Kursplan

Introduktion till skiss- och idégenerering i ett designarbete

Introduction to Sketching and Idea Generation in a Design Work

Kurs
DBA11A
Grundnivå
15 högskolepoäng (hp)

Om kursplanen

Diarienummer
GU 2024/3
Ikraftträdandedatum
2024-08-05
Beslutsdatum
2024-06-24
Gäller från termin
Höstterminen 2024
Beslutsfattare
HDK-Valand - Högskolan för konst och design

Betygsskala

Tvågradig skala

Kursens moduler

Verktyg, metoder och arbetssätt, 6 högskolepoäng
Designarbete, 6 högskolepoäng
Design Studies, 3 högskolepoäng

Inplacering

Kursen är en programkurs som ges termin 1.


Kursen ingår Konstnärligt kandidatprogram i design (K1DES).

Huvudområde med fördjupning

Används ej - G1N Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Behörighet

Grundläggande behörighet.

Innehåll

Kursen består av fyra moment: introduktion till utbildningsmiljön,
verktygsintroduktioner, designarbete samt studier i Design Studies. Kursen fokuserar på verktyg, metoder och arbetssätt som rör designarbetets inledande idégenererande och visualiserande delar. I kursens praktiska designarbete är studenten själv i centrum där person, kropp och identitet är utgångspunkter. Studenten introduceras i grundläggande resonemang kring ämne och praktik samt tränas i att relatera aktuella frågor i design till historiska företeelser. I slutet av kursen reflekterar studenten över sina tillägnade kunskaper

Mål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna:

Kunskap och förståelse

  • relatera aktuella frågor inom designområdet till historiska företeelser

Färdigheter och förmåga

  • använda verktyg för att generera och visualisera idéer i ett designarbete
  • använda skissande som verktyg i ett designarbete

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • reflektera över det egna arbetets process och resultat
    diskutera det egna arbetets förhållande till hållbarhetsfrågor.

Hållbarhetsmärkning

Kursen är hållbarhetsrelaterad, vilket innebär att minst ett av kursens lärandemål tydligt visar att kursens innehåll uppfyller minst ett av Göteborgs universitets fastställda kriterier för hållbarhetsmärkning.

Former för undervisning

Undervisningen sker genom seminarier, föreläsningar, workshoppar, praktiska övningar samt handledning enskilt och i grupp.

Undervisningsspråk: svenska.

Vissa undervisningsmoment på engelska kan förekomma.

Examinationsformer

Lärandemålen examineras genom:

dokumentation av eget arbete

muntlig presentation i seminarieform.

Komplettering av examinerad studentprestation kan komma att medges.

Frånvaro vid obligatoriskt moment kan komma att ersättas med alternativ uppgift.

Om student som underkänts två gånger på samma examinerande moment önskar byte av examinator inför nästa examinationstillfälle, ska sådan begäran inlämnas skriftligt till institutionen och bifallas om det inte finns särskilda skäl däremot (HF 6 kap § 22).

I det fall en kurs har upphört eller genomgått större förändringar ska student garanteras minst tre examinationstillfällen (inklusive ordinarie examinationstillfälle) under en tid av minst ett år, dock som längst två år efter det att kursen upphört/ förändrats. Vad avser praktik och VFU gäller motsvarande, men med begränsning till endast ett ytterligare examinationstillfälle.

Betyg

På kursen ges något av betygen Godkänd (G) och Underkänd (U).

För betyg Godkänd (G) skall studenten visa att de kunskaper som beskrivs i kursinnehållet och dess målbeskrivning är uppnådda, samt visa att denne tillgodogjort sig innehållet i kursmoment, litteratur och föreläsningar på de områden som
efterfrågas.

Kursvärdering

Studenterna ges möjlighet att utvärdera kursen anonymt i samband med kursens slut. Resultatet och eventuella förändringar i kursens upplägg ska förmedlas både till de studenter som genomförde värderingen och till de studenter som ska påbörja kursen.

Övriga föreskrifter

Studenten står själv för kostnader för material.