Deskriptiv statistik och dataanalys för arbete i offentlig sektor
Descriptive statistics and data analysis for work in the public sector
Om kursplanen
Betygsskala
Kursens moduler
Inplacering
Kursen ges som fristående kurs.
Huvudområde med fördjupning
Behörighet
Innehåll
Kursen ger en introduktion till grundläggande deskriptiva och förklarande statistiska metoder och deras tillämpning inom samhällsvetenskap. Studenterna ges en förståelse för hur kvantitativa data kan beskrivas och användas som beslutsunderlag i offentlig sektor. Kursen vänder sig till både studerande som vill komplettera sin utbildning med grundläggande kunskaper i statistik och till yrkesverksamma inom offentlig sektor som behöver stärka sina statistiska färdigheter.
I kursen diskuteras frekvenstabeller, grafisk framställning, läges- och spridningsmått samt enkel linjär regression. Dessutom ges studenterna en introduktion till databehandling genom praktiska laborationer och datorbaserad statistisk analys. Kursen belyser även viktiga faktorer att vara uppmärksam på vid tolkning och granskning av statistik.
Mål
Efter godkänd kurs ska studenterna kunna:
Kunskap och förståelse
- redogöra för grundläggande deskriptiva begrepp inom statistik
- beskriva var man kan hitta offentlig statistik samt redogöra för hur den samlas in och används för att analysera och utvärdera den offentliga sektorn.
Färdighet och förmåga
- genomföra och tolka deskriptiva analyser av kvantitativa data
- presentera resultat i form av tabeller och diagram för att visualiersa kvantitativa data på ett tydligt och pedagogiskt sätt
- beräkna och analysera korrelationsmått samt kunna tolka regressionskoefficienter.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- bedöma, kritiskt granska och ifrågasätta statistiska påståenden i frågor som rör offentlig sektor.
Hållbarhetsmärkning
Former för undervisning
Undervisning sker i form av digitala föreläsningar och övningar.
Undervisningsspråk: Svenska.
Examinationsformer
Examination sker genom individuella uppgifter och en avslutande individuell skriftlig tentamen.
Om en student som har underkänts två gånger på samma examinerande moment önskar byta examinator inför nästa examinationstillfälle ska en sådan begäran bifallas om det inte finns särskilda skäl däremot (6 kap. 22 § HF).
Om en student har fått besked om pedagogiskt stöd från Göteborgs universitet med rekommendation om anpassad examination och/eller anpassad examinationsform kan examinator, i det fall det är förenligt med kursens lärandemål och förutsatt att inte orimliga resurser krävs, besluta att bevilja studenten anpassad examination och/eller anpassad examinationsform.
Om en kurs har avvecklats eller genomgått en större förändring ska studenten erbjudas minst två examinationstillfällen, utöver ordinarie examinationstillfälle. Dessa tillfällen fördelas under en tid av minst ett år, dock som längst två år efter det att kursen avvecklats/förändrats.
Om en student har fått besked om att denne uppfyller kraven för att vara student vid Riksidrottsuniversitetet (RIU-student) har examinator rätt att besluta om anpassning vid examination, om detta görs i enlighet med Lokala regler gällande RIU-studenter vid Göteborgs universitet.
Betyg
På kursen ges något av betygen Väl Godkänd (VG), Godkänd (G), Underkänd (U). För godkänt betyg i kursen krävs Godkänt betyg på individuella uppgifter och individuell skriftlig tentamen. För Väl Godkänt krävs därutöver Väl Godkänt betyg på den individuella skriftliga tentamen.
Kursvärdering
Studenter erbjuds möjlighet till skriftlig värdering av kursen i samband med att kursen avslutas. Resultatet av kursvärderingen sammanfattas i kursrapport som kommuniceras på av institutionen angiven plats.
Övriga föreskrifter
Kursen ges på distans utan obligatorisk sammankomst och är därmed ortsoberoende. I kursen används olika former av digital kommunikation mellan lärare och student. Därför krävs tillgång till dator med internetuppkoppling samt webbkamera och mikrofon/högtalare.
Tillåtna hjälpmedel kommuniceras av kursansvarig.