Litteraturlista

Artificiell intelligens (AI) som verktyg i undervisning

Artificial Intelligence (AI) as a Tool in Education

Kurs
PDG448
Grundnivå
7,5 högskolepoäng (hp)

Om litteraturlistan

Giltig fr.o.m
Hösttermin 2025 (2025-09-01)
Beslutsdatum
2025-05-23

GU 2025/2164

Obligatorisk kurslitteratur:

Bergmark, U., Graeske, C., Jonsson, J., Karlsson, M., Viklund, S., Wiklund, C., Wikström, L. (2024) AI I undervisningen – från fusk till framtidstro. Forskning och utveckling i förskola och skola (Fufos) vol. 3, nr 2. Piteå kommun. 
https://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:ltu:diva-110968

Cuban, L. (1986). Teachers and machines: The classroom use of technology since 1920. Teachers College Press. https://archive.org/details/teachersmachines0000cuba

Edwall, T., & Zackariasson, P. (2024). ChatGPT för lärare: En handbok om AI i undervisningen (Uppdaterad utgåva). Tukan Läromedel

Europeiska kommissionen. (2022). Etiska riktlinjer för lärare om användningen av artificiell intelligens (AI) och data vid undervisning och inlärning. Europeiska unionens publikationsbyrå. https://op.europa.eu/sv/publication-detail/-/publication/d81a0d54-5348-11ed-92ed-01aa75ed71a1

Falk, Johan (2023) AI för nybörjare: allt du behöver för att komma igång med artificiell intelligens. Natur & Kultur, 2023.
ISBN: 9789127467705

Kungliga Vetenskapsakademien. (2024). Vetenskapen säger – om AI (Nr 6). https://cdn1.utbudet.com/storage/ma/1aa7ae9058ab426c8d696c7f420c03f8/e800cc7702d8451fbbce83e9a01c4e58/pdf/93DE2F13F527ECDF5A91D57790CE65C1D2E46835/VS6_OmAI_240411.pdf

Linderoth, C., Hultén, M. & Stenliden, L. (2024). Competing visions of artificial intelligence in education-A heuristic analysis on sociotechnical imaginaries and problematizations in policy guidelines. Policy Futures in Education, Vol. 0(0) 1–17.

Nygren, Thomas (2023) AI i skolan: möjligheter och utmaningar i undervisningen. Natur & Kultur, 2023. ISBN: 9789127467125

Osborne, J., & Pimentel, D. (2023). Science education in an age of misinformation. Science Education, 107(3), 553–571.

Rangsjö, J., Tensetti, J., Alexanderson, K., & Ericsson, E. (2024). Med AI som stöd: lyft lärandet med AI. Liber

Rowland, D.R. (2023). Two frameworks to guide discussions around levels of acceptable use of generative AI in student academic research and writing. Journal of Academic Language & Learning Vol. 17, No. 1, 2023, T31-T69. ISSN 1835–5196

Skolverket. (2024). Råd om AI, Chat GPT och liknande verktyg. https://www.skolverket.se/skolutveckling/inspiration-och-stod-i-arbetet/stod-i-arbetet/rad-om-ai-chat-gpt-och-liknande-verktyg

Stolpe, K., & Hallström, J. (2024). Artificial intelligence literacy for technology education. Computers and Education Open, 6, 100159. https://doi.org/10.1016/j.caeo.2024.100159


Texter om totalt max 200 sidor kan tillkomma.