Kursplan

Arbetsterapi - neurologisk rehabilitering efter stroke I - Teori och modeller

Occupational therapy - Neurological Rehabilitation after Stroke I - Theory and Models

Kurs
ARB061
Avancerad nivå
7,5 högskolepoäng (hp)

Om kursplanen

Diarienummer
GU 2025/1899
Ikraftträdandedatum
2025-06-01
Beslutsdatum
2025-05-12
Gäller från termin
Höstterminen 2025
Beslutsfattare
Institutionen för neurovetenskap och fysiologi

Betygsskala

Tvågradig skala

Kursens moduler

Arbetsterapi - neurologisk rehabilitering efter stroke I - Teori och modeller, 7,5 högskolepoäng

Inplacering

Kursen är en fristående kurs på avancerad nivå och ingår i rekommenderad studiegång för magister-/masterexamen inom huvudområdet arbetsterapi.

Huvudområde med fördjupning

SAATA Arbetsterapi - A1N Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Behörighetskrav

För tillträde till kursen krävs arbetsterapeutexamen, 180 högskolepoäng eller motsvarande (examensarbete 15 hp på grundnivå ska ingå).

Innehåll

Hjärnans plasticitet - möjligheter i rehabilitering

Konsekvenser i vardagen efter stroke

  • Senso-motorisk kontroll och inlärning
  • Kognition, kommunikation och emotionella reaktioner
  • Medvetenhet om skadans konsekvenser - fysiskt, kognitivt och beteendemässigt
  • Smärta och fatigue

Begrepp och modeller inom rehabilitering

Teamsamverkan inom strokerehabilitering

Mål

Kunskap och förståelse

  • med utgångspunkt från fallbeskrivningar använda teori/modell för att identifiera och beskriva olika kognitiva, emotionella och fysiska konsekvenser i vardagen efter stroke i relation till vetenskaplig litteratur 


Färdigheter och förmåga

  • med utgångspunkt från fallbeskrivning analysera och diskutera komplexa arbetsterapeutiska frågeställningar kopplade till teori avseende relationen mellan person, aktivitet och miljö ur ett personcentrerat perspektiv 


Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • visa ett reflekterat och kritiskt förhållningssätt till egna och andras värderingar, kunskap, prioriteringar samt val av perspektiv,
  • identifiera och konkretisera eget behov av ytterligare kunskap

Hållbarhetsmärkning

Kursen är hållbarhetsrelaterad, vilket innebär att minst ett av kursens lärandemål tydligt visar att kursens innehåll uppfyller minst ett av Göteborgs universitets fastställda kriterier för hållbarhetsmärkning.

Former för undervisning

Former för undervisning Undervisningen sker i form av föreläsningar, litteraturstudier, studieuppgifter individuellt och i grupp samt seminarier och workshops. Studieuppgifter genomförs enskilt eller i grupp mellan varje kurstillfälle. Kursens läraktiviteter sker i kombination av nätbaserade och campusbaserade moment. Distansmomenten förutsätter tillgång till dator med webkamera och internetuppkoppling. Deltagande på campus är obligatoriskt vid ett kurstillfälle.

Undervisningsspråk: svenska och engelska

Kursmoment kan ges på engelska.

Examinationsformer

Bedömning av studentens kunskaper sker genom 4 obligatoriska skriftliga studieuppgifter följda av obligatoriska seminarier, genom individuell muntlig och skriftlig redovisning av fallbeskrivning samt granskning av annan kursdeltagares.

I händelse av frånvaro vid obligatoriska moment sker igentagning genom upprepat moment eller skriftlig individuell uppgift beroende på antalet frånvarande och utifrån formen på det obligatoriska momentet. Komplettering av examinationsuppgift medges upp till maximalt fyra gånger.

Om en student som har underkänts två gånger på samma examinerande moment önskar byta examinator inför nästa examinationstillfälle ska en sådan begäran bifallas om det inte finns särskilda skäl däremot (6 kap. 22 § HF).

Om en student har fått besked om pedagogiskt stöd från Göteborgs universitet med rekommendation om anpassad examination och/eller anpassad examinationsform kan examinator, i det fall det är förenligt med kursens lärandemål och förutsatt att inte orimliga resurser krävs, besluta att bevilja studenten anpassad examination och/eller anpassad examinationsform.

Om en kurs har avvecklats eller genomgått en större förändring ska studenten erbjudas minst två examinationstillfällen, utöver ordinarie examinationstillfälle. Dessa tillfällen fördelas under en tid av minst ett år, dock som längst två år efter det att kursen avvecklats/förändrats. Vad gäller praktik och verksamhetsförlagd utbildning (VFU) gäller motsvarande, men med begränsning till endast ett ytterligare examinationstillfälle.

Om en student har fått besked om att denne uppfyller kraven för att vara student vid Riksidrottsuniversitetet (RIU-student) har examinator rätt att besluta om anpassning vid examination, om detta görs i enlighet med Lokala regler gällande RIU-studenter vid Göteborgs universitet.

Betyg

På kursen ges något av betygen Godkänd (G) och Underkänd (U).

Kursvärdering

Kursvärdering sker skriftligt via digital enkät på kursens lärplattform samt muntligt i dialog med studenterna. Kursansvarig lärare sammanställer analys av kursvärdering och ger förslag till utveckling av kursen. Analys och förslag återkopplas via lärplattformen både till de studenter som genomfört kursvärderingen och till de studenter som ska påbörja kursen.