Hem- och konsumentkunskap A
Home and Consumer Studies A
Om litteraturlistan
Delkurs 1: Hushåll, hälsa och resurshushållning i det dagliga livet, 7,5hp
Household, Health and Resource Management in Everyday Life, 7,5 higher education credits
Alerby, E., & Bergmark, U. (2015). Delaktighet för lärande. Skolverket.
Anving, T. (2012). Måltidens paradoxer: om klass och kön i vardagens familjepraktiker. [Doktorsavhandling, Lunds universitet]. Lund dissertations in sociology, 1102–4712. 101.
Anttila, S., Palojoki, P., Vuori, J., & Janhonen-Abruquah, H. (2023). “I didn’t Even Realize I Agreed to Meet the Child so Rarely.” Negotiations and Parental Desires in LGBTQ Family Forming Processes. Journal of Family Issues, 44(6), 1637–1661. https://doi.org/10.1177/0192513X211064862
Berg, C., Larsson, C., & Palojoki, P. (Red.). (2024). Människors möte med mat och måltider. Liber. sid. 13–22, 197–208
Gisslevik, E., Wernersson, I., & Larsson, C. (2017). Teaching sustainable food consumption in Home and Consumer Studies: A case study. International Journal Of Home Economics, 10, (2). sid. 52-63. Tillhandahålles på Canvas.
Grønhøj, A., & Thøgersen, J. (2011). Action speaks louder than words: The effect of personal attitudes and family nors on adolscents` proenvironmental behaviour. Journal of Economic Psychology, 33. sid. 292-303. https://doi.org/10.1016/j.joep.2011.10.001
Hallberg, J. (2017). Hälsofrämjande processer som drivkraft för hållbar utveckling. Socialmedicinsk tidskrift 2/2017. sid. 209–220.
Hjälmeskog, K., & Höijer, K. (Red.). (2025). Didaktik för hem- och konsumentkunskap. (Andra upplagan). Gleerup. sid. 11-22, 39-70, 87-97
Höijer, K., Hjälmeskog, K., & Fjellström, C. (2011). ‘Food with a purpose’– home economics teachers' construction of food and home. International Journal of Consumer Studies, 35(5). sid. 514-519.
https://doi-org.ezproxy.ub.gu.se/10.1111/j.1470-6431.2011.01014.x
Johansson, B., & Ossiansson, E. (2014). Livspussel med utmaningar. Tolv svenska barnfamiljers berättelser om mat och hälsa. (CFK- Rapport 2014–01). Centrum för konsumtionsforskning.
Parinder, A. (2012). Ungdomars matval: erfarenheter, visioner och miljöargument i eget hushåll. [Doktorsavhandling, Göteborgs universitet]. Göteborg: Acta universitatis Gothoburgensis. sid. 138–145.
Patel, R., & Davidson, B. (2019). Forskningsmetodikens grunder. Att planera, genomföra och utvärdera en undersökning. Studentlitteratur.
Pipping Ekström, M., & Palojoki, P. (2019). Genus i HK-rummet. I N, Neuman (Red.), Mat och ätande – sociologiska perspektiv. Studentlitteratur. sid. 211–222.
Tryggvason, N. (2018). Att säga sitt och höra till: en internationell studie om barns delaktighet i familjen. [Doktorsavhandling, Göteborgs universitet]. Göteborgs universitet.
Aktuella läroplaner och kursplaner för förskolan, grundskolan, gymnasieskolan och vuxenutbildningen. Stockholm: Skolverket. Hämtas från www.skolverket.se
Delkurs 2: Konsumtion och hushållens ekonomi, 7,5 hp
Consumption and household economy, 7.5 higher education credits
Aléx, P. (2007). Sparsamhetsnorm biter inte på dagens svenskar. I B. Johansson (Red.), Konsumera mera -dyrköpt lycka (s.161–174). Formas.
Bohlin, A. (2018). Upplevelser av ekonomisk utsatthet: barn och ungas aktörskap och strategier. I T. Johansson & E. Sorbring (Red.), Barn- och ungdomsvetenskap: grundläggande perspektiv. (s.596–607). Liber.
Brülde, B., & Fors. F. (2012). Kan man köpa lycka för pengar? Om konsumtion och lycka. I Konsumtionsrapporten 2012. Centrum för Konsumtionsvetenskap, s. 23–28. Göteborgs universitet.
Dalquist, U., & Wadbring, I. (Red.). (2017). Marknadsmässig kurragömmalek?: barn, unga och dold reklam, Nordicom.
Harju, A. (2008). Barns vardag med knapp ekonomi: en studie om barns erfarenheter och strategier. [Avhandling]. Växjö universitet. (148 s.) 50 valfria sidor.
Hjälmeskog, K., & Höijer, K. (Red.). (2025). Didaktik för hem- och konsumentkunskap. Gleerup. sid. 180-202.
Roos, J. M., & Holmberg, U. (2011). För hvad pris som helst, I S Holmberg, L. Weibull & H. Oscarsson (Red.), Lycksalighetens ö. (s. 365–376). SOM institutet vid Göteborgs universitet.
Aktuella läroplaner, kursplaner och stödmaterial för förskola, grundskola, gymnasium och vuxenutbildning. Stockholm: Skolverket. Hämtas från www.skolverket.se
Artiklar och/eller utdrag tillkommer om ca 200 sidor.