Kursplan

Global Studies: Key Concepts

Kurs
GS1621
Grundnivå
7,5 högskolepoäng (hp)

Om kursplanen

Diarienummer
GU 2025/2411
Ikraftträdandedatum
2025-09-01
Beslutsdatum
2025-06-16
Gäller från termin
Höstterminen 2025
Beslutsfattare
Institutionen för globala studier

Betygsskala

Tregradig skala

Kursens moduler

Seminarier, 2,5 högskolepoäng
Tentamen, 5 högskolepoäng

Inplacering

Kursen Globala studier: Key Concepts, 7,5 högskolepoäng, ges som kärnkurs.

Huvudområde med fördjupning

Används ej - G1N Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Behörighet

Grundläggande behörighet.

Innehåll

Denna kurs introducerar studenterna till nyckelbegrepp, centrala teoretiska diskussioner och forskningsproblem inom området globala studier ur ett tvärvetenskapligt perspektiv som inkluderar humanekologi, fred och utveckling samt socialantropologi. Kursen är organiserad kring ett antal teman och presenterar olika sätt att studera transplanetära fenomen och gör studenterna bekanta med akademiska debatter om och förhållningssätt till aktuella ämnen av global betydelse. Kursen uppmuntrar studenterna att kritiskt reflektera över de lokala och globala dimensionerna av dessa fenomen och hur de påverkar sociala relationer, inklusive de som är relaterade till kön, försörjning, miljöer och konfliktmönster i olika delar av världen.

Mål

Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:

Kunskap och förståelse

  • Förklara centrala begrepp som används för att analysera samtida transplanetära fenomen;
  • sammanfatta viktiga teoretiska bidrag och debatter som har uppstått kring dessa begrepp;

Färdigheter och förmåga

  • Diskutera de globala och lokala dimensionerna av transplanetära fenomen;
  • Analysera olika globala fenomen med hjälp av relevanta teoretiska begrepp;

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • Bedöma användbarheten av olika teoretiska perspektiv och begrepp för analys av konkreta problem inom globaliseringsområdet.

Hållbarhetsmärkning

Ingen hållbarhetsmärkning.

Examinationsformer

Examinationen sker i form av fyra obligatoriska seminarier, inklusive fyra förberedande inlämningsuppgifter, samt en obligatorisk hemtentamen. Studenter kan kompensera för uteblivna obligatoriska seminarier genom att genomföra alternativa inlämningsuppgifter.

Om en student som har underkänts två gånger på samma examinerande moment önskar byta examinator inför nästa examinationstillfälle ska en sådan begäran bifallas om det inte finns särskilda skäl däremot (6 kap. 22 § HF).

Om en student har fått besked om pedagogiskt stöd från Göteborgs universitet med rekommendation om anpassad examination och/eller anpassad examinationsform kan examinator, i det fall det är förenligt med kursens lärandemål och förutsatt att inte orimliga resurser krävs, besluta att bevilja studenten anpassad examination och/eller anpassad examinationsform.

Om en kurs har avvecklats eller genomgått en större förändring ska studenten erbjudas minst två examinationstillfällen, utöver ordinarie examinationstillfälle. Dessa tillfällen fördelas under en tid av minst ett år, dock som längst två år efter det att kursen avvecklats/förändrats. Vad gäller praktik och verksamhetsförlagd utbildning (VFU) gäller motsvarande, men med begränsning till endast ett ytterligare examinationstillfälle.

Om en student har fått besked om att denne uppfyller kraven för att vara student vid Riksidrottsuniversitetet (RIU-student) har examinator rätt att besluta om anpassning vid examination, om detta görs i enlighet med Lokala regler gällande RIU-studenter vid Göteborgs universitet.

Betyg

Betygsskalan består av: Väl godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U).

De obligatoriska seminarieuppgifterna bedöms med betyget godkänd-underkänd (U-G). Den avslutande hemtentamen bedöms med betygen godkänd, underkänd eller väl godkänd (U-G-VG).

För att erhålla betyget Godkänd (G) på hela kursen måste studenten få Godkänd (G) på samtliga obligatoriska inlämningsuppgifter. För att erhålla betyget Väl godkänd (VG) på hela kursen krävs att studenten erhåller betyget Godkänd (G) på samtliga seminarieuppgifter och Väl godkänd (VG) på den individuella hemtentamen.

Kursvärdering

Kursansvarig ansvarar för att studerandes synpunkter på kursen systematiskt och regelbundet inhämtas och att resultaten av utvärderingarna i olika former ligger till grund för kursens utformning. Resultatet och eventuella förändringar i kursens upplägg skall förmedlas både till de studenter som genomförde värderingen och till de studenter som skall påbörja kursen.