Kursplan

Hem- och konsumentkunskap för lärare åk 7-9, ingår i lärarlyftet

Home and Consumer studies for Teachers in Secondary School Year 7-9, within Teachers Upgrade

Kurs
LLHK45
Grundnivå
45 högskolepoäng (hp)

Om kursplanen

Diarienummer
GU 2025/2778
Ikraftträdandedatum
2025-07-02
Beslutsdatum
2025-07-01
Gäller från termin
Vårterminen 2026
Beslutsfattare
Institutionen för kost- och idrottsvetenskap

Betygsskala

Tregradig skala

Kursens moduler

Hushåll, hälsa och resurshushållning i det dagliga livet , 7,5 högskolepoäng
Konsumtion och hushållens ekonomi , 7,5 högskolepoäng
Livsmedel, mat och måltider , 7,5 högskolepoäng
Näring, mat och måltider , 7,5 högskolepoäng
Mat, individ och samhälle , 7,5 högskolepoäng
Miljö och lärande, 7,5 högskolepoäng

Inplacering

Kursen ges som uppdragsutbildning.
Kursen är en uppdragsutbildning inom Skolverkets Lärarlyft VT 26. Kursen avser att ge behörighet för ansökan om lärarlegitimation i grundskolans hem- och konsumentkunskapsämne.

Huvudområde med fördjupning

Används ej - GXX Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras

Ämnesgrupp

Utbildningsvetenskap praktisk-estetiska ämnen

Behörighetskrav

Behörig till kursen är, i enlighet med reglerna för Lärarlyftet VT 26, student som uppfyller följande kriterier:

  • har en behörighetsgivande lärarexamen utan att vara ämnesbehörig i hem- och konsumentkunskap för åk 7-9
  • är anställd som lärare inom skolväsendet, av staten, en kommun eller enskild huvudman och ha en arbetsgivare som har godkänt ditt deltagande.

Innehåll

Delkurs 1. Hushåll, hälsa och resurshushållning i det dagliga livet 7,5 hp
Delkursen introducerar hem- och konsumentkunskap och ämnets historiska framväxt, samtida mål, innehåll, arbetssätt och övergripande perspektiv: hälsa, ekonomi och miljö. Delkursen ger även en introduktion till hushållsvetenskap som ämne och verksamhetsområde. Ämnesspecifika perspektiv, begrepp och teorier introduceras. Framträdande perspektiv i kursen är hållbar utveckling med särskild betoning på hälsa, ekonomi och miljö. Området mat och måltider introduceras i köksförlagda moment där fokus läggs på perspektiven hälsa, ekonomi och miljö vid val av mat, metoder och hygien. Undervisning i hem- och konsumentkunskap planeras och diskuteras med stöd i skolans styrdokument och ämnesdidaktisk forskning.

Delkurs 2. Konsumtion och hushållens ekonomi 7,5 hp
Delkursen problematiserar konsumtionsprocesser och resursanvändning i de aktiviteter som sker i och utanför hemmet samt hur dessa relateras till påverkande samhälleliga ramfaktorer.
Vardagspraktiker när det gäller konsumtion och privatekonomi i hemmet problematiseras och bearbetas. Unga individers konsumtionsprocesser kopplat till identitetsskapande diskuteras. Konsumentlagar och stöd som finns för konsumenter identifieras. Olika verktyg som kan användas i undervisning kring privat och hushållsekonomi presenteras och diskuteras. Planering för undervisning rörande konsumtion och hushållsekonomi, där kunskap i handling synliggörs, skapas och utvärderas i förhållande till styrdokument och ämnesdidaktisk teori.

Delkurs 3. Livsmedel, mat och måltider 7,5 hp
I delkursen studeras livsmedelsval och måltidsplanering i relation till hälsa, ekonomi och miljö. Livsmedelsgrupper studeras teoretiskt, experimentellt och metodiskt. För att ge en grundläggande förståelse av kvalitet vad gäller hantering av råvaror, matlagning och förvaring definieras viktiga processer som påverkar livsmedel och relateras till hållbarhet och sensoriska aspekter. Livsmedelsval och matkonsumtion problematiseras i förhållande till hållbarhet och estetiska perspektiv i anslutning till praktiskt arbete i kök. Säkerhet i köket belyses utifrån såväl hygieniska som tekniska aspekter. Språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt inom hem- och konsumentkunskap belyses. Ämnesfördjupande undervisningsmaterial planeras, utarbetas och presenteras kopplat till ämnesdidaktisk teori.

