Kandidatprogrammet i Hållbar utveckling, samhällsförändring och klimatomställning
Bachelors' programme in Sustainable Development, Societal Change, and Climate Transformation
Om utbildningsplanen
Syfte
Kandidatprogrammet i Hållbar utveckling, samhällsförändring och klimatomställning (HUSK) har en tvärvetenskaplig profil och involverar olika samhällsaktörer i undervisning, praktik och studier. Det är en teoretisk och kritisk samhällsvetenskaplig utbildning med ett stort fokus på tillämpade perspektiv. Programmet bygger på ämnena humanekologi och utvecklingsstudier. Två områden som präglar programmet är hållbar utveckling och omställningsstudier. Hållbar utveckling betecknar en samhällsförändring som kombinerar ekologisk, social och ekonomiskhänsyn och har en mycket bred tillämpning inom såväl utbildning och forskning som politik och näringsliv. Omställningsstudier är ett mer specifikt teoretiskt och empiriskt område som studerar samhälleliga hållbarhets-, energi- och miljöomställningar.
Programmet syftar till att förse studenter med en bred samhällsvetenskaplig kompetens, liksom specialiserade och fördjupade kunskaper när det gäller frågor kring miljö och utvecklig samt förändringsprocesser och klimatomställning. Vidare utbildas studenterna i kontextdrivna förhållningssätt, där lokal förankring och deltagande är viktiga komponenter. Utöver en tematisk och teoretisk förståelse av hållbar utveckling och klimatomställning förvärvar studenterna även kunskaper om praktiskt förändringsarbete i samarbete med samhällsaktörer såsom myndigheter, kommuner, näringsliv och civilsamhället, inklusive biståndsorganisationer.
Studenterna utbildas och tränas även i generiska kunskaper och kompetenser av nytta för verksamheter som arbetar med analys, utredning, utvärdering, handläggning och projekt- och verksamhetsledning. Efter genomgången utbildning är studenterna redo att arbeta med social och ekologisk omställning i offentliga verksamheter, utvecklingssamarbeten, civilsamhälle och företag.
Behörighet
Examen och huvudområde
Utbildningen leder till Filosofie kandidatexamen med huvudområdet Samhällsvetenskapliga miljö- och utvecklingsstudier (Degree of Bachelor of Science with a major in Social Science of Development and Environment).
Innehåll
Programmet ges på helfart och består av kurser inom globala utvecklingsstudier, humanekologi, globala studier samt programspecifika kurser. Under programmets första termin läses två kärnkurser, varav den första är en introduktion till programmets centrala teman, hållbar utveckling och klimatomställning. Den andra kursen fokuserar på teorier om samhällsförändring, utveckling och konflikt, bland annat med inriktning på miljöproblem. Under den andra terminen läses först en kärnkurs som tar upp humanekologiska teorier, global handel och konsumtionssamhällets framväxt, vilken följs av en fortsättningskurs som tar ett grepp kring makt, politik, rörelser och styrning. Under termin tre läses först en färdighetskurs som går utöver kärnämnena och ger kunskaper om en rad verktyg för förändring, hämtade från förvaltning, juridik, ekonomi och sociologi, följt av en fortsättningskurs som fokuserar på hållbar stadsutveckling. Under termin fyra läses en fortsättningskurs som fördjupar kunskaperna om naturkatastrofer och ekonomiska kriser, följt av en praktisk färdighetskurs om förändringsarbete. Det tredje året inleds med en metodkurs och avslutas med en uppsatskurs. Däremellan genomförs antingen en lokal fältarbeteskurs i slutet av höstterminen eller en internationell fältarbetskurs först på vårterminen. Resterande tid utgörs av valfria kurser som studenten själv väljer och ansöker till (dessa kurser söks som fristående kurser och har egna förkunskapskrav). Till institutionens färdighetskurser, såsom i hållbar kommunikation, projektledning och utvärdering, samt praktikkurs, erbjuds platsgaranti.
