Kursplan

Arbetsorganisation och ledarskap

The Work Organisation and Leadership

Kurs
XX5310
Grundnivå
15 högskolepoäng (hp)

Om kursplanen

Diarienummer
GU 2025/2067
Ikraftträdandedatum
2025-09-01
Beslutsdatum
2025-05-30
Gäller från termin
Höstterminen 2025
Beslutsfattare
Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap

Betygsskala

Tregradig skala

Kursens moduler

Fältarbete, 7,5 högskolepoäng
Teoretisk översikt, 7,5 högskolepoäng

Inplacering

Kursen ges inom Arbetsvetarprogrammet - programmet för analys och utvärdering av arbete och arbetsmarknad, men kan också ges som fristående kurs.
Kursen är en kärnkurs.

Kursen kan ingå i följande program: 1) Arbetsvetarprogrammet-programmet för analys och utvärdering av arbete och arbetsmarknad (S1ARB)

Huvudområde
Arbetsvetenskap

Fördjupning
G1N, Grundnivå, endast gymnasiala förkunskapskrav

Huvudområde med fördjupning

UNARB Arbetsvetenskap - G1N Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Behörighet

Grundläggande behörighet.

Innehåll

Kursen ger olika perspektiv på arbetsorganisation och ledarskap. Målet är att alla studenter skall erhålla en kritisk förmåga att analysera olika typer av arbetsorganisationer och ledarskap. Vikt läggs vid olika modellers förutsättningar och effekter på organisationer och individer. Kursen består av föreläsningar, seminarier och fältarbete. Kursen består av två delkurser.

Delkurser

  1. Teoretisk översikt (Theoretical overview), 7,5 hp Betygsskala: Väl godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U)
  2. Fältarbete (Field work), 7,5 hp Betygsskala: Godkänd (G) och Underkänd (U)

Mål

Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:

Kunskap och förståelse

  • Beskriva olika arbetsorganisatoriska teoretiska och empiriska begrepp
  • Redogöra för olika arbetsorganisatoriska perspektiv och ledarskapsperspektiv
  • Beskriva för hur olika produktionssystem och omvärldsförhållanden påverkar arbetsorganisation och ledning

Färdighet och förmåga

  • Med hjälp av ett analysverktyg genomföra en undersökning av arbetsorganisation och ledning på en arbetsplats
  • Använda intervjumetodik som verktyg för informationsinhämtning Skriftligt och muntligt presentera en arbetsorganisatorisk undersökning

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • Ur olika perspektiv kritiskt analysera och värdera för- och nackdelar med olika sätt att organisera och styra arbete

Hållbarhetsmärkning

Ingen hållbarhetsmärkning.

Former för undervisning

Undervisningsspråk: svenska
Kursen ges på svenska men föreläsningar på engelska kan förekomma.

Examinationsformer

Delkursen Teoretisk översikt examineras i form av en individuell salstentamina och ett examinerande seminarium. Delkurs Fältarbete examineras genom ett gruppbaserat arbete. I delkurserna ingår dessutom ett antal examinerande seminarium. Dessa är av sådan karaktär att innehållet inte går att tillgodogöra sig på annat sätt och är därför obligatoriska. Frånvaro vid obligatoriskt moment kan komma att ersättas med alternativ uppgift.

Restriktioner angående användandet av generativ AI anges på lärplattform eller motsvarande. Student är skyldiga att informera sig om gällande regler för examinerande inslag som exempelvis inlämningsuppgifter, seminarieuppgifter och tentamina i den aktuella kursen.

Om en student som har underkänts två gånger på samma examinerande moment önskar byta examinator inför nästa examinationstillfälle ska en sådan begäran bifallas om det inte finns särskilda skäl däremot (6 kap. 22 § HF).

Om en student har fått besked om pedagogiskt stöd från Göteborgs universitet med rekommendation om anpassad examination och/eller anpassad examinationsform kan examinator, i det fall det är förenligt med kursens lärandemål och förutsatt att inte orimliga resurser krävs, besluta att bevilja studenten anpassad examination och/eller anpassad examinationsform.

Om en kurs har avvecklats eller genomgått en större förändring ska studenten erbjudas minst två examinationstillfällen, utöver ordinarie examinationstillfälle. Dessa tillfällen fördelas under en tid av minst ett år, dock som längst två år efter det att kursen avvecklats/förändrats. Vad gäller praktik och verksamhetsförlagd utbildning (VFU) gäller motsvarande, men med begränsning till endast ett ytterligare examinationstillfälle.

Om en student har fått besked om att denne uppfyller kraven för att vara student vid Riksidrottsuniversitetet (RIU-student) har examinator rätt att besluta om anpassning vid examination, om detta görs i enlighet med Lokala regler gällande RIU-studenter vid Göteborgs universitet.

Betyg

På kursen ges något av betygen Väl godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U).

För att erhålla betyget Godkänd krävs att båda delkurserna bedöms med betyget Godkänd. För att erhålla betyget Väl godkänd krävs dessutom att delkursen Teoretisk översiktskurs bedöms med betyget Väl godkänd.

För Väl godkänd på Teoretisk översiktskurs krävs att de två examinerande momenten, dvs salstentamen och det examinerande seminariet bedöms med Väl godkänt.

Komplettering av underkänd studentprestation vid examination kan komma att medges för att uppnå betyget Godkänd.

Kursvärdering

Kursansvarig säkerställer att studenterna bereds tillfälle att göra en skriftlig kursvärdering i anonymiserad form under kursens gång eller i slutet av kursen. I möjligaste mån skall studenterna även beredas möjlighet till muntlig kursutvärdering. En sammanfattning av resultatet, och eventuella förslag på förändringar, skall tillgängliggöras för studenterna och behandlas i samband med kursintroduktionen vid efterföljande kurstillfälle.