Kursplan

Antikens kultur och samhällsliv: Grundkurs

Classical Archaeology and Ancient History: Introductory course

Kurs
AN1111
Grundnivå
30 högskolepoäng (hp)

Om kursplanen

Diarienummer
GU 2025/2692
Ikraftträdandedatum
2025-09-01
Beslutsdatum
2025-06-12
Gäller från termin
HT 2025
Beslutsfattare
Institutionen för historiska studier

Betygsskala

Tregradig skala

Kursens moduler

Introduktion till antikvetenskapen, 3
Interpretationsövningar, 3
Det antika Greklands kultur och samhällsliv, 12
Det italisk-romerska områdets kultur och samhällsliv, 12

Inplacering

Kursen ges som fristående kurs på grundnivå.

Kursen kan ingå i kandidatprogramet Kulturarvsprogrammet, (H1KAP).

Huvudområde med fördjupning

HNAKA Antikens kultur och samhällsliv - G1N Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Behörighet

Grundläggande behörighet.

Innehåll

Kursen syftar till att ge översiktlig kunskap om och förståelse för de antika medelhavskulturerna, med fokus på de grekiska och romerska, och dessas betydelse för senare tidsperioder. Kursen ger en orientering om den politiska utvecklingen i området och dess varierade samhällssystem, kulturyttringar och levnadsförhållanden. Kursen innehåller fyra delkurser.

Delkurser
1. Introduktion till antikvetenskapen (Introduction to Classical Archaeology and Ancient History), 3 hp
Betygsskala: Godkänd (G) och Underkänd (U)
Delkursen ger en introduktion till antikens kultur och samhällsliv och dess framväxt som vetenskaplig disciplin. Den innehåller även en översiktlig presentation av utvalda förhistoriska kulturer, disciplinhistoria samt en orientering i olika typer av antikt källmaterial och hur kunskap om antiken skapas genom
dem.

2. Det antika Greklands kultur och samhällsliv (Ancient Greece), 12 hp
Betygsskala: Väl godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U)
Delkursen ger en introduktion till det antika Greklands kulturer och samhällsliv ur politiska, sociala, ekonomiska, religiösa och kulturella perspektiv. Särskilt uppmärksammas grekisk bronsålder, den grekiska stadsstatens framväxt och den atenska demokratin.

3. Det italisk-romerska områdets kultur och samhällsliv (Ancient Italy and Rome ), 12 hp
Betygsskala: Väl godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U)
Delkursen ger en översiktlig introduktion till det italisk-romerska samhällets utveckling från bondesamhället på 700-talet f.Kr., till det omfattande imperiet. Roms utveckling beskrivs utifrån de äldsta förhistoriska kulturerna, framför allt den etruskiska. Romersk kultur och romerskt samhällsliv behandlas ur politiska,
sociala, ekonomiska, religiösa och kulturella perspektiv. Särskilt uppmärksammas politisk historia, stadsmiljöer, samt bildkonst och arkitektur.

4. Interpretationsövningar (Interpretation of art), 3 hp
Betygsskala: Godkänd (G) och Underkänd (U)
Delkursen är praktiskt orienterad mot tolkning av det antika källmaterialet, framför allt antik konst. Kursen uppmärksammar relationen mellan tolkning av källmaterial och dess betydelse för kunskapen om det antika samhället.

Mål

Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:

Kunskap och förståelse

  • beskriva de antika medelhavsområdets samhällen, med fokus på de grekiska och romerska, samt deras olika strukturer och kulturyttringar över tid
  • redogöra för utvalda teorier och metoder inom ämnet antikens kultur och samhällsliv
  • diskutera olika typer av antikt källmaterial och dessas betydelse för vår kunskap om antiken

Färdigheter och förmåga

  • på en grundläggande nivå tillämpa centrala metoder och teorier inom ämnet antikens kultur och samhällsliv
  • på källkritiska grunder göra enklare bedömningar och tolkningar av såväl antika texter som arkeologiskt och konstvetenskapligt material
  • använda och hantera stora informationsmängder kopplade till ämnet


Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • förhålla sig analytiskt till den antika periodens samhälleliga processer, sociala strukturer och varierande kulturyttringar
  • reflektera över ämnets etiska och moraliska dimensioner
    uppvisa medvetenhet om forskningsetiska grundläggande principer

Hållbarhetsmärkning

Ingen hållbarhetsmärkning.

Former för undervisning

Former för undervisning

Kursen ges i campusbaserad respektive nätbaserad form.

Undervisningen i den campusbaserade varianten sker genom en kombination av föreläsningar, gruppövningar, exkursioner, studiebesök, lärarledda seminarier samt studielagsarbete.

Undervisningen i den nätbaserade varianten omfattar samma innehåll som campusvarianten men undervisningen genomförs under delvis andra former. Undervisningen består av strukturerade skriftliga diskussioner i en digital lärplattform. Härutöver kan även digitala träffar förekomma. Deltagande vid dessa är obligatoriskt. För att kunna delta i den nätbaserade undervisningen krävs tillgång till dator med internetanslutning.

Examinationsformer

Kursens delkurser och moment examineras löpande och på olika sätt såsom: skriftlig och muntlig redovisning, enskilt och i grupp, aktivt deltagande i seminarier, skriftlig individuell hemtentamen eller salstentor. Examinationsformerna är således både
kollektiva och individuella men upplagda på ett sådant sätt att den enskilda studentens studieinsats på kursen som helhet kan urskiljas.

Den studerande har, om det är praktiskt möjligt, rätt till byte av examinator efter att ha underkänts två gånger av samma examinator. Begäran om byte av examinator skall vara skriftlig och ställas till institutionen. För studerande som inte godkänts i prov anordnas nytt prov i anslutning till det första. Den som godkänts i prov får inte genomgå förnyat prov för högre betyg. Antalet möjliga examinationstillfällen på samma delkurs är begränsade till fem (5)

Betyg

På kursen ges något av betygen Väl godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U). De betygsgrader som används på kursen som helhet är Väl godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U).

Delkurs 1 och 4 bedöms med betygen Godkänd (G) och Underkänd (U). Delkurserna 2 och 3 bedöms med betygen Väl godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U).

För betyget Väl godkänd på kursen krävs detta betyg på minst 50 procent av hela kursen och med betyget godkänd på övriga delar.

Kursvärdering

Lärare på kursen ansvarar för att studenternas synpunkter systematiskt inhämtas genom skriftliga kursvärderingar vid kursens slut och att resultatet av dessa kommuniceras till studenterna samt ligger till grund för kursens fortsatta utvecklingsarbete.