Utbildningsplan

Logopedprogrammet

Speech and Language Pathology Programme

Program
M2SLP
240 högskolepoäng (hp)

Om utbildningsplanen

Giltig fr.o.m.
Vårtermin 2024
Diarienummer
GU 2025/2947
Ikraftträdandedatum
2025-09-12
Beslutsdatum
2025-09-12
Gäller från termin
Hösttermnen 2025
Beslutsfattare
Sahlgrenska akademin
Startar på grundnivå och slutar på avancerad nivå
Ja

Syfte

Logopedprogrammet är en flervetenskaplig utbildning som leder fram till akademisk yrkesexamen. Målet med programmet är att den studerande förvärvar sådana kunskaper och färdigheter som krävs för att arbeta självständigt som logoped inom hälso- och sjukvård, skola, äldreomsorg eller kommunal rehabilitering/habilitering. Den fyraåriga utbildningen utgör grund för legitimation som logoped efter ansökan hos Socialstyrelsen. Programmet syftar även till en generell examen och förberedelse för fortsatt utbildning på forskarnivå.

Behörighet

Matematik 2a eller 2b eller 2c, Naturkunskap 2, Samhällskunskap 1b eller 1a1+1a2

Examen och huvudområde

Utbildningen leder till Logopedexamen (Degree of Master of Science in Speech and Language).

Utbildningen leder till Medicine Magisterexamen med huvudområde logopedi (Degree of Master of Medical Science (60 credits) with a major in Speech Pathology).

Efter genomfört logopedprogram utfärdas på begäran av studenten ett examensbevis med benämningen Logopedexamen. Efter godkänd examen och ansökan till Socialstyrelsen kan legitimation som Logoped erhållas. Programmets kurser ligger också till grund för medicine magisterexamen i logopedi.

Innehåll

Logopedi är läran om språk-, tal-, röst- och sväljningsstörningar samt behandling av dessa. Studier i ämnet logopedi har sin utgångspunkt i kommunikationsförmågans betydelse för människans perception, kognition och sociala samspel. Ämnet beskriver och förklarar olika former av kommunikationssvårigheter på grund av språk-, röst- eller talstörningar samt svälj och andra orala svårigheter, hur de bör bedömas och behandlas samt dess konsekvenser för människans personlighet, hälsa och livskvalitet. Inom programmet läggs stor vikt vid patientens/klientens kommunikativa aktivitet och delaktighet samt vid kopplingen mellan logopedisk forskning och klinisk verksamhet.
Logopedprogrammet är indelat i kurser inom lingvistik och psykologi samt allmän och speciell medicin som läses parallellt eller integrerat med kurser inom huvudområdet logopedi. De sex första terminernas kurser är på grundnivå och de två sista terminernas på avancerad nivå. Inom huvudområdet ingår verksamhets integrerat lärande (VIL) om sammanlagt 24 hp, varav 6 hp på avancerad nivå. Under termin 7 och 8 genomförs ett självständigt arbete (examensarbete) i logopedi om sammanlagt 30 hp.

Progression i utbildningen sker genom en successiv breddning och fördjupning inom huvudområdet. Dessutom genom att kunskaper, färdigheter och värderingar överförs mellan kunskapsområden och tillämpas, vilket leder till fördjupade kunskaper och färdigheter för yrkesutövning och kunskapsutveckling. För att säkerställa utvecklandet av en trygghet iyrkesrollen som logoped och dess olika verksamhetsområden finns en återkommande kurs (Profession I-VIII) där generiska såväl som specifikt logopediska områden berörs och problematiseras. Ett vetenskapligt förhållningssätt introduceras i början av utbildningen och integreras därefter på samtliga logopediska kurser och fördjupas ytterligare under metod- och statistikkurser samt i samband med examensarbetet i slutet av utbildningen. Examensmålen och de lokala målen introduceras och examineras genom lärandemål i programmets kurser.
Pedagogiska metoder och examination är anpassade efter lärandemål och utformade så att de gynnar en successivt ökande självständighet.

Inslag av distans/nätbaserad undervisning kan förekomma i vissa kurser vilket förutsätter tillgång till dator, webbkamera och uppkoppling.
Programmet ges på helfart och samtliga kurser är obligatoriska.


Kursöversikt:

Termin 1:

  • Logopedi I (6 hp)
  • Medicinskt basblock (12 hp)
  • Introduktion i lingvistik och fonetik (12 hp)

Termin 2:

  • Logopedi II (12 hp)
  • Medicin – barn och ungdomar (6 hp)
  • Kommunikationsutveckling hos barn och ungdomar (6 hp)
  • Utvecklingspsykologi (6 hp)

Termin 3:

  • Logopedi III (12 hp)
  • Medicin – vuxna och äldre (6 hp)
  • Neuro- och psykolingvistik (6 hp)
  • Neuro och kognitionspsykologi (6 hp)

Termin 4:

  • Logopedi IV (18 hp)
  • Tillämpad fonetik (6 hp)
  • Personlighets- och socialpsykologi (6 hp)

Termin 5:

  • Logopedi V (21 hp)
  • Verksamhetsintegrerat lärande 1 (9 hp)

Termin 6:

  • Logopedisk forskning, klinik och profession (12 hp)
  • Audiologi inom logopedisk verksamhet (3 hp)
  • Verksamhetsintegrerat lärande 2 (9 hp)
  • Kommunikationsanalys (6 hp)

Termin 7:

  • Logopedi fördjupning (21 hp)
  • Verksamhetsintegrerat lärande 3 (6 hp)
  • Examensarbete logopedi* (3 hp av 30 hp)

Termin 8:

  • forts. Examensarbete logopedi* (27 hp av 30 hp)
  • Profession VIII (3 hp)

* Kursen sträcker sig över två terminer, termin 7 och termin 8.

