Litteraturlista

Matematikdidaktik, kreativa miljöer med analoga och digitala verktyg för förskollärare

Mathematics in Early Childhood Education, Creative Environments, Analog and Digital Tools

Kurs
LÖFV27
Grundnivå
15 högskolepoäng (hp)

Om litteraturlistan

Giltig fr.o.m
Vårtermin 2026 (2026-01-19)
Beslutsdatum
2025-11-24

Alkhede, M., & Björklund, C. (2017). Strumpor, symboler och strukturer – algebra i förskolan och i förskoleklassen. Nämnaren 1, 3-9. NCM. http://ncm.gu.se/pdf/namnaren/0309_17_1.pdf (6 s.)

Berlin, G. (2012). Konst och matematik. Nämnaren 1, 41-44. NCM. http://arkiv.ncm.gu.se/media/namnaren/npn/2012_1/berlin.pdf [ (4](http://ncm.gu.se/wp-content/uploads/2020/07/4144_12_1.pdf%20(4) s.)

Björklund, C., & Palmér, H. (2025). Matematikundervisning i förskolan. Att se världen i ljuset av matematik. Natur och Kultur. (294 s.)

Björklund, C., & Palmér, H. (2019). Vad som är lagom i sagan om Guldlock och de tre björnarna. Nämnaren 2, 3-7. NCM. http://ncm.gu.se/pdf/namnaren/0307_19_2.pdf (5 s.)

Brown, A. (2011). Med kartor från det lilla rummet till den stora världen. Nämnaren 4, 4-9. NCM. http://ncm.gu.se/pdf/namnaren/0409_11_4.pdf [(6](http://ncm.gu.se/wp-content/uploads/2020/07/0409_11_4.pdf%20(6) s.)

Forsbäck, M. (2016). Sortering och klassificering. I E. Doverborg, O. Helenius, G. Sterner, & K. Wallby (Red.), Små barns matematik – undervisning & lärande (s. 50-54). NCM. (6 s.) Tillhandahålles som PDF

Franzén, K. (2012). Vägar till matematik för de yngsta. I A. Löfdahl, & H. Pérez Prieto (Red.), Barn, barndomar, rättigheter och utbildningar. Vänbok till Solveig Hägglund (s. 53-67). Karlstad universitet. Tillgänglig: https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:509551/FULLTEXT01.pdf (15 s.)

Johansson, S., Björklund, C., & Kultti, A. (2021). Att utmana barns taluppfattning i en matematikaktivitet i förskolan. Nordic Studies in Mathematics Education, 26 (1), 31–52. https://doi.org/10.7146/nomad.v26i1.149151 (22 s.).

Karlsson Häikiö, T. (2018). Förskolan som visuell kultur. I M. Bendroth Karlsson, T. Karlsson Häikiö, & L. O. Magnusson, Skapande verksamhet i förskolan – kreativt arbete med analoga och digitala redskap (s. 161-173). Studentlitteratur. (13 s.). Tillhandahålles som PDF.

Landgren, L. (2021). Matematik med elefantsången. Nämnaren 2, 27-30. NCM. (4 s.). Tillhandahålles som PDF.

Lindgren, A-C., & Alkhede, M. (2022). Inkluderande matematikdidaktik i förskolan. I A-K. Swärd & G. Westman Andersson. (Red), Specialpedagogisk verksamhet – För ALLA barn i förskolan (s.115-140). Studentlitteratur. (26 s.)

Magnusson, L. O. (2018). Skapande verksamhet och estetisk transformation – i rörelse mellan det analoga och det digitala. I M. Bendroth Karlsson, T. Karlsson Häikiö, & L. O. Magnusson, Skapande verksamhet i förskolan – kreativt arbete med analoga och digitala redskap (s. 129-137). Studentlitteratur. (9 s.). Tillhandahålles som PDF.

Moerman, P. (2015). Dansa och lär. Hur dans gör lärandet effektivt och lustfyllt. I A. Burman (red.), Konst och lärande. Essäer om estetiska lärprocesser (s. 183-216). Södertörn högskola. http://sh.diva-portal.org/smash/get/diva2:718031/FULLTEXT01.pdf. (34 s.)

Palmér, H. (2018). Using tablet computers in preschool: How does the design of applications influence participation, interaction and dialogues? International Journal of Early Years Education, 23(4), 365-381. http://dx.doi.org/10.1080/09669760.2015.1074553 (17 s.)

Sterner, G. (2016). Språk, kommunikation och representationer. I E. Doverborg, O. Helenius, G. Sterner, & K. Wallby (Red.), Små barns matematik – undervisning & lärande (s.36-42). NCM. (7 s.). Tillhandahålles som PDF.

Sunnan. (2021). ”Titta nu står jag i huset” En aktionsforskningsrapport om pedagogers arbete med yngre barns rumsuppfattning. Linköping universitet. (33 s.). Tillhandahålles som PDF

Åkerfeldt, A., & Selander, S. (2016). Söka och värdera digitala läromedel. Skolverket. (11 s.)