Delkurs 4. Näring, mat och måltider 7,5 hp
I delkursen behandlas matens betydelse för hälsa med speciellt fokus på barn och ungdomars näringsbehov och matval. På en grundläggande nivå behandlas begrepp som näringsbehov utifrån de nordiska näringsrekommendationerna samt ur ett hållbarhetsperspektiv. Individers behov av energi och näringsämne med fokus på innehåll, upptag, omsättning och funktion i kroppen behandlas liksom särskilda näringsbehov för olika grupper. Delkursen belyser också maten ur ett folkhälsoperspektiv samt myndigheters arbete för folkhälsa som inbegriper pedagogiska modeller och redskap. Praktiska, teoretiska och didaktiska uppgifter genomförs i relation till en helhetssyn på individers och gruppers kostvanor och hälsa. Ämnesfördjupande undervisningsmaterial planeras, utarbetas och presenteras kopplat till ämnesdidaktisk teori. Läroböcker, läromedel och andra lärverktyg inom kursens ämnesområde används och värderas.

Delkurs 5. Mat, individ och samhälle 7,5 hp
I delkursen problematiseras och diskuteras begreppet matkultur. Matkultur behandlas utifrån olika perspektiv till exempel historiskt, geografiskt och ekonomiskt. Betydelsen av genus, ålder, migration och socioekonomisk status uppmärksammas. Dessutom behandlas olika förhållningssätt till mat och måltider, t ex utifrån etniska, religiösa, etiska och sociala perspektiv. Vidare synliggörs matens betydelse för identitet och dess symboliska värde för att uttrycka tillhörighet och distansering. I delkursen diskuteras hur undervisning i hem- och konsumentkunskap kan utformas med fokus på relation mellan matkultur och identitet utifrån skolans styrdokument och ämnesdidaktisk forskning.

Delkurs 6. Miljö och lärande, 7,5 hp 
I delkursen problematiseras hemmet, bostaden och skolan som ram för vardagliga aktiviteter och med betoning på kök som måltids-, arbets- och lärandemiljö.
Lärmiljöns betydelse för alla elevers möjlighet att lära diskuteras och problematiseras. Samspelet mellan vardagliga praktiker i hushållet och samhällssystem synliggörs. Livsmedels produktions- och konsumtionskedjor behandlas med koppling till etiska ställningstaganden och resurshushållning. I delkursen identifieras, prövas och diskuteras olika sätt att underhålla och vårda hushåll, undervisningslokaler och utrustning ur ett hållbarhetsperspektiv. Arbetsfördelning i vardagen behandlas med särskild hänsyn till perspektiv som jämställdhet, jämlikhet och hållbarhet. Vidare behandlas kunskapssyn, undervisning och bedömning för lärande inom ämnet hem- och konsumentkunskap.

Mål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna:

Delkurs 1. Hushåll, hälsa och resurshushållning i det dagliga livet 7,5 hp
Kunskap och förståelse

  • redogöra för ämnet hem- och konsumentkunskap samt dess historiska och nutida utveckling
  • identifiera och redogöra för grundläggande begrepp och perspektiv inom ämnesområdet hem- och konsumentkunskap

Färdighet och förmåga

  • planera, tillaga och resonera kring val av mat och måltider utifrån perspektiven hälsa, ekonomi, miljö
  • planera och motivera undervisningsmoment utifrån skolans styrdokument och ämnesdidaktisk teori

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • reflektera och diskutera kring undervisning i hem- och konsumentkunskap och hushållets verksamheter ur ett hållbarhets- jämställdhets-, och jämlikhetsperspektiv

Delkurs 2. Konsumtion och hushållens ekonomi 7,5 hp

Kunskap och förståelse

  • beskriva samt resonera om privatekonomi och konsumtionsprocesser i det dagliga livet samt kunna relatera detta till unga individers livsvärld och identitetsskapande
  • redogöra för och diskutera privatekonomiska begrepp samt konsumenträttigheter och skyldigheter

