Hoppa till huvudinnehåll
Bild
Finalen i Melodifestivalen 2020
Foto: EBU/Stijn Smulders
Länkstig

Experter: Melodifestivalen & Eurovision Song Contest

Göteborgs universitet har samlat forskare som ur olika vinklar kan kommentera och analysera Melodifestivalen och/eller Eurovision Song Contest.

Allt om Melodifestivalen – från 1950-talet och framåt

Alf Björnberg skrev 1987 sin doktorsavhandling om musiken i den svenska Melodifestivalen sedan slutet av 1950-talet och där undersöker han hur den breda populärmusiken förändras över tid. Han har också forskat om Eurovision och medverkat i två internationella antologier om musiktävlingen.
Alf Björnberg, professor i musikvetenskap, telefon: 031–786 4085, e-post: alf.bjornberg@gu.se

Musikteori

Melodifestivalebn brukar förknippas med tonartshöjningar. Men hur fungerar egentligen tonartshöjningen och andra populära trick, och vilka känslor är de tänkta att framkalla? Dag Hallberg undervisar i musikteori på Högskolan för scen och musik. Han förklarar hur dagens mello-klichéer användes redan på 1700-talet av tonsättare som Mozart, och hur deras betydelse förändrats genom tiderna.
Dag Hallberg, universitetslektor i musikteori, telefon: 070–654 3346, e-post: dag.hallberg@hsm.gu.se

Nutrition för TV-soffan under Mello

Miljontals tittare och lika många chipspåsar…eller? Hur gör en för att äta bra mat under alla kvällar med Melodifestivalen, och hur ser den hälsosamma Mello-snacksbrickan ut?
Frode Slinde, docent i klinisk nutrition och legitimerad dietist, telefon 031–786 4220, e-post: frode.slinde@gu.se

Perspektiv på värdet av Melodifestivalen

John Armbrecht disputerade 2012 på Värdet av Kulturinstitutioner och har sedan dess ägnat sig åt forskning som rör finansiella, sociokulturella och miljörelaterade effekter av evenemang. Han har tillsammans med sina kollegor Erik Lundberg och Tommy D Andersson också testat och utvecklat metoder för att mäta evenemangsupplevelser, evenemangens effekter på den lokala ekonomin, och evenemangens påverkan på livskvalitet.

Politiska dimensioner av Eurovision Song Contest

Andreas Önnerfors svarar gärna på frågor om politiska dimensioner av Eurovision Song Contest, kulturell kodning av enskilda bidrag i tävlingen, idé- och kulturhistoriska tolkningar av texter i Eurovision Song Contest, och tävlingen som kulturell performance. År 2013 organiserade han på Malmö högskola konferensen A Transnational Vision of Europe? Performances, Politics and Places of the Eurovision Song Contest.
Andreas Önnerfors, docent i idé- och lärdomshistoria, telefon: 031–786 2382, 070–676 93 23, e-post: andreas.onnerfors@lir.gu.se

SMASK, Sveriges Musikakademikers Sång Kåntest

Så vill vi till sist passa på och påminna om Sveriges Musikakademikers Sång Kåntest. SMASK är en årlig musiktävling i schlageranda som arrangeras av landets sex musikhögskolor. Tävlingen är en humorfylld och kärleksfull parodi på Melodifestivalen. 
Läs mer om SMASK på musiktävlingens hemsida

Observera att vi inte kan garantera att alla forskare går att nå hela tiden. Om ni inte får svar på telefon, mejla istället. På vissa forskare finns det bilder i Göteborgs universitets bilddatabas, dessa är fria att använda i publicistiska sammanhang. Vänligen ange fotografens namn.