Kursplan

AI, utbildning och bedömning

AI, Education and Assessment

Kurs
TIA119
Avancerad nivå
7,5 högskolepoäng (hp)

Om kursplanen

Diarienummer
GU 2025/1750
Ikraftträdandedatum
2025-09-04
Beslutsdatum
2025-09-04
Gäller från termin
Höstterminen 2025
Beslutsfattare
Institutionen för tillämpad informationsteknologi

Betygsskala

Tregradig skala

Kursens moduler

Modul 1, 2
Modul 2, 2
Modul 3, 3,5

Inplacering

Kursen är en obligatorisk kurs inom Lärande, kommunikation och informationsteknologi, Magisterprogram (N2LKI). Den ges även som fristående kurs.

Huvudområde med fördjupning

ITTIL Tillämpad informationsteknologi med inriktning mot lärande och kommunikation - A1N Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Behörighetskrav

För tillträde till kursen krävs kandidatexamen eller motsvarande om 180 högskolepoäng.

Innehåll

Kursen syftar till att ge deltagarna kunskaper och färdigheter om artificiell intelligens (AI), dess tekniska grunder, samhälleliga konsekvenser samt dess implikationer för undervisning, bedömning och professionellt lärande. Kursen är relevant både för lärare och för personer som arbetar med professionell utveckling, vidareutbildning eller livslångt lärande. Kursen består av tre delkurser:

Modul 1: Grundläggande förståelse av AI

Modulen introducerar grundläggande begrepp och teknik inom AI, inklusive maskininlärning, neurala nätverk, stora språkmodeller och automatiserat beslutsfattande. Studenterna skapar sig en översikt över hur AI fungerar, med fokus på begrepp och principer som är viktiga att förstå i relation till utbildningsverksamhet, utan krav på tekniska förkunskaper.

Modul 2: Samhälleliga konsekvenser av AI

Denna modul behandlar hur AI påverkar samhället och arbetslivet med särskilt fokus på etik, juridik, demokrati, arbetsmarknad, digital inkludering och integritet. Studenterna analyserar konkreta fall där AI har påverkat individer, yrkesgrupper och organisationer, samt diskuterar hur principer som transparens, rättvisa och ansvarsskyldighet kan upprätthållas i utbildningsverksamhet.

Modul 3: Undervisning och bedömning i en värld med AI

I denna modul arbetar studenterna med pedagogiska aspekter av AI. Modulen behandlar hur AI påverkar lärande och bedömningsprocesser, hur metoder för utbildning och bedömning kan anpassas samt hur AI-teknologi kan användas för att stärka livslångt lärande. Studenterna utvecklar egna exempel på utbildningsinsatser och bedömningsaktiviteter där AI används på ett pedagogiskt, etiskt och ansvarsfullt sätt inom någon form av utbildningsverksamhet.

Mål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna:

Kunskap och förståelse

  • översiktligt beskriva grundläggande tekniska begrepp inom AI samt redogöra för hur AI-system fungerar;
  • diskutera AI:s påverkan på individer, samhälle, arbetsliv och utbildningssektorn ur etiska, demokratiska och juridiska perspektiv med stöd i forskning;
  • beskriva hur AI förändrar förutsättningarna för utbildning och bedömning;

Färdigheter och förmåga

  • identifiera och kritiskt diskutera möjliga användningsområden och konsekvenser av AI i pedagogiska sammanhang;
  • planera och utforma utbildningsinsatser som inkluderar användning av AI på ett ansvarsfullt, relevant och pedagogiskt sätt;
  • utveckla bedömningsstrategier som tar hänsyn till AI:s roll i människors lärande;

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • kritiskt reflektera över och värdera AI:s potential och begränsningar inom pedagogiska sammanhang;
  • resonera kring och förhålla sig till etiska och juridiska utmaningar vid användning av AI inom utbildning och bedömning.

Hållbarhetsmärkning

Ingen hållbarhetsmärkning.

Former för undervisning

Undervisningen i kursen bedrivs nätbaserat och kräver därför tillgång till internet. Studenter förväntas genomföra onlineaktiviteter och aktivt delta i diskussionsforum. Studenter uppmuntras att delta i valfria videobaserade diskussioner.

Undervisningsspråk: svenska och engelska.

Examinationsformer

Kursen examineras genom följande moment:

Modul 1: Grundläggande förståelse av AI (2 hp – U/G/VG)

Skriftlig digital examination som prövar studenternas kunskap om grundläggande AI-begrepp och teknikens funktion.

Modul 2: Samhälleliga konsekvenser av AI (2 hp – U/G):

Aktivt deltagande i modererade diskussioner där studenterna analyserar fallstudier kring AI:s samhälleliga och yrkesmässiga konsekvenser ur demokratiska, etiska och juridiska perspektiv.

Modul 3: Undervisning och bedömning i en värld med AI (3,5 hp – U/G/VG):

Utarbetande av ett eget undervisnings- eller kompetensutvecklingsmaterial där samhälleliga aspekter av AI står i centrum samt en plan för dess bedömning i en undervisning eller kompetensutveckling kontext där AI ingår. Planen presenteras i text och motiveras muntligt i en videopresentation (pitch) av planen.

Om en student som har underkänts två gånger på samma examinerande moment önskar byta examinator inför nästa examinationstillfälle ska en sådan begäran bifallas om det inte finns särskilda skäl däremot (6 kap. 22 § HF).

Om en student har fått besked om pedagogiskt stöd från Göteborgs universitet med rekommendation om anpassad examination och/eller anpassad examinationsform kan examinator, i det fall det är förenligt med kursens lärandemål och förutsatt att inte orimliga resurser krävs, besluta att bevilja studenten anpassad examination och/eller anpassad examinationsform.

Om en kurs har avvecklats eller genomgått en större förändring ska studenten erbjudas minst två examinationstillfällen, utöver ordinarie examinationstillfälle. Dessa tillfällen fördelas under en tid av minst ett år, dock som längst två år efter det att kursen avvecklats/förändrats. Vad gäller praktik och verksamhetsförlagd utbildning (VFU) gäller motsvarande, men med begränsning till endast ett ytterligare examinationstillfälle.

Om en student har fått besked om att denne uppfyller kraven för att vara student vid Riksidrottsuniversitetet (RIU-student) har examinator rätt att besluta om anpassning vid examination, om detta görs i enlighet med Lokala regler gällande RIU-studenter vid Göteborgs universitet.

Betyg

På kursen ges något av betygen Väl godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U). För att uppnå betyget G på kursen måste alla moduler ha bedömts som minst G. För betyget VG på hel kurs krävs betyget VG på minst två av delkurserna och G på den övriga.

Kursvärdering

Efter avslutad kurs genomförs en kursvärdering. De deltagande studenterna ges möjlighet att medverka anonymt. Kursvärderingar genomförs nätbaserat. Resultatet sammanställs av kursansvarig och görs tillänglig för studenterna. Eventuella åtgärder med anledning av kursvärderingens resultat redovisas. Sammanställningen av kursvärderingen görs också tillgänglig för nya studenter vid starten av nästkommande kurstillfälle.