Engelska för lärare i åk 7-9. Ingår i Lärarlyftet.
English for Teachers in Secondary School Year 7-9
Om litteraturlistan
Listan är uppdelad över kursens tre terminer. Listan för termin 2-3 är preliminär; litteratur för respektive delmoment kommer att fastställas inför varje termin.
En del kursböcker kan finnas som e-bok via universitetsbiblioteket.
Termin 1, vårterminen 2026:
Delmoment 1. Engelsk grammatik och språkriktighet (5 hp)
Köhlmyr, P. (2022). The Use of Grammar. Textkompendium med övningar. Tillgängligt på Göteborgs universitets lärplattform. (114 s.)
Köhlmyr, P. & A. Nordin. (2022) Grammar Exercises and Study Questions. Övningskompendium inkl. facit/lösningsförslag. Tillgängligt på Göteborgs universitets lärplattform. (93 s.).
Svartvik, J. & Sager, O. (2010). Modern engelsk grammatik. Liber. (288 s.)
Delmoment 2. Skriftlig språkfärdighet I (5 hp)
Lysvåg, P., & Stenbrenden, G. F. (2015). Academic writing in English: a practical handbook. Gleerups utbildning. (200 s.)
McCarthy, Michael & O’Dell, Felicity (2008, 1:a uppl, eller 2016, 2:a uppl). Academic Vocabulary in Use. Cambridge University Press (ca 170 s.)
Artiklar och övningskompendium enligt anvisning av kurslärare (ca 150 s.).
Delmoment 3. Engelska: lärande, undervisning och bedömning I (5 hp)
Brown, H. D., & Lee, H. (2015). Teaching by Principles: An Interactive Approach to Language Pedagogy (4th edition). Pearson Education (688 s.)
Council of Europe (2001). Common European Framework of Reference for Languages: Learning, teaching, assessment. Cambridge University Press. (ca 30 s.). https://www.coe.int/en/web/common-european-framework-reference-languages/level-descriptions
Council of Europe. (2007). EPOSTL European Portfolio for Student Teachers of Languages. A reflection tool for language teacher education. https://www.ecml.at/Resources/ECMLresources/tabid/277/ID/51/language/en-GB/Default.aspx
Skolverket & Council of Europe. Europeisk språkportfolio 12-16 år. https://www.skolverket.se/download/18.266e4aa5171bb85dcd83fe/1588169727935/Europeiska-sprakportfolion-12-16.pdf
Aktuella styrdokument för grundskolan (kursplan, läroplan etc.) enligt anvisningar på Göteborgs universitets lärplattform.
Rekommenderad referenslitteratur för självstudier - Delmoment 3
Chambers, A. (2011). Tell Me: Children, Reading & Talk with the Reading Environment. Thimble Press (220 s.)
Lundahl, B. (2012). Engelsk språkdidaktik: texter, kommunikation, språkutveckling. Studentlitteratur (546 s.)
SFS (Svensk författningssamling) 2010:800 ch. 15 – Swedish school law, upper secondary level. Tillgänglig från: http://www.riksdagen.se
Tornberg, U. (2009). Språkdidaktik. Gleerups (248 s.)
*************************
Preliminär litteraturlista för termin 2 och termin 3 (HT26-VT27)
Beach R., D. Appleman, B. Fecho, & R. Simon (2021). Teaching Literature to Adolescents. Routledge. Fourth Edition.
Brookhart, S. M. (2017). How to Give Effective Feedback to Your Students. 2nd edition. ASCD.
Brown, H. D., & Lee, H. (2015). Teaching by Principles: An Interactive Approach to Language Pedagogy (4th edition). Pearson Education
Cook, V. (2016, 5th ed.). Second Language Learning and Language Teaching. Routledge.
Council of Europe (2001). Common European Framework of Reference for Languages: Learning, teaching, assessment. Cambridge University Press. (ca 30 s.). https://www.coe.int/en/web/common-european-framework-reference-languages/level-descriptions
Council of Europe. (2007). EPOSTL European Portfolio for Student Teachers of Languages. A reflection too for language teacher education. https://www.ecml.at/Resources/ECMLresources/tabid/277/ID/51/language/en-GB/Default.aspx
Haddon, M. (2004). The Curious Incident of the Dog in the Night Time. Random House.
Hewings, M. (2004). Pronunciation Practice Activities Book - A Resource Book for Teaching English Pronunciation. Cambridge University Press. (260 s.)
Hughes, A. & Hughes, J. (2020, 3rd ed.). Testing for Language Teachers. Cambridge Language Teaching Library.
Lundahl, B. (2012). Engelsk språkdidaktik: texter, kommunikation, språkutveckling. Studentlitteratur.
Lysvåg, P., & Stenbrenden, G. F. (2015). Academic writing in English: a practical handbook (1. uppl.). Gleerups utbildning. (200 s.)
Marsden J. & Tan S. (2008). The rabbits. Lothian Children’s Books. (other editions work too)
McCarthy, M. & O’Dell, F. (2008, 1a uppl, eller 2016, 2a uppl) Academic Vocabulary in Use. Cambridge University Press
Pullman, P. (2017). Northern Lights. Scholastic.
Reynolds, K. (2011). Children's Literature: A Very Short Introduction. Oxford University Press.
Rönnerdal, G. & Johansson, S. (2005). Introducing English Pronunciation, Studentlitteratur (Antingen brittisk ISBN: 9789144034096 eller amerikansk ISBN: 9789144034553 version).
Smitterberg, E. (2007). Spotting the Error. Studentlitteratur.
Swan, M. & Smith, B. (Ed.) (2001, 2nd ed.). Learner English. A Teacher’s guide to interference and other problems. Cambridge: Cambridge University Press.
Takei, G., J. Eisinger, S. Scott & H. Becker (2019). They Called Us Enemy. Top Shelf Productions.
Tornberg, U. (2009). Språkdidaktik. Gleerups.
Annat material, som till exempel styrdokument, vetenskapliga artiklar, rapporter, textutdrag och övningsmaterial, kan tillkomma.