Musikvetenskapliga metoder
Methods in musicology
Om litteraturlistan
Arvidsson, Alf (2022), Kulturanalys och metakultur, Lund: Studentlitteratur (valda delar om ca.100 s)
Bergman, Åsa (2024), “Exchange and negotiation of value when symphonic music is marketed as a commodity”, Svensk tidskrift för musikforskning/Swedish journal of music research, vol 106, 65–82. [https://doi.org/10.58698/stm-sjm.v106.18757 (14](https://doi.org/10.58698/stm-sjm.v106.18757 (14) s)
Bergman, Johan, Byström, Mikael & Glover, Nikolas (2011), ”3.’Truth Hides’: Verktyg för att undersöka det förflutna”, Sign o’the times: Introduktion till populärmusik som historia. Lund: Studentlitteratur, s.53-73 (21 s)
Bjereld, Ulf, Demker, Marie & Hinnfors, Jonas (2018), Varför vetenskap? Lund: Studentlitteratur (115 s)
Garberding, P., Geisler, U., & Rosengren, H. (2019). ”Jag ser till att bli uppfattad som en vanlig DDR-medborgare”: Musikforskaren Gerd Schönfelder, Kungl. Musikaliska akademien och Stasi. Svensk Tidskrift för Musikforskning Swedish Journal of Music Research, vol. 101, 103–135. [https://publicera.kb.se/stm-sjm/article/view/33415 (33](https://publicera.kb.se/stm-sjm/article/view/33415 (33) s)
Gustavsson, Martin och Svanström, Yvonne (red.) (2022), ”2. Källkritik”, ”3. Textanalys”, och ”5. Diskursanalys”, Metod: guide för historiska studier, 2a uppl., Lund : Studentlitteratur, s. 41-66, 69-96, 135-164. (84 s)
Klingberg, Gunilla & Hallberg, Ulrika (red.). Kvalitativa metoder helt enkelt, (Lund: Studentlitteratur) (valda delar om ca 150 s)
Lundberg, Dan, Malm, Krister och Ronström, Owe (2000), ”Arenor”, Musik, medier, mångkultur: Förändringar i svenska musiklandskap. Hedemora: Gidlund, s. 51-59. (9 s)
Machin, David (2010), Analyzing popular music: Image, sound, text, London: Sage (229 s)
Modin, Madeleine (2022), ”Publiken och båten på visvågen: Vispråmen Storken 1962-1969), i Hyltén-Cavallius, Sverker [red.] Kreativa förflyttningar: musikaliska flöden i 1960- och 1970-talens Sverige, Möklinta: Gidlunds, s. 93-125. (33 s)
Reese Willén, Anne (2014), “Kapitel 1: Utgångspunkter och problemställning”, I huvudstaden, musiklivets härd. Den strukturella omvandlingen av Stockholms offentliga konstmusikliv ca 1840-1890 (Uppsala: Acta Universitatis Upsaliensis), s. 15-41 [E-bok i Diva] https://uu.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A691584&dswid=-4166 (27 s)
van Kan, Misha (2023), “Electronic music as music heritage: When the future becomes a valuable past”, Svensk tidskrift för musikforskning/Swedish journal of music research, vol 105, 41–64. [https://doi.org/10.58698/stm-sjm.v105.11392 (20](https://doi.org/10.58698/stm-sjm.v105.11392 (20) s)
Vetenskapsrådet, ”1. Inledning” och ”2. Ramar och utgångspunkter för god forskningssed”, God forskningssed (2024), https://www.vr.se/analys/rapporter/vara-rapporter/2024-10-02-god-forskningssed-2024.html, s. 5-20 (16 s)