Litterärt arbete. Läsandets praktiker: Poetiker
Literary Work. The Practices of Reading: Poetics
Om kursplanen
Betygsskala
Kursens moduler
Inplacering
Kursen är en programkurs som ges termin 2.
Kursen ingår i Konstnärligt masterprogram i Litterär gestaltning (K2LIG).
Huvudområde med fördjupning
Behörighetskrav
För tillträde till kursen krävs genomgångna kurser under termin 1 på programmet Konstnärligt masterprogram i Litterär gestaltning.
Innehåll
Kursen rymmer tre huvudmoment:
1. Textsamtalet – fördjupar föregående termins textkritiska samtal kring studenternas skönlitterära texter.
2. Poetiker – innehåller förutom läsning av poetiktexter, också gemensamt identifierande av implicita poetiker hos olika författarskap samt att påbörja formulerandet av en egen poetik.
3. Frågor om forskning – behandlar skönlitterärt skrivande som ett utforskande av språket och världen, och på vilka sätt detta sker inom konstnärlig forskning.
Mål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- identifiera implicita och explicita poetiker i olika författarskap
- övergripande beskriva det konstnärliga forskningsfältet inom ämnet litterär gestaltning
Färdigheter och förmåga
- formulera relevant textkritik för framförande i textsamtal och seminarier
- planera och genomföra en offentlig uppläsning
- formulera grunderna för en egen poetik
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- reflektera över hur olika poetiker utmanar och påverkar det egna skrivandet
- reflektera över forskningens möjligheter och implikationer i relation till litteraturen.
Hållbarhetsmärkning
Former för undervisning
Undervisningen sker i form av seminarier och textsamtal.
Kursens undervisningsspråk är svenska, danska, bokmål och nynorska. Undervisning på engelska kan förekomma.
Examinationsformer
Kursens lärandemål examineras vid kursens seminarier samt genom textsamtal och skriftliga inlämningsuppgifter.
Underlaget för examinationen är en samlad bedömning av studentens prestationer under kursens gång.
Frånvaro vid examinerande moment kan komma att ersättas med annan examinationsform efter examinators bedömning.
Komplettering av skriftliga uppgifter kan komma att medges. Möjligheten till komplettering bedöms individuellt och beslutas av examinator. Komplettering sker genom de uppgifter som examinator bestämmer och inom angiven tidsram.
Om student som underkänts två gånger på samma examinerande moment önskar byte av examinator inför nästa examinationstillfälle, bör sådan begäran inlämnas skriftligt till institutionen och ska bifallas om det inte finns särskilda skäl däremot (HF 6 kap 22§).
Om student fått rekommendation från Göteborgs universitet om särskilt pedagogiskt stöd kan examinator, i det fall det är förenligt med kursens mål och förutsatt att inte orimliga resurser krävs, besluta att ge studenten en anpassad examination eller alternativ examinationsform.
I det fall en kurs har upphört eller genomgått större förändringar ska student garanteras minst tre examinationstillfällen (inklusive ordinarie examinationstillfälle) under en tid av minst ett år, dock som längst två år efter det att kursen upphört/förändrats. Vad avser praktik och verksamhetsförlagd utbildning gäller motsvarande, men med begränsning till endast ett ytterligare examinationstillfälle.
Betyg
På kursen ges något av betygen Godkänd (G) och Underkänd (U).
Kursvärdering
Kursen utvärderas muntligt kontinuerligt och vid kursens slut skriftligt anonymt samt gemensamt i grupp. Resultatet och eventuella förändringar i kursens upplägg ska förmedlas både till de studenter som genomförde värderingen och till de studenter som ska påbörja kursen.