Management och organisationsteori, kandidatkurs
Management and Organizational Theory, Bachelor Course
Om kursplanen
Betygsskala
Kursens moduler
Inplacering
Kursen ges som fristående kurs.
Kursen kan ingå i följande program: 1) Ekonomie kandidatprogram (S1EKA)
Huvudområde med fördjupning
Behörighetskrav
För tillträde till kursen krävs minst 105 högskolepoäng varav minst 45 högskolepoäng från FEK101 Företagsekonomi, Organisation och ledarskap, 7,5 hp, FEK102 Företagsekonomi, Marknadsföring, 7,5 hp, FEK103 Företagsekonomi, Externredovisning, 7,5 hp, FEK104 Företagsekonomi, Ekonomistyrning, FEK201 Företagsekonomi, Strategisk marknadsföring 7,5 hp, FEK202 Företagsekonomi, Strategi 7,5 hp, FEK203 Företagsekonomi, Lönsamhet och finansiering 7,5 hp och FEK204 Företagsekonomi, Operativ styrning 7,5 hp alternativt från FEG100 Företagsekonomi 1, 30 hp och FEG200 Företagsekonomi 2, 30 hp eller motsvarande kurser.
Innehåll
Kursens mål är att förbereda studenter inför ett yrkesliv där de kommer att arbeta i och leda organisationer och företag. Kursen tränar studenters förmåga att förstå och kritiskt analysera förutsättningarna för organisering och ledarskap i dagens samhälle. Företagets organisering och ledning ställs emot och analyseras utifrån de institutionella och kulturella villkor som utgör dess verksamhetsförutsättningar. Aktuell forskning och idéutveckling i form av originaltexter på området tillsammans med forskningssammanfattningar utnyttjas. Företeelser inom managementområdet utsätts för kritisk och teoretiskt förankrad analys, med teman såsom makt, ansvar, och förhållanden ledare ställs inför avseende egen och andras utveckling. Begreppet ”ledarskap” analyseras och problematiseras.
Kursen består av två strimmor. Den ena strimman har sin tyngdpunkt i teoretiska resonemang och individuella prestationer. Studenterna förväntas läsa in litteratur på egen hand och reflektera kring dess budskap innan respektive tema behandlas under obligatoriska seminarier. Detta examineras genom tentamen, i enlighet med lärandemål 1 och 2. I den andra strimman får studenterna utifrån dessa teoretiska resonemang i små grupper, i seminarieform samt i textform, problematisera och diskutera praktiska och metodologiska frågeställningar som rör organisering och ledarskap. Denna del av kursen examineras genom grupparbete, i enlighet med lärandemål 3.
Mål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- beskriva och förklara teorier om organisering och ledarskap i relation till samhällets utveckling
- problematisera, jämföra och kritiskt diskutera de teorier som avses under lärandemål 1
- identifiera och problematisera en organiserings/ledarskaps- aspekt, samt med utgångspunkt i tidigare studier och teori som avses under lärandemål 1 och 2, utforma en studie som bidrar till att öka kunskapen om det identifierade problemet.
Hållbarhetsmärkning
Former för undervisning
Föreläsningar, lektioner och seminarier.
Undervisningsspråk: svenska
Undervisning på engelska kan förekomma.
Examinationsformer
Lärandemål 1 examineras genom tentamen.
Lärandemål 2 examineras genom tentamen.
Lärandemål 3 examineras genom gruppuppgift.
Obligatorisk närvaro
Det är obligatorisk närvaro vid litteraturseminarier. Student som inte kan närvara vid ett eller två av sju litteraturseminarier kan beviljas en ersättningsuppgift, som måste slutföras inom föreskriven tid. Student som varit frånvarande vid fler än två litteraturseminarier hänvisas till resterande litteraturseminarier vid kommande kurstillfälle.
Av resursskäl examineras gruppuppgifter och seminarier endast inom ramen för kurstillfället.
- Om en student som har underkänts två gånger på samma examinerande moment önskar byta examinator inför nästa examinationstillfälle ska en sådan begäran bifallas om det inte finns särskilda skäl däremot (6 kap. 22 § HF).
- Om en student har fått besked om pedagogiskt stöd från Göteborgs universitet med rekommendation om anpassad examination och/eller anpassad examinationsform kan examinator, i det fall det är förenligt med kursens lärandemål och förutsatt att inte orimliga resurser krävs, besluta att bevilja studenten anpassad examination och/eller anpassad examinationsform.
- Om en kurs har avvecklats eller genomgått en större förändring ska studenten erbjudas minst två examinationstillfällen, utöver ordinarie examinationstillfälle. Dessa tillfällen fördelas under en tid av minst ett år, dock som längst två år efter det att kursen avvecklats/förändrats. Vad gäller praktik och verksamhetsförlagd utbildning (VFU) gäller motsvarande, men med begränsning till endast ett ytterligare examinationstillfälle.
- Om en student har fått besked om att denne uppfyller kraven för att vara student vid Riksidrottsuniversitetet (RIU-student) har examinator rätt att besluta om anpassning vid examination, om detta görs i enlighet med Lokala regler gällande RIU-studenter vid Göteborgs universitet.
Betyg
På kursen ges något av betygen Utmärkt (A), Mycket bra (B), Bra (C), Tillfredställande (D), Tillräcklig (E) och Underkänd (F).
För ett godkänt kursbetyg krävs att samtliga lärandemål är godkända. Det innebär att det krävs godkänt på den skriftliga tentamen (A–E) och godkänt på gruppuppgiften (G). De obligatoriska momenten i kursen måste också vara uppfyllda. Betyget på kursen (A-F) baseras på den individuella prestationen på tentamen.
Betyg (Benämning) Karakteristik:
A (Utmärkt) Ett framstående resultat som är utmärkt vad gäller teoretiskt djup, praktisk relevans, analytisk förmåga och självständighet.
B (Mycket bra) Ett mycket bra resultat som karakteriseras av mycket bra teoretiskt djup, praktisk relevans, analytisk förmåga samt självständighet.
C (Bra) Ett bra resultat som karakteriseras av bra teoretiskt djup, praktisk relevans, analytisk förmåga samt självständighet.
D (Tillfredsställande) Ett resultat som är tillfredsställande vad gäller teoretiskt djup, praktisk relevans, analytisk förmåga och självständighet.
E (Tillräcklig) Ett resultat som möter minimikraven vad gäller teoretiskt djup, praktisk relevans, analytisk förmåga och självständighet, men inte mer.
F (Underkänd) Ett resultat som är otillräckligt vad gäller teoretiskt djup, praktisk relevans, analytisk förmåga och självständighet.
Enskilda examinationsmoment i kursen kan ha betygsskala UG (underkänt/godkänt).
Kursvärdering
Kursvärdering sker anonymt digitalt via kursens hemsida alternativt via skriftlig enkät som delas ut i anslutning till det sista schemalagda lektionstillfället eller i anslutning till tentamen. Resultatet av kursvärderingen skall kommuniceras via kursnämnd och kurshemsida.
Resultatet och eventuella förändringar i kursens upplägg ska förmedlas både till de studenter som genomförde värderingen och till de studenter som ska påbörja kursen.
Övriga föreskrifter
Handelshögskolan har en AI-policy gällande användning av generativ AI eller liknande verktyg. Regler och riktlinjer för användning av sådana verktyg publiceras och uppdateras på kursens lärplattform. Där framgår specifikt vad som gäller för den här kursen.