Digitalt ledarskap masterprogram
Digital Leadership Master's Programme
Om utbildningsplanen
Syfte
Samhällets digitalisering är kännetecknande för vår tid. Digitaliseringen innebär nästan obegränsade möjligheter för företag, myndigheter och medborgare. Samtidigt medför dess omvandlande kraft stora utmaningar för befintliga marknader, organisationsformer och tekniker. Digitalt ledarskap vilar på förmågan att navigera bland digitaliseringens möjligheter och utmaningar, men också att aktivt orkestrera digitala innovationsprocesser. Programmets målsättning är att ge sådan kapacitet till individer och organisationer, utifrån fem distinkta perspektiv: teknologisk förändring, värdeskapande, organisering, affärslogik och strategi.
Utbildningsprogrammets övergripande syfte är att ge studenter en fördjupad förståelse för hur digitaliseringen omvandlar samhället och förmåga att ta en ledande roll i att omfamna och forma denna omvandling. Programmet ger studenter en bred teoretisk grund för att förstå samtida fenomen, metoder och tekniker för att analysera digitaliseringens implikationer, såväl som praktiska färdigheter för att hantera förändring i komplexa miljöer. En central ansats inom programmet är att ligga nära forskningsfronten inom de områden som ingår i programmet, och att utveckla förmåga till styrning och ledning utifrån ett fokus på digitalisering. Nära samverkan med industrin garanterar att programmet kombinerar akademisk giltighet med praktisk relevans.
Programmets pedagogik bygger på att skapa en studentcentrerad lärmiljö som uppmuntrar till delaktighet.
Utbildningsprogrammet eftersträvar en blandad studentgrupp och välkomnar därför studenter med en kandidatexamen från en rad olika ämnesområden bland annat datavetenskap, informatik, informationsteknologi, ekonomi, industriell ekonomi och beteendevetenskap. Programmet ges på engelska och är öppet för internationella studenter.
Utbildningen förbereder studenterna för yrkesroller bortom konsultbranschen och traditionella IT-avdelningar till att även omfatta nya roller som till exempel: innovationsledare, digital strateg, digital designer, chief information officer, chief technology officer, chief digital officer, digital brand director, head of digital platforms, digital marketing manager, content acquisition manager, digital transformation manager. Utbildningen förbereder även studenterna för fortsatta studier inom högskolan.
Behörighetskrav
Kandidatexamen 180 hp inklusive examensarbete (självständigt arbete) om minst 15 hp eller motsvarande. Engelska 6/Engelska B eller motsvarande.
Examen och huvudområde
Utbildningen leder till Filosofie masterexamen med huvudområdet Informatik (Degree of Master of Science (120 credits) with a major in Information Systems).
Innehåll
Utbildningen består av kurser relaterade till digitalt ledarskap och angränsade ämnen. Programmet omfattar totalt 120 hp. De första två terminerna omfattar 60 hp, som fördelas över 8 obligatoriska kurser. Den tredje terminen består av fyra rekommenderade kurser om totalt 30 hp. Som ett alternativ till rekommenderade kurser kan studenter välja att bredda sin utbildning genom att läsa andra fristående kurser, som ges av Göteborgs universitet eller annat lärosäte. Programmet avslutas med ett självständigt examensarbete om 30 hp.
Utbildningen ges på helfart. Ett läsår är indelat i två terminer med vardera två studieperioder om 15 hp. Förutom examensarbetet, består programmet av kurser om 7,5 hp. Det betyder att varje termin består av 4 kurser.
Kurserna är progressivt ordnade så att de inom ramen för examensmålen bidrar till att var för sig och tillsammans utveckla studenternas kompetens inom huvudområdet.
Undervisningen innefattar föreläsningar och omfattande individuell läsning. För att skapa en studentcentrerad lärmiljö, innehåller undervisningen också ofta interaktiva seminarier, fallstudier, handledning, och projekt, där studenterna får tillämpa och fördjupa sina kunskaper. Litteraturen är på engelska och all undervisning och kommunikation sker på engelska.
Studiegång
Programmets upplägg utgår från antagandet att digitalt ledarskap kräver djup förståelse för och noggrann hantering av förhållandet mellan digital teknologi och människor/organisationer. Den första terminen fäster tonvikten på digital teknologi. Kurserna introducerar ett brett spektrum av begrepp inom materialitet, plattformar och infrastruktur. Terminen innehåller också en metodkurs, där studenter får praktisk erfarenhet av kvalitativa och kvantitativa metoder som används flitigt inom både forskning och praktik. Den andra terminen fokuserar på människor och organisationer. Kurserna introducerar begrepp inom organisering, styrning och strategi. Det första året avslutas med en projektkurs, där studenter får tillämpa teoretiska insikter för att lösa praktiska problem. Den tredje terminen fokuserar på bredare reflektion genom tematiska kurser. Den avslutande terminen består av ett självständigt examensarbete, som ger studenter en möjlighet att fördjupa sig i en specifik forskningfråga med anknytnig till huvudområdet.