Färdighet och förmåga

  • presentera och diskutera hur olika verktyg och kan användas vid undervisning av privat- och hushållsekonomi
  • skapa, gestalta och utvärdera undervisning rörande konsumtion och hushållsekonomi
  • granska och diskutera reklam och mediers påverkan på barn och ungdomar

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • analysera hushålls resurser, värderingar, förutsättningar och strategier
  • identifiera och reflektera över vad som krävs i lärarprofessionen i förhållande till delkursens innehåll 

Delkurs 3. Livsmedel, mat och måltider 7,5 hp

Kunskap och förståelse

  • redogöra för olika livsmedelsgrupper och förklara hur livsmedel kan produceras, förvaras och hanteras ur ett hållbarhetsperspektiv
  • beskriva hur ett språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt kan användas i hem- och konsumentkunskapsundervisningen

Färdighet och förmåga

  • tillämpa och diskutera grundläggande matlagnings- och förvaringsmetoder med fokus på hygien, hållbarhet och livsmedelssäkerhet
  • planera, utarbeta och presentera ämnesfördjupande undervisningsmaterial

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • analysera och diskutera livsmedelsval utifrån perspektiven hälsa, ekonomi, miljö samt aspekter som sensorik, etik och estetik

Delkurs 4. Näring, mat och måltider 7,5 hp 

Kunskap och förståelse

  • redogöra för vanliga begrepp inom näringslära samt livsmedels innehåll som berör energi och näringsämnen
  • känna till delar av de nordiska näringsrekommendationerna
  • redogöra för vanligt förekommande specialkoster så som livsmedels-allergier och - intoleranser

Färdighet och förmåga

  • beskriva samt tillämpa modeller och redskap som används i hälsofrämjande arbete i undervisningen
  • planera, analysera och värdera måltider med hjälp av digitala program för näringsberäkning
  • använda och värdera läroböcker, läromedel och andra lärverktyg inom kursens ämnesområde

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • reflektera över utarbetat undervisningsmaterial och identifiera vad som krävs för att hantera kursens ämnesinnehåll i ett didaktiskt perspektiv

Delkurs 5. Mat, individ och samhälle 7,5 hp

Kunskap och förståelse

  • redogöra för begreppet matkultur
  • beskriva och diskutera mötet mellan matkultur, identitet och undervisning i hem och konsumentkunskap

Färdighet och förmåga

  • undersöka och diskutera matkultur utifrån olika perspektiv, t ex historiskt, etniskt, religiöst, etiskt och socialt
  • utforma och utvärdera undervisning med fokus på relation mellan matkultur och identitet utifrån ett interkulturellt förhållningssätt

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • problematisera begreppet matkultur och reflektera över matens betydelse för att uttrycka identitet

Delkurs 6. Miljö och lärande 7,5 hp

Kunskap och förståelse

  • exemplifiera hur olika vardagliga praktiker i hushållet samspelar med hälsa, ekonomi och miljö både inom hushållet och det omgivande samhället

Färdighet och förmåga

  • identifiera och värdera undervisningslokaler samt utforma främjande förändringar för hållbar arbets- och lärandemiljö för alla
  • diskutera hur livsmedel och andra förbrukningsvaror produceras, transporteras, hanteras och förvaras i relation till hållbar konsumtion
  • planera och redovisa exempel på hushållets verksamheter t.ex. städ, tvätt, underhåll och vård av utrustning och lokaler i hushåll och skola

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • problematisera arbetet i hushållets verksamheter i relation till jämställdhet, jämlikhet och hållbar utveckling
  • skapa, analysera och reflektera över ämnesdidaktisk bedömningssituation där alla elevers möjlighet till lärande beaktas inom ämnet hem- och konsumentkunskap

Hållbarhetsmärkning

Kursen är hållbarhetsrelaterad, vilket innebär att minst ett av kursens lärandemål tydligt visar att kursens innehåll uppfyller minst ett av Göteborgs universitets fastställda kriterier för hållbarhetsmärkning.

Former för undervisning

Former för undervisning
Kursen är en distansutbildning med till största del nätbaserad undervisning men innefattar även viss campusförlagd undervisning.