Mål

Generella mål för logopedexamen
Enligt Högskoleförordningen ( SFS 1993:100, bilaga 2, examensordningen):

Kunskap och förståelse
För logopedexamen ska studenten
• visa kunskap om områdets vetenskapliga grund och insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete samt kunskap om sambandet mellan vetenskap och beprövad erfarenhet och sambandets betydelse för yrkesutövningen,
• visa såväl bred som fördjupad klinisk, pedagogisk och terapeutisk kunskap om habilitering och rehabilitering av röst-, tal-, språk- och sväljstörningar,
• visa förståelse för att kommunikationsförmågan är en integrerad del av individens personlighet och sociala situation, och
• visa kunskap om relevanta författningar.

Färdighet och förmåga
För logopedexamen ska studenten
• visa fördjupad förmåga att självständigt och i samverkan med patienten undersöka, bedöma och behandla de vanligast förekommande störningarna inom det logopediska verksamhetsområdet,
• visa förmåga att initiera och medverka i förebyggande hälsovård inom det logopediska arbetsområdet,
• visa fördjupad förmåga att planera, genomföra och utvärdera behandlingsprogram,
• visa förmåga att informera och undervisa olika grupper samt att genomföra handledande uppgifter,
• visa förmåga att muntligt och skriftligt redogöra för och diskutera åtgärder och behandlingsresultat med berörda parter samt i enlighet med relevanta författningar dokumentera dessa,
• visa förmåga till lagarbete och samverkan med andra yrkesgrupper, och
• visa fördjupad förmåga att kritiskt granska, bedöma och använda relevant information samt att diskutera nya fakta, företeelser och frågeställningar med olika grupper och därmed bidra till utveckling av yrket och verksamheten.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
För logopedexamen ska studenten
• visa självkännedom och empatisk förmåga,
• visa förmåga att med helhetssyn på människan göra åtgärdsbedömningar utifrån relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter med särskilt beaktande av de mänskliga rättigheterna,
• visa förmåga till ett professionellt förhållningssätt gentemot patienter och deras närstående, och
• visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att fortlöpande utveckla sin kompetens.

Utöver ovanstående mål ska följande lokala lärandemål uppfyllas:
• visa förmåga att analysera och värdera svensk logopedisk praxis, verksamhet och forskning i ett internationellt perspektiv,
• visa förmåga att reflektera kring logopedins roll i relation till andra kunskapsområden och logopedens roll i det interprofessionella samarbetet,
• visa förmåga att reflektera kring implementering av aktuella logopediska forskningsresultat i klinisk verksamhet,
• visa förmåga att anlägga ett personcentrerat förhållningssätt,
• visa insikter och färdigheter som bidrar till jämlik vård.

Dessutom har samtliga utbildningar vid Sahlgrenska akademin som särskild målsättning att bidra till insikt och att främja:
• en hållbar utveckling som innebär att nuvarande och kommande generationer tillförsäkras en hälsosam och god miljö, ekonomisk och social välfärd samt rättvisa,
• ökad medvetenhet om genus, jämställdhet och likabehandling.

Hållbarhetsmärkning

Ingen hållbarhetsmärkning.

Övergångsbestämmelser

Utbildningsplanen gäller för studenter som påbörjar sina studier från och med höstterminen 2018. Student som efter studieuppehåll enligt tidigare utbildningsplan önskar återuppta studierna ska kontakta studievägledare för planering av fortsatta studier.

Övriga föreskrifter

Verksamhetsintegrerat lärande sker i öppen och sluten vård på Sahlgrenska Universitetssjukhuset, på andra sjukhus och vårdinrättningar främst i Västra Götalandsregionen och Halland, inom Habilitering och hälsa samt vid resurscentra eller motsvarande inom skolförvaltningen och skola. Viss del av det verksamhetsintegrerade lärandet sker efter eget val. Den praktiska undervisningen ges vid olika orter i landet och kan därför medföra extra kostnader för studenten i form av resor och uppehälle.

Samarbetsavtal med utländska lärosäten finns vilket ger möjlighet att genomföra kurser utomlands.

Studentrepresentanter företräder studenterna i förekommande kommittéer och arbetsgrupper.

Kursvärderingar samt kurs- och programutvärderingar genomförs regelbundet under hela utbildningen. Dessutom sker uppföljningar av vad tidigare studenter som fullföljt utbildningen gör efter sin logopedexamen och hur de då ser på sin utbildning.

Uppföljning och utvärdering av programmet sker i enlighet med gällande Policy för kvalitetssäkring och kvalitetsutveckling av utbildning vid Göteborgs universitet.

Platsgaranti

Student som i föreskriven takt följer ett utbildningsprogram, har platsgaranti. Samtliga av logopedprogrammets kurser vid Göteborgs universitet är obligatoriska vilket innebär att studenten har generell platsgaranti.