Kursplan

Familj och migration

Family and Migration

Kurs
SQ4242
Grundnivå
10 högskolepoäng (hp)
Utbildningsområde
SA Samhällsvetenskapliga området 60%
VÅ Vårdområdet 40%

Om kursplanen

Diarienummer
GU 2025/3839
Ikraftträdandedatum
2025-10-23
Beslutsdatum
2025-10-21
Gäller från termin
Vårterminen 2026
Beslutsfattare
Institutionen för socialt arbete

Betygsskala

Tregradig skala

Kursens moduler

Familj och migration, 10 högskolepoäng

Inplacering

Kursen är en fördjupningskurs på grundnivå och ingår i socionomprogrammet omfattande 210 högskolepoäng.

Kursen ingår i kompletterande socionomutbildningen för personer med utländsk examen omfattande 90 högskolepoäng.

Kursen kan ingå i följande program: 1) Socionomprogrammet (S1SOP), 2) Socionomprogrammet (S1SOC) och 3) Kompletterande socionomutbildning för personer med utländsk examen (S1KSO).

Huvudområde med fördjupning

SNSAA Socialt arbete - G2F Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Behörighetskrav

För att vara behörig till kursen krävs att den studerande har godkänt resultat från kurser SQ4111 Socialt arbete, 30 hp, SQ4122 Juridik för det sociala arbetet, 15 hp och SQ4131 Det sociala arbetets teorier, metoder och etik, 15 hp, enligt utbildningsplan för socionomprogrammet vid Göteborgs Universitet eller har motsvarande kunskaper genom godkända studier om minst 60 hp inom närliggande område samt relevant yrkeserfarenhet.

Innehåll

Kursen är en av tre kurser inom profilområdet barn och familj. Kursen har en konstruktionistisk ansats och fokuserar migrerade familjers livssituationer utifrån sociala, psykologiska och strukturella teoretiska perspektiv.


Följande teman behandlas

  • migrerade familjers livsvillkor och sociala sammanhang och hur dessa påverkas av juridiska, politiska och kulturella faktorer 
  • maktdimensionerna klass, etnicitet och kön/genus samt våld i nära relationer
  • samhällets insatser för migrerade familjer, de metoder som används i det sociala arbetet samt aktuell forskning rörande området
  • professionellt förhållningssätt, organisatoriska och normativa aspekter på det sociala arbetet med migrerade familjer, samt yrkesrollen i ett myndighetsutövande perspektiv

Mål

Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna


Kunskap och förståelse

  • beskriva och förklara livsvillkor för migrerade familjer utifrån historiska, psykosociala, samhällspolitiska och socioekonomiska perspektiv
  • redogöra för aktuell forskning om migrerade familjer med relevans för socialt arbete redogöra för metoder som används i socialt arbete med migrerade familjer samt problematisera de organisatoriska och juridiska aspekter som omgärdar området


Färdigheter och förmåga

  • granska och urskilja hur användningen av olika teoretiska perspektiv kan vidga förståelsen för migrerade familjers livssituation med särskilt beaktande av maktperspektiv. Utifrån genomförd granskning redogöra för möjliga konsekvenser på individ-, grupp- och strukturell nivå samt för olika handlingsstrategier som kan vidtas för att förändra och förebygga sociala problem i socialt arbete.
  • genomföra utredning och dokumentation i socialt arbete inom området
  • tillämpa barnperspektivet i socialt arbete med migrerade familjer


Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • reflektera över och värdera aktuell forskning om migrerade familjer med relevans för socialt arbete
  • problematisera och ta ställning till etiskt och professionellt förhållningssätt i socialt arbete med migrerade familjer med särskilt beaktande av ett klient/brukarperspektiv och egna och samhälleliga värderingar.

Hållbarhetsmärkning

Ingen hållbarhetsmärkning.

Former för undervisning

Undervisningen sker framförallt i form av klassföreläsningar, i viss mån i föreläsningar i storgrupp, litteraturstudier, intervjuer och studiebesök, grupparbeten, seminarier och övningar (se under former av bedömning). Ett aktivt deltagande i den mindre arbetsgruppens förberedelser och skriftliga och muntliga presentationer och kommentatorskap av andra arbetsgruppers arbeten vid seminarierna är obligatoriskt.

Undervisningsspråk: svenska
Föreläsningar och litteratur kan förekomma på engelska.

Examinationsformer

Kursens lärandemål examineras genom fyra examinerande seminarier, en individuell tentamen som examineras muntligt och skriftligt.

En student kan göra igentagningsuppgifter på kursen vid frånvaro från upp till två examinerande moment. Vid frånvaro från fler än två examinerande moment behöver momentet göras om vid kommande kurstillfälle.

Om en student som har underkänts två gånger på samma examinerande moment önskar byta examinator inför nästa examinationstillfälle ska en sådan begäran bifallas om det inte finns särskilda skäl däremot (6 kap. 22 § HF).

Om en student har fått besked om pedagogiskt stöd från Göteborgs universitet med rekommendation om anpassad examination och/eller anpassad examinationsform kan examinator, i det fall det är förenligt med kursens lärandemål och förutsatt att inte orimliga resurser krävs, besluta att bevilja studenten anpassad examination och/eller anpassad examinationsform.

Om en kurs har avvecklats eller genomgått en större förändring ska studenterna erbjudas två examinationstillfällen, utöver ordinarie examinationstillfälle. Dessa tillfällen fördelas under en tid av minst ett år efter det att kursen avvecklats/förändrats.

Om en student har fått besked om att denne uppfyller kraven för att vara student vid Riksidrottsuniversitetet (RIU-student) har examinator rätt att besluta om anpassning vid examination, om detta görs i enlighet med Lokala regler gällande RIU-studenter vid Göteborgs universitet.

Betyg

På kursen ges något av betygen Väl godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U). För betyget Godkänd (G) krävs att studenten har fått minst godkänt på individuell tentamen, samt att studenten deltagit på samtliga obligatoriska moment. För Väl godkänd (VG) krävs dessutom att studenten har fått väl godkänd på individuell tentamen.

Den individuella tentamen bedöms utifrån bedömningsskalan U, G eller VG. Om den individuella skriftliga tentamen ges omdömet Underkänd (U) men bedöms ligga nära gränsen för Godkänd (G) kan komplettering medges. Kompletterad uppgift bedöms enligt bedömningsskalan U–G. Vid underkänd komplettering eller om komplettering inte lämnas in inom utsatt tid hänvisas studenten till nästkommande examinationstillfälle.

För godkänt på kursen krävs dessutom förberedelser inför, närvaro samt aktivt deltagande vid samtliga seminarier. Seminarierna bedöms utifrån bedömningsskalan U respektive G.

Kursvärdering

Kursvärdering sker fortlöpande under kursen genom en dialog med studenterna i samband med seminarier och föreläsningar, muntligt kursutvärderingstillfälle och en skriftlig utvärdering vid kursens slut. Förändringar av kursensinnehåll, litteratur och pedagogik presenteras vid nästa kursintroduktion.