Artificiell intelligens (AI) som verktyg i undervisning
Artificial Intelligence (AI) as a Tool in Education
Om litteraturlistan
GU 2025/2164
Obligatorisk kurslitteratur:
Bergmark, U., Graeske, C., Jonsson, J., Karlsson, M., Viklund, S., Wiklund, C., Wikström, L. (2024) AI I undervisningen – från fusk till framtidstro. Forskning och utveckling i förskola och skola (Fufos) vol. 3, nr 2. Piteå kommun.
https://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:ltu:diva-110968
Cuban, L. (1986). Teachers and machines: The classroom use of technology since 1920. Teachers College Press. https://archive.org/details/teachersmachines0000cuba
Edwall, T., & Zackariasson, P. (2024). ChatGPT för lärare: En handbok om AI i undervisningen (Uppdaterad utgåva). Tukan Läromedel
Europeiska kommissionen. (2022). Etiska riktlinjer för lärare om användningen av artificiell intelligens (AI) och data vid undervisning och inlärning. Europeiska unionens publikationsbyrå. https://op.europa.eu/sv/publication-detail/-/publication/d81a0d54-5348-11ed-92ed-01aa75ed71a1
Falk, Johan (2023) AI för nybörjare: allt du behöver för att komma igång med artificiell intelligens. Natur & Kultur, 2023.
ISBN: 9789127467705
Kungliga Vetenskapsakademien. (2024). Vetenskapen säger – om AI (Nr 6). https://cdn1.utbudet.com/storage/ma/1aa7ae9058ab426c8d696c7f420c03f8/e800cc7702d8451fbbce83e9a01c4e58/pdf/93DE2F13F527ECDF5A91D57790CE65C1D2E46835/VS6_OmAI_240411.pdf
Linderoth, C., Hultén, M. & Stenliden, L. (2024). Competing visions of artificial intelligence in education-A heuristic analysis on sociotechnical imaginaries and problematizations in policy guidelines. Policy Futures in Education, Vol. 0(0) 1–17.
Nygren, Thomas (2023) AI i skolan: möjligheter och utmaningar i undervisningen. Natur & Kultur, 2023. ISBN: 9789127467125
Osborne, J., & Pimentel, D. (2023). Science education in an age of misinformation. Science Education, 107(3), 553–571.
Rangsjö, J., Tensetti, J., Alexanderson, K., & Ericsson, E. (2024). Med AI som stöd: lyft lärandet med AI. Liber
Rowland, D.R. (2023). Two frameworks to guide discussions around levels of acceptable use of generative AI in student academic research and writing. Journal of Academic Language & Learning Vol. 17, No. 1, 2023, T31-T69. ISSN 1835–5196
Skolverket. (2024). Råd om AI, Chat GPT och liknande verktyg. https://www.skolverket.se/skolutveckling/inspiration-och-stod-i-arbetet/stod-i-arbetet/rad-om-ai-chat-gpt-och-liknande-verktyg
Stolpe, K., & Hallström, J. (2024). Artificial intelligence literacy for technology education. Computers and Education Open, 6, 100159. https://doi.org/10.1016/j.caeo.2024.100159
Texter om totalt max 200 sidor kan tillkomma.