Kursplan

Fotografisk gestaltning III – metod, kontext och format

Photographic Composition III – Method, Context, and Format

Kurs
FOG31A
Grundnivå
15 högskolepoäng (hp)

Om kursplanen

Diarienummer
GU 2025/1309
Ikraftträdandedatum
2025-04-04
Beslutsdatum
2025-03-31
Gäller från termin
Höstterminen 2025
Beslutsfattare
HDK-Valand - Högskolan för konst och design

Betygsskala

Tvågradig skala

Kursens moduler

Metod, kontext och format, 15 högskolepoäng

Inplacering

Kursen är en programkurs som ges termin 3.

Kursen ingår i Konstnärligt kandidatprogram i fotografi, 180 hp (K1FOT).

Huvudområde med fördjupning

Används ej - G1F Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Behörighetskrav

Minst 45 högskolepoäng (hp) inom Konstnärligt kandidatprogram i fotografi, inklusive godkänt resultat på följande kurser:

  • Fotografisk gestaltning I – introduktion till fotografiska metoder och praktiker, 15 hp
  • Fotografisk gestaltning II – utveckling av fotografiska metoder och praktiker, 15 hp

Innehåll

Kursen utvecklar studenternas fotografiska gestaltning genom att undersöka hur fotografiska arbeten kan presenteras i olika rumsliga kontexter. Kursen fördjupar förståelsen för den konstnärliga processen genom att utforska tematik, metod, teknik och presentationsformer.

Fokus ligger på att skapa och anpassa fotografiska arbeten för olika rumsliga sammanhang samt att interagera med andra fotografiska uttryck och format. Kursen stärker studenternas förmåga att hantera sitt arbete både som en självständig enhet och i dialog med omgivningen.

Under kursen prövas och diskuteras hur format, teknik och kontext påverkar uttrycket och upplevelsen av fotografiska bilder. Studenterna analyserar hur teknik, materialval, metoder och presentationsformer kopplar till koncept och diskurser inom samtida fotografi.

Mål

Kunskap och förståelse

  • ge exempel på olika sätt att visa fotografiska arbeten, både historiskt och i vår samtid, med särskilt fokus på de metoder, tekniker, format och presentationsformer som använts
  • identifiera och jämföra hur val av teknik och format påverkar uttryck och upplevelse av ett fotografiskt arbete

Färdigheter och förmåga

  • planera och genomföra fotografiska projekt där tematik, metod, teknik och presentation utforskas, övervägs och prövas i relation till kontext och formulerade avsikter
  • presentera egna fotografiska projekt med hänsyn till rumsliga förutsättningar
  • presentera egna fotografiska verk med hänsyn till andra verk i en utställnings- eller presentationskontext

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • reflektera över den egna arbetsprocessen och hur val av metoder, tekniker och format har påverkat det fotografiska arbetet
  • reflektera över hur val av teknik och format påverkar uttrycket och upplevelsen av eget och andras fotografiska arbete
  • diskutera hur olika rumsliga förutsättningar påverkar uttrycket och upplevelsen av eget och andras fotografiska arbete.

Hållbarhetsmärkning

Ingen hållbarhetsmärkning.

Former för undervisning

Kursen består av individuell handledning, kritikklass, workshoppar och studiebesök.

Undervisningsspråket är svenska och engelska. Undervisningsspråket kan till stor del komma att vara engelska om utbytesstudenter deltar i kursen.

Examinationsformer

Lärandemålen examineras genom

  • eget fotografiskt arbete
  • muntlig presentation och redovisning i kritikklasser
  • individuell projektbeskrivning
  • muntlig reflektion kring eget och andras fotografiska arbete. 

Deltagande i kritikklasser är obligatoriskt. Uppsamlande seminarium för muntliga examinationsuppgifter anordnas för studenter som inte deltagit vid tidigare examinationstillfällen. I särskilda fall kan alternativ redovisningsform beslutas av examinator.

Om en student som har underkänts två gånger på samma examinerande moment önskar byta examinator inför nästa examinationstillfälle ska en sådan begäran bifallas om det inte finns särskilda skäl däremot (6 kap. 22 § HF).

Om en student har fått besked om pedagogiskt stöd från Göteborgs universitet med rekommendation om anpassad examination och/eller anpassad examinationsform kan examinator, i det fall det är förenligt med kursens lärandemål och förutsatt att inte orimliga resurser krävs, besluta att bevilja studenten anpassad examination och/eller anpassad examinationsform.

Om en kurs har avvecklats eller genomgått en större förändring ska studenten erbjudas minst två examinationstillfällen, utöver ordinarie examinationstillfälle. Dessa tillfällen fördelas under en tid av minst ett år, dock som längst två år efter det att kursen avvecklats/förändrats. Vad gäller praktik och verksamhetsförlagd utbildning (VFU) gäller motsvarande, men med begränsning till endast ett ytterligare examinationstillfälle.

Om en student har fått besked om att denne uppfyller kraven för att vara student vid Riksidrottsuniversitetet (RIU-student) har examinator rätt att besluta om anpassning vid examination, om detta görs i enlighet med Lokala regler gällande RIU-studenter vid Göteborgs universitet.

Betyg

På kursen ges något av betygen Godkänd (G) och Underkänd (U).

Kursvärdering

Studenterna ges möjlighet att utvärdera kursen anonymt i samband med kursens slut. Resultatet och eventuella förändringar i kursens upplägg ska förmedlas både till de studenter som genomförde värderingen och till de studenter som ska påbörja kursen.

Övriga föreskrifter

Studenten står själv för egna kostnader i samband med kursens genomförande.