Programmet består av följande obligatoriska kurser:
- Teknologi, 7,5 hp
- Plattformar, 7,5 hp
- Infrastruktur, 7,5 hp
- Metoder, 7,5 hp
- Organisering, 7,5 hp
- Styrning, 7,5 hp
- Strategi, 7,5 hp
- Projektarbete, 7,5 hp
- Masteruppsats i informatik, 30 hp
Programmet inkluderar även valfria kurser om 30 hp. Inom programmet erbjuds tematiska kurser. Det är även möjligt att läsa andra kurser vid Göteborgs universitet eller annat lärosäte, i Sverige eller utomlands.
Mål
Generella mål för masterexamen
Kunskap och förståelse
För masterexamen ska studenten
- visa kunskap och förståelse inom huvudområdet för utbildningen, inbegripet såväl brett kunnande inom området som väsentligt fördjupade kunskaper inom vissa delar av området samt fördjupad insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete, och
- visa fördjupad metodkunskap inom huvudområdet för utbildningen.
Färdighet och förmåga
För masterexamen ska studenten
- visa förmåga att kritiskt och systematiskt integrera kunskap och att analysera, bedöma och hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer även med begränsad information,
- visa förmåga att kritiskt, självständigt och kreativt identifiera och formulera frågeställningar, att planera och med adekvata metoder genomföra kvalificerade uppgifter inom givna tidsramar och därigenom bidra till kunskapsutvecklingen samt att utvärdera detta arbete,
- visa förmåga att i såväl nationella som internationella sammanhang muntligt och skriftligt klart redogöra för och diskutera sina slutsatser och den kunskap och de argument som ligger till grund för dessa i dialog med olika grupper, och
- visa sådan färdighet som fordras för att delta i forsknings- och utvecklingsarbete eller för att självständigt arbeta i annan kvalificerad verksamhet.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För masterexamen ska studenten
- visa förmåga att inom huvudområdet för utbildningen göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter samt visa medvetenhet om etiska aspekter på forsknings- och utvecklingsarbete,
- visa insikt om vetenskapens möjligheter och begränsningar, dess roll i samhället och människors ansvar för hur den används, och
- visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att ta ansvar för sin kunskapsutveckling.
Lokala mål
Kunskap och förståelse
För att erhålla masterexamen inom huvudområdet informatik ska studenten
- visa fördjupad kunskap om och förmåga att tillämpa övergripande teorier inom områdena innovation, styrning och kontroll, digital infrastruktur och organisering, och
- visa förmåga att identifiera aktuella forskningsutmaningar inom ovanstående områden, samt
- visa kunskap om forskningsmetodik och analystekniker som är relevanta vid empiriska studier inom huvudområdet.
Färdighet och förmåga
För att erhålla masterexamen inom huvudområdet informatik ska studenten
- visa förmåga att utveckla hållbara innovationsstrategier för att stödja digital innovation och kontinuerligt värdeskapande i olika typer av organisationsmiljöer,
- visa förmåga att designa och utvärdera styrning och kontroll för digitalt ledarskap,
- visa förmåga att utveckla framtidsorienterade affärsmodeller baserade på digitala infrastrukturer,
- visa förmåga att leda, genomföra och kommunicera utvecklingsarbete inom olika typer av verksamheter, och
- visa sådan färdighet som fordras för att självständigt, och i samarbete med andra, kunna tillämpa forskningsmetodik relevant för områdena innovation, styrning och kontroll, digital infrastruktur och organisering.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För att erhålla masterexamen inom huvudområdet informatik ska studenten
- visa förmåga att kritiskt granska antaganden, principer, fördelar och nackdelar hos centrala teorier och ramverk inom områdena innovation, styrning, infrastruktur, och organisering,
- visa förmåga att jämföra och särskilja industriell innovation och digital innovation, och
- visa förmåga att utifrån etiska aspekter och hållbarhetsperspektiv kunna bedöma och argumentera för val och kombination av olika typer av metoder för verksamhetsutveckling och digital transformation.
Hållbarhetsmärkning
Övergångsbestämmelser
För övergångsbestämmelser, se aktuell examensbeskrivning.
Övriga föreskrifter
Tillgodoräknande av tidigare utbildning
Student har i vissa fall rätt att tillgodoräkna tidigare högskolestudier i enlighet med bestämmelserna i högskoleförordningen.
Utvärdering
Programmets kurser utvärderas efter avslutad kurs enligt respektive kursplan. Resultatet ska användas inför planering och genomförande av kommande kurser och i sammanfattande form delges studenter vid kursstart.
Uppföljning och utvärdering av programmet sker i enlighet med gällande Policy för kvalitetssäkring och kvalitetsutveckling av utbildning vid Göteborgs universitet.
Platsgaranti
Student som i föreskriven takt följer programmet har platsgaranti. Platsgaranti vid Göteborgs universitet består av två slag, den kan vara generell eller begränsad.
Med generell platsgaranti avses att den student som antagits till programmet har platsgaranti till samtliga i utbildningsplanen angivna obligatoriska kurser samt till någon/några av de kurser som anges som valbara i utbildningsplanen, under förutsättning att studenten i fråga är behörig till kursen/kurserna och ansöker till valbar kurs/kurser inom föreskriven ansökningsperiod.
Begränsad platsgaranti innebär att det inte är möjligt att garantera studenten plats på förstahandsvalet av de valbara kurserna.
För kurser som inte organiseras i anslutning till programmet gäller lokala antagningsordningar och platsgaranti saknas.