Kursplan

Kvantfysik för lärare, en diagrammatisk introduktion

Quantum physics for teachers, a diagrammatic introduction

Kurs
LFY040
Grundnivå
7,5 högskolepoäng (hp)

Om kursplanen

Diarienummer
GU 2025/3135
Ikraftträdandedatum
2025-09-15
Beslutsdatum
2025-09-08
Gäller från termin
VT2026
Beslutsfattare
Institutionen för fysik

Betygsskala

Tregradig skala

Kursens moduler

Kvantfysik, 5 högskolepoäng
Ämnesdidaktik, 2,5 högskolepoäng

Inplacering

Kursen ges som en fristående kurs.

Huvudområde med fördjupning

NNFYA Fysik - G2F Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Behörighetskrav

För tillträde till kursen krävs 30 hp i fysik, eller motsvarande.

Innehåll

Kursen har som syfte att introducera kvantfysikaliska processer och den matematiska formalismen för ZX-diagram, samt redogöra för forskning om undervisning i kvantfysik. Målet är att utveckla en nyanserad förståelse för kvantfysikaliska processer samt hur dessa ligger till grund för praktisk utveckling och programmering av kvantdatorer. Möjlighet att koppla kursens innehåll till praktisk undervisning inom grundskole- och gymnasieundervisning ges genom att även studera aktuell forskning om undervisning i kvantfysik.

Mål

Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:

kunskap och förståelse

  • beskriva och redogöra för kvantfysikaliska processer
  • analysera enkla kvantkretsar

Färdigheter och förmåga

  • beräkna och diskutera utfall från enkla kvantfysikaliska processer med diagram

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • granska och problematisera undervisning i kvantfysik med stöd i beprövad erfarenhet och relevant ämnesdidaktisk litteratur

Hållbarhetsmärkning

Ingen hållbarhetsmärkning.

Former för undervisning

Kursen erbjuds i normalfallet som en nätbaserad distansutbildning. Under kursen sker undervisning i form av föreläsningar och seminarier, båda med inslag av projekt- och problembaserad undervisning. Kursen innehåller obligatoriska seminarietillfällen.

Examinationsformer

Del 1. Kvantfysik, 5 hp: Inlämningsuppgifter och presentationer.
Betygsskala: Väl godkänd (VG), Godkänd (G), Underkänd (U)

Del 2. Ämnesdidaktik, 2,5 hp: Seminarium och lektionsplanering.
Betygsskala: Godkänd (G), Underkänd (U)

Om en student som har underkänts två gånger på samma examinerande moment önskar byta examinator inför nästa examinationstillfälle ska en sådan begäran bifallas om det inte finns särskilda skäl däremot (6 kap. 22 § HF).

Om en student har fått besked om pedagogiskt stöd från Göteborgs universitet med rekommendation om anpassad examination och/eller anpassad examinationsform kan examinator, i det fall det är förenligt med kursens lärandemål och förutsatt att inte orimliga resurser krävs, besluta att bevilja studenten anpassad examination och/eller anpassad examinationsform.

Om en kurs har avvecklats eller genomgått en större förändring ska studenten erbjudas minst två examinationstillfällen, utöver ordinarie examinationstillfälle. Dessa tillfällen fördelas under en tid av minst ett år, dock som längst två år efter det att kursen avvecklats/förändrats. Vad gäller praktik och verksamhetsförlagd utbildning (VFU) gäller motsvarande, men med begränsning till endast ett ytterligare examinationstillfälle.

Om en student har fått besked om att denne uppfyller kraven för att vara student vid Riksidrottsuniversitetet (RIU-student) har examinator rätt att besluta om anpassning vid examination, om detta görs i enlighet med Lokala regler gällande RIU-studenter vid Göteborgs universitet.

Betyg

På kursen ges något av betygen Väl godkänd (VG), Godkänd (G), och Underkänd (U).

För betyg VG på hela kursen krävs betyg VG i del 1 "Kvantfysik" samt betyg G i del 2 "Ämnesdidaktik".

För betyg G på hela kursen krävs betyg G i motsvarande examinationsmoment för ovan nämnda delar.

Kursvärdering

Resultatet och eventuella förändringar i kursens upplägg ska förmedlas både till de studenter som genomförde värderingen och till de studenter som ska påbörja kursen.