Lek och deltagande
Play and Participation
Om kursplanen
Betygsskala
Kursens moduler
Inplacering
Kursen är en programkurs som ges termin 2.
Kursen ingår i Konstnärligt masterprogram i Child Culture Design (K2CCD).
Huvudområde med fördjupning
Behörighetskrav
Kandidatexamen i design om 180hp eller motsvarande samt kunskaper i engelska motsvarande Engelska 6/Engelska B. Därtill krävs godkänt arbetsprov.
Innehåll
Kursens övergripande tema är lek och deltagande och innehåller moment som belyser nämnda begrepp kopplade till både barnkultur och design. Genom en föreläsningsserie ges studenterna möjlighet att ta del av mångvetenskapliga forskningsresultat och förväntas referera till forskning och teori i sina designprojekt. I kursen introduceras studenten till metoder för att utveckla den egna designprocessen med fokus på co-design (brukarmedverkan).
Kursen fokuserar på aktiviteten lek. Via det offentliga rummets lekbarhet, så som skolgårdar och lekplatser, undersöks förutsättningarna kopplat både till platserna och till de redskap som finns tillgängliga. Föreläsningar, workshops, textseminarier och studiebesök belyser barns plats i det offentliga rummet. Det konstnärliga utforskandet spänner från det fysiska rummets utformning och tillgänglighet till design av de artefakter som möjliggör olika aktiviteter.
Designprojekt som genomförs i kursen kontextualiseras via referenser från andra designprojekt, det givna sammanhanget, mötet med brukaren och litteraturstudier. Studenten övar på att identifiera och formulera ämnesfrågor. Studenten utforskar co-design i möten med brukaren och tillämpar metoderna i den egna designprocessen.
Mål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- diskutera inkludering av barns perspektiv i designprocesen genom co-design (brukarmedverkan)
- relatera den egna designpraktiken till teorier om lek och barns utveckling
Färdigheter och förmåga
- utveckla egna designprojekt i relation till en given kontext och förhållanden
- använda co-design för att utveckla det egna designprojektet
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- utvärdera det egna designprojektet och dess relevans och relation till barnkultur.
Hållbarhetsmärkning
Former för undervisning
Undervisningen sker i form av seminarier, handledning, studiebesök och föreläsningar. I kursen ingår även eget praktiskt designarbete.
Undervisningsspråk är engelska.
Examinationsformer
Lärandemålen examineras genom:
- skrivuppgifter i samband med kursens seminarier
- muntlig presentation av resultat och process av eget projekt
- genomfört projektarbete.
Komplettering av examinerad studentprestation kan komma att medges.
Frånvaro vid obligatoriskt moment kan komma att ersättas med alternativ uppgift.
Om en student som har underkänts två gånger på samma examinerande moment önskar byta examinator inför nästa examinationstillfälle ska en sådan begäran bifallas om det inte finns särskilda skäl däremot (6 kap. 22 § HF).
Om en student har fått besked om pedagogiskt stöd från Göteborgs universitet med rekommendation om anpassad examination och/eller anpassad examinationsform kan examinator, i det fall det är förenligt med kursens lärandemål och förutsatt att inte orimliga resurser krävs, besluta att bevilja studenten anpassad examination och/eller anpassad examinationsform.
Om en kurs har avvecklats eller genomgått en större förändring ska studenten erbjudas minst två examinationstillfällen, utöver ordinarie examinationstillfälle. Dessa tillfällen fördelas under en tid av minst ett år, dock som längst två år efter det att kursen avvecklats/förändrats. Vad gäller praktik och verksamhetsförlagd utbildning (VFU) gäller motsvarande, men med begränsning till endast ett ytterligare examinationstillfälle.
Om en student har fått besked om att denne uppfyller kraven för att vara student vid Riksidrottsuniversitetet (RIU-student) har examinator rätt att besluta om anpassning vid examination, om detta görs i enlighet med Lokala regler gällande RIU-studenter vid Göteborgs universitet.
Betyg
På kursen ges något av betygen Godkänd (G) och Underkänd (U).
Kursvärdering
Studenterna ges möjlighet att utvärdera kursen anonymt i samband med kursens slut. Resultatet och eventuella förändringar i kursens upplägg ska förmedlas både till de studenter som genomförde värderingen och till de studenter som ska påbörja kursen.
Övriga föreskrifter
Studenten står själv för kostnader i samband med kursens genomförande.