Programmet har en tydlig progression på det sätt att läraktiviteterna avancerar i svårighetsgrad när det gäller det vetenskapliga förhållnings- och arbetssättet.
Praktik 15 poäng ingår som valmöjlighet under tredje året.
Upplägg på programmet
År 1
1:1 Klimatförändring, hållbar utveckling och omställning, 15 hp (kärnkurs)
1:2 Utveckling, fattigdom och fördelning, 15 hp (kärnkurs)
1:3 Humanekologi och miljöförändring, 15 hp (kärnkurs)
1:4 Politik, makt och motstånd, 15 hp (fortsättningskurs)
År 2
2:1 Arbeta med förändring, 15 hp (fortsättningskurs)
2:2 Hållbara städer, 15 hp (fortsättningskurs)
2:3 Ojämlikhet, kris och naturkatastrofer, 15 hp (fortsättningskurs)
2:4 Förändringsprojekt och processledning, 15 hp (fortsättningskurs)
År 3
3:1 Metod inom Globala studier, 15 hp (fortsättningskurs)
3:2 Valbar lokal fältkurs eller Valfri kurs, 15 hp (15 hp uppfylls av institutionens valbara fältkurser, resterande 15 hp av valfriakurser)
3:3 Valbar internationell fältkurs eller Valfri kurs, 15 hp (15 hp uppfylls avinstitutionens valbara fältkurser, resterande 15 hp av valfriakurser)
3:4 Examensarbete inom Samhällsvetenskapliga miljö- och utvecklingsstudier, 15 hp
Mål
Generella mål för kandidatexamen
Kunskap och förståelse
För kandidatexamen ska studenten
- visa kunskap och förståelse inom huvudområdet för utbildningen, inbegripet kunskap om områdets vetenskapliga grund, kunskap om tillämpliga metoder inom området, fördjupning inom någon del av området samt orientering om aktuella forskningsfrågor.
Färdighet och förmåga
För kandidatexamen ska studenten
- visa förmåga att söka, samla, värdera och kritiskt tolka relevant information i en problemställning samt att kritiskt diskutera företeelser, frågeställningar och situationer,
- visa förmåga att självständigt identifiera, formulera och lösa problem samt att genomföra uppgifter inom givna tidsramar,
- visa förmåga att muntligt och skriftligt redogöra för och diskutera information, problem och lösningar i dialog med olika grupper, och
- visa sådan färdighet som fordras för att självständigt arbeta inom det område som utbildningen avser.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För kandidatexamen ska studenten
- visa förmåga att inom huvudområdet för utbildningen göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter,
- visa insikt om kunskapens roll i samhället och om människors ansvar för hur den används,och
- visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att utveckla sinkompetens.
Hållbarhetsmärkning
Övriga föreskrifter
- Undervisningsspråket på programmet är huvudsakligen svenska, men kan när så är motiverat vara engelska (vissa kurser kan erbjudas även för utländska studenter). Obligatorisk litteratur är på svenska och/eller engelska.
- Extra kostnader för studenterna föreligger för vissa av fältkursalternativen. Eventuella resor, och andra merkostnader, i samband med praktik och examensarbete kommer i normalfallet också att bekostas av studenterna själva.
- Studenterna har själva ansvar för att finna praktikplatser, vilket innebär en möjlighet för studenterna att praktisera i just den organisation de hyser störst intresse för. Personal vid Institutionen för globala studier kommer att stödja studenternas arbete med att finna praktikplatser.
- Student som av särskilda skäl inte kan genomföra fältkurs kan i samråd med programansvariga välja annan färdighetskurs inom Göteborgs universitet.
- Uppföljning och utvärdering av programmet sker i enlighet med gällande Policy för kvalitetssäkring och kvalitetsutveckling av utbildning vid Göteborgs universitet.
Platsgaranti
Student som följer programmet i föreskriven takt har generell platsgaranti på programmets obligatoriska kurser. Inom programmets valbara kurser tillämpas generell och begränsad platsgaranti, vilket tillförsäkrar studenterna en kursplats men inte helt säkert på förstahandsvalet.