Avancerad bedömning, beslutsfattande och omvårdnadsåtgärder inom intensivvård
Advanced decision making and nursing interventions in Critical Care /intensive care
Om kursplanen
Betygsskala
Kursens moduler
Inplacering
Kursen ges som en obligatorisk kurs i Specialistsjuksköterskeprogrammet med inriktning mot intensivvård, 60 högskolepoäng.
Huvudområde med fördjupning
Behörighetskrav
nordisk legitimation som sjuksköterska
avlagd kandidatexamen i omvårdnad eller motsvarande
svenska B och engelska A på gymnasienivå eller motsvarande
Innehåll
Specialistintensivvård: barn, neuro, thorax, infektion samt brännskade- och hjärtsjukvård
Intensivvård vid specifika tillstånd: suicid, smärta, njursvikt
Prehospital vård: trauma och katastrofberedskap
Vård i livets slutskede inom intensivvård Organdonation
A- HLR
Mål
Kunskap och förståelse
- Redogöra för för patofysiologiska förändringar, värdera symptom och tecken vid specifika sjukdomstillstånd inom intensivvård hos barn, vuxna och äldre.
- Identifiera patienters behov av omvårdnad i samband med specialistintensivvård samt redogöra för hur dessa kan påverka prognos och rehabilitering på kort respektive lång sikt.
- Redogöra för smärtfysiologi vid akut och långvarig smärta samt visa kunskap om farmakologiska och icke- farmakologiska behandlingsmetoder utifrån vetenskap och beprövad erfarenhet.
- Redogöra för lagstiftning och omhändertagande av patienter och närstående i samband med organdonation.
Färdigheter och förmåga
- Värdera och besluta om åtgärder vid akut respektive långvarig smärta inom intensivvård.
- Tillämpa kliniska färdigheter i simulerad miljö med avseende på kommunikation och samverkan i team.
- visa förmåga att tillämpa sina specialistkunskaper vid stora olyckor och katastrofer.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- Reflektera över patienters och närståendes behov i samband med vård i livets slutskede.
- Beakta patienters och närstående behov av psykosocialt stöd i samband med stora katastrofer och olyckor.
Hållbarhetsmärkning
Former för undervisning
Undervisning sker genom:
seminarier,
föreläsningar,
workshop,
verksamhetsintegrerat lärande- VIL
Examinationsformer
Examination sker i form av:
Skriftlig individuell salstentamen samt webtentamen Patofysiologi, bedömningar och omvårdnad inom avancerad intensivvård samt Donationsaspekter, (4,5 hp)
Muntlig tentamen Kommunikation och bemötande vid livskriser, (2 hp)
Table-top scenarioövning – Katastrofhantering, (0,5 hp)
A- HLR Vuxen, (0,5 hp)
Om student som underkänts två gånger på samma examinerande moment önskar byte av examinator inför nästa examinationstillfälle, ska sådan begäran inlämnas skriftligt till kursansvarig institution och bifallas om det inte finns särskilda skäl däremot (HF 6 kap § 22).
Om student fått rekommendation från Göteborgs universitet om särskilt pedagogiskt stöd kan examinator, i det fall det är förenligt med kursens mål och förutsatt att inte orimliga resurser krävs, besluta att ge studenten en anpassad examination eller alternativ examinationsform.
Antal examinationstillfällen på moment på kliniskt träningscentrum är begränsade till fem tillfällen.
Betyg
På kursen ges något av betygen Godkänd (G) och Underkänd (U).
Kursvärdering
Kursvärdering sker skriftligt samt muntligt i dialog med studenterna. Resultatet och eventuella förändringar i kursens upplägg ska förmedlas både till de studenter som genomförde värderingen och till de studenter som ska påbörja kursen.
Övriga föreskrifter
I det fall en kurs har upphört eller genomgått större förändringar ska studenten i normalfallet garanteras tillgång till minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) under en tid av åtminstone ett år med utgångspunkt i kursens tidigare uppläggning.
För krav gällande klädsel och hygien hänvisas till Vårdhandboken/klädregler
http://www.vardhandboken.se/Texter/Basala-hygienrutiner-och-kladregler/Oversikt/