Kursplan

Högskolepedagogik som vetenskapligt kunskapsfält

Teaching and learning in higher education as a scientific field

Kurs
HPA101
Avancerad nivå
7,5 högskolepoäng (hp)

Om kursplanen

Diarienummer (Format: GU 20XX/XXXX)
GU 2024/217
Ikraftträdandedatum
2024-11-14
Beslutsdatum
2024-11-14
Gäller från termin
Vårterminen 2024
Beslutsfattare
Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

Betygsskala

Tregradig skala

Kursens moduler

Medverkan och bidrag i workshops, 2,5 högskolepoäng
Individuell skriftlig uppgift, 5 högskolepoäng

Huvudområde med fördjupning

UNHPE Högskolepedagogik - A1F Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav

Behörighetskrav

För tillträde till kursen krävs avlagd kandidatexamen om minst 180 högskolepoäng eller motsvarande examen. Dessutom måste studenten uppvisa färdighet i engelska motsvarande engelska 6 (svensk gymnasienivå) eller engelska B med minst godkänt resultat eller genom ett internationellt test i engelska med krav på lägsta resultat: TOEFL papper: 575 eller med dator: 213, eller alternativt en kandidatexamen som getts på engelska.

Innehåll

Kursen ger en fördjupning av högskolepedagogik som ett växande vetenskapligt forsknings- respektive utvecklingsfält med fokus på undervisningens möjligheter och utmaningar i högre utbildning. Med utgångspunkt i tidigare forskning behandlas den högre utbildningens institutionella villkor, form och funktion med särskild relevans för vuxnas lärande. Vidare behandlar kursen teoretiska utgångspunkter i vetenskaplig forskning om högre utbildning. Under kursen diskuteras och problematiseras aktuella frågeställningar, vilket innefattar att identifiera forskningsluckor i litteraturen samt att granska, sammanfatta, utvärdera en specifik fråga inom forskningsfältet högskolepedagogik som ett vetenskapligt fält.

Mål

Kunskap och förståelse

redogöra för och diskutera centrala aspekter av relevans för ett allmänt tema inom högskolepedagogik som ett växande vetenskapligt fält

syntetisera och problematisera en specifik fråga inom forskningsfältet högskolepedagogik


Färdigheter och förmåga

identifiera och formulera frågeställningar med utgångspunkt i underliggande teoretiska perspektiv på lärande samt implikationer av dessa i högre utbildning

identifiera, granska, sammanfatta och utvärdera forskningsluckor i litteraturen


Värderingsförmåga och förhållningssätt

kontextualisera och kritiskt reflektera över aktuella frågeställningar inom det högskolepedagogiska forskningsfältet

reflektera över och kritiska värdera olika teoretiska utgångspunkter inom det högskolepedagogiska forskningsfältet

Hållbarhetsmärkning

Ingen hållbarhetsmärkning.

Former för undervisning

Seminarier, föreläsningar och workshoppar.

Undervisningsspråk: engelska

Examinationsformer

Kursen omfattar följande examinerande moment:

  • Medverkan och bidrag i workshops, 2,5 hp
  • Individuell skriftlig uppgift, 5 hp

Om en student som har underkänts två gånger på samma examinerande moment önskar byta examinator inför nästa examinationstillfälle ska en sådan begäran bifallas om det inte finns särskilda skäl däremot (6 kap. 22 § HF).

Om en student har fått besked om pedagogiskt stöd från Göteborgs universitet med rekommendation om anpassad examination och/eller anpassad examinationsform kan examinator, i det fall det är förenligt med kursens lärandemål och förutsatt att inte orimliga resurser krävs, besluta att bevilja studenten anpassad examination och/eller anpassad examinationsform.

Om en kurs har avvecklats eller genomgått en större förändring ska studenten erbjudas minst två examinationstillfällen, utöver ordinarie examinationstillfälle. Dessa tillfällen fördelas under en tid av minst ett år, dock som längst två år efter det att kursen avvecklats. Vad gäller praktik och verksamhetsförlagd utbildning (VFU) gäller motsvarande, men med begränsning till endast ett ytterligare examinationstillfälle.

Om en student har fått besked om att denne uppfyller kraven för att vara student vid Riksidrottsuniversitetet (RIU-student) har examinator rätt att besluta om anpassning vid examination, om detta görs i enlighet med Lokala regler gällande RIU-studenter vid Göteborgs universitet.

Betyg

På kursen ges något av betygen Väl godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U).

Medverkan och bidrag i workshops, 2,5 hp. Betyg G (Godkänd) eller U (Underkänd).

Individuell skriftlig uppgift, 5 hp. Betyg Väl Godkänd (VG), G (Godkänd) eller U (Underkänd).

För att erhålla betyg VG på kursen, krävs betyg VG på den individuella skriftliga uppgiften samt betyg G på det examinerande momentet; medverkan och bidrag i workshops, 2,5 hp.

Kursvärdering

Kursvärdering görs i relation till kursens lärandemål och innehåll och genomförs i slutet av kursen genom en individuell skriftlig enkät på kursens lärplattform. Resultat och eventuella förändringar i kursens upplägg förmedlas till de studenter som genomförde kursvärderingen samt till de studenter som ska påbörja kursen.

Övriga föreskrifter

Tillgång till internetuppkoppling krävs för att genomföra kursen.