Geografi 3 för lärare i årskurs 7-9
Geography 3 for Teachers in Secondary School Year 7-9
Om kursplanen
Betygsskala
Kursens moduler
Inplacering
Kursen ingår i ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9. Kursen är den tredje kursen i geografi för lärare. Kursen ges på grundnivå inom Ämneslärarprogrammet.
Kursen kan ingå i följande program:
Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9 (L1Ä79)
Huvudområde med fördjupning
Behörighetskrav
För tillträde till kursen krävs minst godkänt betyg (G) på L9GE11 samt minst 5 hp med godkänt betyg från kursen L9GE21 eller motsvarande.
Innehåll
Kursen består av fyra delkurser som i sin helhet ska bidra till att uppnå kursens lärandemål:
1. Teori (Theory), 7,5 hp
Betygsskala: Väl godkänd (VG) Godkänd (G) och Underkänd (U)
Kursen behandlar hur klimat och miljöförändringar påverkar människan och miljön i olika regioner från Arktis till tropikerna. För de olika klimatzonerna behandlas det storskaliga klimatmönstret och förändringar i dessa samt känsligheten för och anpassningsförmågan till en varmare värld. Ett antal specifika frågeställningar, t ex vattenresurser, ökenspridning, försurning av haven, migration, föroreningar, urbanisering och dess effekter på samhället kommer att diskuteras. Stor vikt läggs på processer och interaktioner i geografisk mening.
2. Exkursion till Medelhavsregionen (Excursion), 2,5 hp
Betygsskala: Godkänd (G) och Underkänd (U)
Studenterna bygger sina teoretiska kunskaper genom observationer i fält och besök av signifikanta aktörer i ämnet och tillämpar teoretiska kunskaper på en region och presenterar olika frågeställningar relaterade till kursens innehåll. Vald region är starkt drabbad av miljö- och klimatförändringar och utgör ett utmärkt studieområde. Viss datainsamling för projektarbete kan förekomma.
3. Datanalys (Data analysis), 1 hp
Betygsskala: Godkänd (G) och Underkänd (U)
Datorövningar letar upp relevant klimat- och miljödata och analyseras sedan med hjälp av b la Excel och GIS.
4. Geografididaktik (Didactics), 4 hp
Betygsskala: Godkänd (G) och Underkänd (U)
Didaktikmomenten speglar innehållet i de övriga delkurserna.
Mål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- beskriva grundläggande platsspecifika klimatförutsättningar.
- beskriva geografiska utmaningar när det gäller olika resurser från regional till global nivå.
- beskriva hur människan och miljön påverkas regionalt av en förändrad miljö i ett övergripande perspektiv.
- visa kunskap om och kritiskt kunna diskutera aktuell forskning i relation till undervisningen i ämnet.
Färdigheter och förmåga
- redogöra för specifika företeelser kopplade till klimat och miljöförändringar som anses ha stor inverkan på naturen och samhället.
- analysera data kopplad till klimat- och miljöförändringar med enklare statistiska verktyg och GIS.
- visa förmåga att göra en syntes av teoretiska kunskaper och tillämpningar på en plats eller region.
- utifrån ämnesdidaktiska teorier och metoder argumentera för och göra didaktiska och metodiska val i undervisningssammanhang beträffande innehåll, arbetssätt och arbetsformer.
- visa god förmåga att utifrån ämnesdidaktiska överväganden använda sig av digitala verktyg och reflektera över användningsområden i olika undervisningssituationer.
- visa förmåga att använda och värdera läroböcker, andra läromedel och andra lärverktyg.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- göra objektiva analyser av klimatförändringar på regional och global nivå under tillämpning av relevanta processer och faktorer.
- reflektera över ämnesinnehållets konsekvenser för ämnesdidaktiska och metodiska möjligheter och val i ämnet.
- reflektera över hur den värdergrund som uttrycks i grundskolans styrdokument kan genomsyra ämnesundervisningen.
Hållbarhetsmärkning
Former för undervisning
Undervisningen består av föreläsningar, seminarier, handledda datorövningar samt exkursion.
Undervisningsspråk: svenska
Viss undervisning kan i förekommande fall ges på engelska.
Examinationsformer
Skriftlig tentamen (Theory), 7,5 hp: U/G/VG
Exkursion (Excursion), 2,5 hp: U/G
Dataanalys (Data Analysis), 1 hp: U/G
Geografididaktik (Didactics), 4 hp: U/G
Om särskilda skäl finns kan examinator medge annan examinationsform än vad som anges i provmomenten. För att uppnå godkänt betyg på kursen eller enskilt provmoment kan kompletteringsuppgift erbjudas efter bedömning och beslut av examinator.
Om en student som har underkänts två gånger på samma examinerande moment önskar byta examinator inför nästa examinationstillfälle ska en sådan begäran bifallas om det inte finns särskilda skäl däremot (6 kap. 22 1 HF).
Om en student har fått besked om pedagogiskt stöd från Göteborgs universitet med rekommendation om anpassad examination och/eller anpassad examinationsform kan examinator, i det fall det är förenligt med kursens lärandemål och förutsatt att inte orimliga resurser krävs, besluta att bevilja studenten anpassad examination och/eller anpassad examinationsform.
Om en kurs har avvecklats eller genomgått en större förändring ska studenten erbjudas minst två examinationstillfällen, utöver ordinarie examinationstillfälle. Dessa tillfällen fördelas under en tid av minst ett år, dock som längst två år efter det att kursen avvecklats/förändrats. Vad gäller praktik och verksamhetsförlagd utbildning (VFU) gäller motsvarande, men med begränsning till endast ett ytterligare examinationstillfälle.
Om en student har fått besked om att denne uppfyller kraven för att vara student vid Riksidrottsuniversitetet (RIU-student) har examinator rätt att besluta om anpassning vid examination, om detta görs i enlighet med Lokala regler gällande RIU-studenter vid Göteborgs universitet.
Betyg
På kursen ges något av betygen Väl godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U).
För betyget Godkänd (G) på hel kurs krävs att samtliga moment inom alla delkurser är godkända. För betyget Väl godkänd (VG) på hel kurs krävs Väl godkänd (VG) på delkurs 1.
Kursvärdering
Anonym skriftlig utvärdering görs efter varje delkurs samt en avslutande anonym skriftlig utvärdering för hela kursen. Ansvarig för att detta genomförs är delkursansvarig lärare respektive kursansvarig lärare.
Resultatet och eventuella förändringar i kursens upplägg ska förmedlas både till de studenter som genomförde värderingen och till de studenter som ska påbörja kursen. Analysen och eventuella åtgärdsförslag publiceras i Canvas.
Övriga föreskrifter
Exkursion kan innebära merkostnader för studenten.