Kursplan

Kreativt entreprenörskap för materialbaserad konsthantverks- och designinnovation

Creative Entrepreneurship for Material-Based Craft and Design Innovation

Kurs
FKAECD
Avancerad nivå
30 högskolepoäng (hp)

Om kursplanen

Diarienummer
GU 2025/328
Ikraftträdandedatum
2025-02-17
Beslutsdatum
2025-01-27
Gäller från termin
Höstterminen 2025
Beslutsfattare
HDK-Valand - Högskolan för konst och design

Betygsskala

Tvågradig skala

Kursens moduler

Metoder och kartläggning, 10 Högskolepoäng
Innovation och initiering av handlingsplan, 10 Högskolepoäng
Ta de första stegen av handlingsplanen, 10 Högskolepoäng

Inplacering

Kursen ges som fristående kurs.

Behörighetskrav

Konstnärlig kandidatexamen i konsthantverk, fri konst, design eller motsvarande. Därtill krävs kunskaper i engelska motsvarande Engelska 6 / Engelska Engelska B.



Innehåll

Kursen syftar till att stärka studentens egna resurser och färdigheter för en hållbar yrkeskarriär inom hantverk och design. Studenterna förses med verktyg för att utveckla innovativa materialbaserade produkter och tjänster inom hantverk och design. Genom strukturerade kartläggningar av luckor på marknaden undersöker studenten hur dessa produkter och tjänster kan erbjudas i både traditionella och icke-traditionella sammanhang. Genom att uppmuntra studenter att tänka bortom traditionella ekonomiska modeller inom fältet ger kursen stöd för att utveckla nya former av samarbete och produktion. Studenten utarbetar en handlingsplan som bygger på egna identifierade och utvecklade resurser och som börjar implementeras redan under senare delen av kursen.

Mål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna

Kunskap och förståelse

  • redogöra för den egna yrkesrollens förutsättningar inom professionella sammanhang ur ett historiskt, kulturellt och samhälleligt perspektiv
  • redogöra för processer som utvecklar materialbaserad innovation och i vilka sammanhang de kan tillämpas
  • identifiera luckor på marknaden där det finns entreprenröriella möjligheter för innovativa produkter eller tjänster
  • redogöra för strategier för att göra sin hantverks- eller designverksamhet långsiktigt ekonomiskt hållbar

Färdigheter och förmåga

  • planera och strukturera sitt eget arbete utifrån givna förutsättningar för samarbeten och uppdrag inom ett professionellt sammanhang
  • identifiera behov av ökad kunskap och färdigheter för den egna praktikens entreprenöriella möjligheter
  • utveckla en handlingsplan (action plan) som skapar en grund för en hållbar professionell praktik
  • initiera relationer och nätverkande som gynnar implementeringen av en handlingsplan (action plan) med syftet att nå ut med produkter eller tjänster på marknaden

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • kritiskt reflektera över möjligheter och utmaningar för en hållbar professionell praktik inom hantverk eller design
  • problematisera samspelet mellan konstnärligt uttryck och innehåll i förhållande till det sammanhang där det utövas
  • diskutera etiska, samhälleliga och miljömässiga frågor inom den egna och andras professionella praktik.

Hållbarhetsmärkning

Kursen är hållbarhetsrelaterad, vilket innebär att minst ett av kursens lärandemål tydligt visar att kursens innehåll uppfyller minst ett av Göteborgs universitets fastställda kriterier för hållbarhetsmärkning.

Former för undervisning

Kursen ges som en nätbaserad distanskurs.

Undervisningen sker i form av schemalagda föreläsningar, seminarier och workshoppar,
litteraturstudier samt handledning individuellt och i grupp.

Undervisningsspråket är engelska.

Examinationsformer

Kursens lärandemål examineras genom

  • inlämning av en skriftlig handlingsplan (action plan)
  • diskussion och muntliga redovisningar
  • skriftliga inlämningsuppgifter
  • muntlig opponering på en annan students text eller presentation.

Komplettering av genomförda examinationer kan komma att medges. Möjligheten till
komplettering bedöms individuellt och beslutas av examinator. Komplettering sker
genom de uppgifter som examinator bestämmer och inom angiven tidsram.

Frånvaro vid examinerande moment kan komma att ersättas med annan
examinationsform efter examinators bedömning.

Om en student som har underkänts två gånger på samma examinerande moment önskar byta examinator inför nästa examinationstillfälle ska en sådan begäran bifallas om det inte finns särskilda skäl däremot (6 kap. 22 § HF).

Om en student har fått besked om pedagogiskt stöd från Göteborgs universitet med
rekommendation om anpassad examination och/eller anpassad examinationsform kan examinator, i det fall det är förenligt med kursens lärandemål och förutsatt att inte orimliga resurser krävs, besluta att bevilja studenten anpassad examination och/eller anpassad examinationsform.

Om en kurs har avvecklats eller genomgått en större förändring ska studenten erbjudas minst två examinationstillfällen, utöver ordinarie examinationstillfälle. Dessa tillfällen fördelas under en tid av minst ett år, dock som längst två år efter det att kursen avvecklats/förändrats. Vad gäller praktik och verksamhetsförlagd utbildning (VFU) gäller motsvarande, men med begränsning till endast ett ytterligare examinationstillfälle.

Om en student har fått besked om att denne uppfyller kraven för att vara student vid
Riksidrottsuniversitetet (RIU-student) har examinator rätt att besluta om anpassning vid examination, om detta görs i enlighet med Lokala regler gällande RIU-studenter vid Göteborgs universitet.

Betyg

På kursen ges något av betygen Godkänd (G) och Underkänd (U).

Kursvärdering

Studenterna ges möjlighet att utvärdera kursen anonymt i samband med kursens slut.
Resultatet och eventuella förändringar i kursens upplägg ska förmedlas både till de studenter som genomförde värderingen och till de studenter som ska påbörja kursen.

Övriga föreskrifter

Kursen kräver tillgång till dator med kamera och mikrofon samt internetuppkoppling.

Studenten står för kostnader för att genomföra kursens projektarbete och material.