Grundläggande litteracitet för unga och vuxna andraspråksinlärare, grundkurs
Basic Adolescent and Adult Literacy Development
Om litteraturlistan
Franker, Qarin 2008. Bildvalet har betydelse. I: Juvonen, Peivo. (red.), Språk och lärande. Rapport från ASLA:s höstsymposium, Stockholm, 7-8 november 2008. Stockholm: ASLA.
Franker, Qarin 2013. Att utveckla litteracitet i vuxen ålder – alfabetisering i en flerspråkig kontext. I: Hyltenstam, Kenneth & Inger Lindberg (red.), Svenska som andraspråk – i forskning, undervisning och samhälle. Lund: Studentlitteratur. S. 771-815.
Franker, Qarin & Ingrid Skeppstedt 2007. Alfaportföljen. Ett portfoliomaterial för alfabetisering av vuxna inom sfi. Lärardel. Myndigheten för skolutveckling 2007. (nätpublicerad)
Mörkeberg, Birgitta & Carin Reimer 2006. LTG – Läsning på talets grund inom sfi.
Kompetensutveckling för sfi-lärare, Lärarhögskolan i Stockholm och MSU. (nätpublicerad)
Mörnerud, Elisabet 2010. Modersmålsbaserad svenskundervisning för invandrare. Rapport i forskningscirkeln. Malmö: FoU Malmö/utbildning. Malmö stad.
NVL (2013). Kompetensbeskrivning av lärare i grundläggande litteracitet för vuxna med andra modersmål än de nordiska. (nätpublicerad)
Rosén, Jenny, Ljung Egeland, Birgitta, Norlund Shaswar, Annika & Åsa Wedin. 2024. Litteracitet i andraspråksundervisningen för vuxna. Lund: Studentlitteratur. Enligt lärares anvisning.
Rydén, Inga-Lena 2007. Litteracitet och sociala nätverk - ur ett andraspråksperspektiv.
Rapporter om svenska som andraspråk (ROSA) 10. Göteborg: Institutet för svenska som andraspråk Göteborgs universitet. (nätpublicerad)
Skolverket 2016. Grundläggande litteracitet för nyanlända elever. En modul inom läslyftet (nätpublicerad).
Skolverket 2016. Grundläggande litteracitet. Att undervisa vuxna med svenska som andraspråk (nätpublicerad).
Skolverket 2017. Tidig läsundervisning (nätpublicerad).
Tammelin-Laine & Martin, Maisa 2015. The simultaneous development of receptive skills in an orthographically transparent second language. Writing systems research, 7:1, 39-57,
Wedin, Åsa 2023. Becoming an independent Swedish citizen: Critical literacy as a tool for multilingual literacies in Swedish for Immigrants. Studies in the Education of Adults, 56(1), 26–42. https://doi.org/10.1080/02660830.2023.2171097
Wedin, Åsa, & Annika Norlund Shaswar 2021. Litteracitetspraktiker i vardags- och samhällsliv: Skriftspråksvanor hos svenska sfi-elever med kort eller ingen tidligare studiebakgrund. Nordic Journal of Literacy Research, 7(2). https://doi.org/10.23865/njlr.v7.2797
Wedin, Åsa & Annika Norlund Shaswar 2022. Interaction and meaning making in basic adult education for immigrants the case of Swedish for immigrants in Sweden (SFI), Studies in the Education of Adults, 55:1, 24-43, DOI: 10.1080/02660830.2022.2065786
Winlund, Anna 2019. ”Man kan tänka men inte säga” – förhandlingar om heteronormativitet inom grundläggande språk- och litteracitetsundervisning för nyanlända ungdomar. I: Nordand : Nordisk Tidsskrift For Andrespråksforskning 14 (2), s. 142–157.
Aktuell forskning och undervisningsmaterial enligt lärares anvisning, högst 200 s.
Referenslitteratur:
Buanes Alnes, Ingrid och Kathrine Lehne 2014. Materiell på morsmål i lese-og skriveopplæringen. I: Metoder for alfabetisering og spor 1.(nätpublicerad)