tillämpa teoretiska begrepp och/eller teoretiskt ramverk i en vetenskaplig studie samt motivera dess relevans
- Analysera resultat från en studie och tillämpa dessa kunskaper på ett systematiskt och kritiskt sätt, som leder till väl underbyggda slutsatser av signifikans för fältet IT och lärande
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- Förklara och försvara vetenskapliga bedömningar inom fältet IT och lärande med hänsyn taget till relevanta vetenskapliga, sociala och etiska aspekter
- Kritiskt värdera och konstruktivt reflektera över andras arbeten vad beträffar exempelvis presentation, innehåll, värdet av resultaten och använd metodologi
- Diskutera och försvara ett skriftligt vetenskapligt arbete i enlighet med akademisk standard
Hållbarhetsmärkning
Former för undervisning
Handledning, seminarier och presentationer av pågående arbete med uppsatsen.
Vid students förstagångsregistrering på kursen erbjuds 24 timmar handledning av utsedd handledare om uppsatsen skrivs individuellt. Studenter som skriver uppsatsen i par erbjuds 30 timmar handledning av det gemensamma uppsatsarbetet. Student kan vid omregistrering på kursen ansöka om ytterligare handledningstimmar hos kursansvarig, som normalt beviljar maximalt 8 ytterligare handledningstimmar för färdigställande av uppsatsarbetet. Extra timmar beviljas vid ett tillfälle. Därefter förfaller stöd i uppsatsarbetet i form av handledning.
Digitala undervisningsmoment kan förekomma.
Undervisningsspråk: engelska
Examinationsformer
Bedömningen baseras på:
- att skriva, diskutera och försvara en masteruppsats, 27 hp. Uppsatsen kan skrivas individuellt eller samskrivas med en medförfattare. Om uppsatsen har mer än en författare ska individuella bidrag från varje enskild författare beskrivas i ett förord på uppsatsen. Betyg: Väl Godkänd (VG), Godkänd (G), eller Underkänd (U)
-samt agera som diskutant och kritiskt och konstruktivt värdera en annan students masteruppsats, 2 hp. Betyg: Godkänd (G), Underkänd (U)
-minst tre fysiska eller nätbaserade möten med utsedd handledare, 1 hp. Mötena ska intygas av handledaren på särskild blankett som tillhandahålls av kursledaren. Betyg: Godkänd ( G), Underkänd (U)
Examinator kan medge komplettering av bedömd masteruppsats inom angiven tidsfrist.
Om student fått rekommendation från Göteborgs universitet om särskilt pedagogiskt stöd kan examinator, i det fall det är förenligt med kursens mål och förutsatt att inte orimliga resurser krävs, besluta att ge studenten en anpassad examination eller alternativ examinationsform.
Om student som underkänts två gånger på samma examinerande moment önskar byte av examinator inför nästa examinationstillfälle, ska sådan begäran inlämnas skriftligt till kursansvarig institution och bifallas om det inte finns särskilda skäl däremot (HF 6 kap § 22).
I det fall en kurs har upphört eller genomgått större förändringar ska studenten i normalfallet garanteras tillgång till minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) under en tid av åtminstone ett år med utgångspunkt i kursens tidigare uppläggning.
Om en student har fått besked om att denne uppfyller kraven för att vara student vidRiksidrottsuniversitetet (RIU-student) har examinator rätt att besluta om anpassning vid examination, om detta görs i enlighet med Lokala regler gällande RIU-studenter vid Göteborgs universitet.
Betyg
På kursen ges något av betygen Väl godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U). För att erhålla betyget Godkänd ska samtliga av de ovan angivna examinationsuppgifterna vara genomförda med godkänt resultat. För att erhålla betyget Väl godkänd (VG) krävs betyget Väl godkänd på den första av de ovan angivna examinationsuppgifterna: att skriva, diskutera och försvara en masteruppsats.
Kursvärdering
Resultatet och eventuella förändringar i kursens upplägg ska förmedlas både till de studenter som genomförde värderingen och till de studenter som ska påbörja kursen.
Övriga föreskrifter
Nätbaserad information och kommunikation via Göteborgs universitets lärplattform används och dator med internetuppkoppling krävs.