Kursplan

Klinisk nutrition - vetenskaplig metod

Clinical Nutrition - Scientific Methods

Kurs
MED722
Avancerad nivå
7,5 högskolepoäng (hp)

Om kursplanen

Diarienummer
GU 2025/1479
Ikraftträdandedatum
2025-09-01
Beslutsdatum
2025-04-09
Gäller från termin
Höstterminen 2025
Beslutsfattare
Institutionen för medicin

Betygsskala

Tvågradig skala

Kursens moduler

Projektplaneringsseminarium, 1 högskolepoäng
Skriftlig projektredovisning, 4 högskolepoäng
Muntlig projektredovisning, 2,5 högskolepoäng

Inplacering

Kursen kan läsas inom ramen för dietistutbildningen 180/240 hp samt som fristående kurs.

Kursen kan ingå i följande program: 1) Dietistprogrammet (VDIEM), 2)
Dietistprogrammet (M1DIE) och 3) Dietistprogrammet (M1DIP)

Huvudområde med fördjupning

SAKNU Klinisk nutrition - A1N Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Behörighetskrav

För antagning till kursen krävs:

  • dietistexamen alternativt godkända kurser inom en dietistutbildning om minst 180 hp på grundnivå, inklusive en godkänd kurs i kvantitativ metodik om lägst 3 hp eller en motsvarande hälsovetenskaplig alternativt hälsoinriktad naturvetenskaplig utbildning med godkända kurser på grundnivå om lägst 180 hp
  •  inklusive godkänd kurs i kvantitativ metodik om lägst 3 hp. Dessutom krävs språkkunskaper motsvarande Svenska B/Svenska 2 och Engelska A/Engelska 5

Innehåll

I kursen ingår genomgång av basal och mer avancerad statistik och forskningsmetodik inom nutritionsområdet. Planering, genomförande och bearbetning av kvantitativa data inom olika studiedesigner, såsom experiment, kohortstudie, fall-referentstudie och tvärsnittsstudie, diskuteras med exempel från nutritionsforskning. Praktiska datorövningar med programmet SPSS kompletterar föreläsningar. I mindre grupper övas på att planera och genomföra analys av ett större datamaterial, som sedan redovisas muntligt och skriftligt.

Mål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna:

Kunskap och förståelse
• redogöra för olika studiedesigner relevanta för nutritionsområdet
• motivera val av statistisk metod i relation till olika studiedesigner, datanivåer och studiestorlek
• redogöra för statistisk terminologi och statistiska metoder för såväl parametrisk som icke-parametrisk statistik och multivariabla statistiska modeller

Färdigheter och förmåga
• använda statistiska metoder och statistisk programvara för att analysera små och stora kvantitativa datamängder
• ställa samman resultaten av en större databearbetning och illustrera resultaten i relevanta tabeller och figurer
• kommunicera statistiska metoder och resultat

Värderingsförmåga och förhållningssätt
• självständigt kombinera sin förståelse för epidemiologi och statistik för att utarbeta en strategi för dataanalys av befintligt material och välja relevant studiedesign och relevanta statistiska metoder
• argumentera för val av analysstrategi samt förklara erhållna resultat.

Hållbarhetsmärkning

Ingen hållbarhetsmärkning.

Former för undervisning

Föreläsningar, datalaborationer och grupparbete.
Undervisningsspråk: Svenska

Examinationsformer

Kursen examineras genom:

  •  ett muntligt projektseminarium i grupp
  •  en skriftlig inlämningsuppgift i grupp
  •  en muntlig redovisning i grupp
  • tre obligatoriska moment bestående av deltagande i gruppövning om gruppkontrakt 
  • kursens samtliga projektseminarier 
  • deltagande i kursens samtliga muntliga redovisningar

Frånvaro från obligatoriskt moment kan ersättas med muntlig eller skriftlig ersättningsuppgift enligt anvisning från examinator

  • Om en student som har underkänts två gånger på samma examinerande moment önskar byta examinator inför nästa examinationstillfälle ska en sådan begäran bifallas om det inte finns särskilda skäl däremot (6 kap. 22 § HF).
  • Om en student har fått besked om pedagogiskt stöd från Göteborgs universitet med rekommendation om anpassad examination och/eller anpassad examinationsform kan examinator, i det fall det är förenligt med kursens lärandemål och förutsatt att inte orimliga resurser krävs, besluta att bevilja studenten anpassad examination och/eller anpassad examinationsform.
  • Om en kurs har avvecklats eller genomgått en större förändring ska studenten erbjudas minst två examinationstillfällen, utöver ordinarie examinationstillfälle. Dessa tillfällen fördelas under en tid av minst ett år, dock som längst två år efter det att kursen avvecklats/förändrats. Vad gäller praktik och verksamhetsförlagd utbildning (VFU) gäller motsvarande, men med begränsning till endast ett ytterligare examinationstillfälle.
  • Om en student har fått besked om att denne uppfyller kraven för att vara student vid Riksidrottsuniversitetet (RIU-student) har examinator rätt att besluta om anpassning vid examination, om detta görs i enlighet med Lokala regler gällande RIU-studenter vid Göteborgs universitet.





Betyg

På kursen ges något av betygen Godkänd (G) och Underkänd (U).

Kursvärdering

Kursutvärdering sker skriftligt på Göteborgs universitets lärplattform, samt muntligt i dialog med studenterna. Kursansvarig lärare sammanställer analys av kursvärdering och ger förslag till utveckling av kursen. Analys och förslag återkopplas till studenterna
och publiceras på Göteborgs universitets lärplattform.

Övriga föreskrifter

För datorövningar förutsätts tillgång till egen bärbar dator där SPSS är nedladdat i de fall undervisning sker i vanlig undervisningslokal.