Delkurs 1: föreläsningar, seminarium, tillämpning i kök, handledning, fältstudier
Delkurs 2: föreläsningar, seminarium, tillämpning i kök, handledning, workshop, fältstudier
Delkurs 3: föreläsningar, seminarium, tillämpning i kök, handledning
Delkurs 4: föreläsningar, seminarium, tillämpning i kök, handledning,
Delkurs 5: föreläsningar, seminarium, tillämpning i kök, handledning, fältstudier
Delkurs 6: föreläsningar, seminarium, tillämpning i kök, handledning, fältstudier, workshop

Undervisningsspråk: svenska

Viss undervisning kan ske på engelska.

Examinationsformer

Kursen är en distansutbildning med till största del nätbaserade examinationer men innefattar även vissa campusförlagda examinationer.

Delkurs 1: Seminarium, muntlig redovisning, skriftliga inlämningsuppgifter, praktisk tillämpning i kök
Delkurs 2: Seminarium, muntlig redovisning, skriftliga inlämningsuppgifter, workshop och hemtentamen
Delkurs 3: Seminarium, muntlig redovisning, skriftliga inlämningsuppgifter, praktisk tillämpning i kök, hemtentamen
Delkurs 4: Seminarium, muntlig redovisning, skriftliga inlämningsuppgifter, tillämpning i kök, hemtentamen
Delkurs 5: Seminarium, muntlig redovisning, skriftliga inlämningsuppgifter, praktisk tillämpning i kök
Delkurs 6: Seminarium, muntlig redovisning, skriftliga inlämningsuppgifter, workshop och praktisk tillämpning i kök

För alla examinerande moment gäller aktivt deltagande och obligatorisk närvaro. Vid frånvaro vid obligatoriska moment är student ansvarig att kontakta kursansvarig för att delges tidpunkt för nästa kurstillfälle eller alternativ examinationsuppgift.

I det fall en examinationsuppgift bedöms ligga nära gränsen för godkänt kan komplettering komma att medges efter examinators instruktioner. Om komplettering inte fullgörs i tid underkänns uppgiften.

Om en student som har underkänts två gånger på samma examinerande moment önskar byta examinator inför nästa examinationstillfälle ska en sådan begäran bifallas om det inte finns särskilda skäl däremot (6 kap. 22 § HF). Begäran bör inlämnas skriftligt till institutionen.

Om en student har fått besked om pedagogiskt stöd från Göteborgs universitet med rekommendation om anpassad examination och/eller anpassad examinationsform kan examinator, i det fall det är förenligt med kursens lärandemål och förutsatt att inte orimliga resurser krävs, besluta att bevilja studenten anpassad examination och/eller anpassad examinationsform.

Om en kurs har avvecklats eller genomgått en större förändring ska studenten erbjudas minst två examinationstillfällen, utöver ordinarie examinationstillfälle. Dessa tillfällen fördelas under en tid av minst ett år, dock som längst två år efter det att kursen avvecklats/förändrats.

Betyg

Delkurs 1-6: På delkurserna ges något av betygen Väl godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U). För betyget Godkänd krävs att den studerande uppnått de fastställda målen för delkursen. För betyget Väl godkänd ska kraven för godkänd vara uppfyllda samt betyget VG ha erhållits på de uppgifter som kan bedömas med VG.

För betyget Väl godkänd på hela kursen ska kraven för Godkänd vara uppfyllda samt betyget VG ha erhållits i 60% av kursens totala högskolepoäng.

Kursvärdering

Kursvärdering sker skriftligt och/eller muntligt. Resultatet och eventuella förändringar i kursens upplägg förmedlas både till de studenter som genomfört värderingen och till de studenter som ska påbörja kursen.

Övriga föreskrifter

Kursen är till stor del distansbaserad. För att kunna genomföra kursen krävs därför tillgång till dator, webbkamera och internetuppkoppling.

Ur hygien och säkerhetssynpunkt ska, i undervisningen där mat lagas till andra, förkläde och hårskydd som tillhandahålls av institution användas. Händer och underarmar ska vara fria från kläder, smycken.

Vissa tillägg av kostnader för livsmedel i form av undervisningsmaterial kan tillkomma.