Läs- och skrivinlärning för förskollärare som undervisar i förskoleklass
Reading and Writing Learning for Preschool Teachers who Teach Preschool class
Om litteraturlistan
GU 2025/2448
Boglind, A., & Nordlund, A. (Red.). (2021). En bro av poesi. En bok för alla.
Brotherton, S. Williams, C. (2002). Interactive writing instruction in a first grade title 1 Literacy program. Journal of reading education volume 27, No 3
https://www.researchgate.net/profile/CheriWilliams-: 2/publication/234603333_Interactive_Writing_Instruction_in_a_First_Grade_Title_I_Literacy_Program/links/58ee57d1aca2724f0a28a172/Interactive-Writing-Instruction-in-a-FirstGrade-Title-I-Literacy-Program.pdf
Chambers, A. (2014). Böcker inom och omkring oss. ([Ny utg.]). Gilla böcker.
Fast, C. (2007). Sju barn lär sig läsa och skriva (doctoral thesis,Uppsala Studies in Education 115). Uppsala: Acta Universitatis Uppsaliensis. Hämtad 2017-01-23
https://www.divaportal.org/smash/get/diva2:169656/FULLTEXT01.pdf
Fridolfsson, I. (2020). Grunderna i läs- och skrivinlärning. (Tredje upplagan). Studentlitteratur.
Gibbons, P. (2016). Stärk språket stärk lärandet. Språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt för och med andraspråkselever i klassrummet. Hallgren & Fallgren
Heard, G. (2021). Allt gott på jorden och i solen: om dikt och diktskrivning. Daidalos. (198 s.)
Legilexi Stiftelse (2025). Lära barn att läsa. Vägen från fonologisk medvetenhet till god läsförståelse. Legilexi.
Lundberg, I & Herrlin, K (2005). God läsutveckling. Kartläggning och övningar. Andra upplagan. Natur och Kultur.
Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet - Lgr22. (2022). Skolverket. https://www.skolverket.se/publikationer?id=9718
Skolverket. (2023). Nya språket lyfter!: bedömningsstöd i svenska och svenska som andraspråk för grundskolans årskurs 1-6. Rev. uppl. Skolverket.
Skolverket (2022). Kommentarmaterial till kursplanen i svenska. Skolverket. https://www.skolverket.se/publikationer?id=9864
Skoog, M. (2012). Skriftspråkande i förskoleklass och årskurs 1. Örebro: Örebro. Studies in Education 33. (valda delar)
http://oru.divaportal.org/smash/get/diva2:453322/FULLTEXT02.pdf
Tjernberg, C. (2017). Skrivundervisning-Processinriktat skrivande i klassrummet. Natur och Kultur.
Winlund, A., Lyngfelt, A. & Wengelin, Å. (2017). Nyanlända elevers litteracitetspraktiker i skolan. Educare 2017:1
Finns som pdf på Canvas:
Hultin, E. & Westman, M. (2014). Att skriva sig till läsning. Erfarenheter och analyser av det digitaliserade klassrummet. Gleerups.
Häggström, M., Georén Sprung, C. & Kareld, T. (2016). Änglaspråk och magplask. Multimodalt perspektiv på svenska. Studentlitteratur
Leimar, U. (1977). Läsning på talets grund : Läsinlärning som bygger på barnets eget språk. Att lära sig läsa på talets grund: Studieplan för föräldrar (1. uppl. ed.). LiberLäromedel.