Finalen i Melodifestivalen 2020
Foto: EBU/Stijn Smulders

Experter: Melodifestivalen & Eurovision Song Contest

Göteborgs universitet har samlat forskare som ur olika vinklar kan kommentera och analysera Melodifestivalen och/eller Eurovision Song Contest.

Allt om Melodifestivalen – från 1950-talet och framåt

Alf Björnberg skrev 1987 sin doktorsavhandling om musiken i den svenska Melodifestivalen sedan slutet av 1950-talet och där undersöker han hur den breda populärmusiken förändras över tid. Han har också forskat om Eurovision och medverkat i två internationella antologier om musiktävlingen.
Alf Björnberg, professor i musikvetenskap, telefon: 031–786 4085, e-post: alf.bjornberg@gu.se

Tonartshöjning eller inte? Och påminner inte låten om en annan låt?

Marcus Löfdahl är verksam som frilansmusiker och undervisar sedan 2009 i musikteori på Högskolan för scen musik. Han tar gärna upp mellolåtar som exempel i undervisningen och letar spår från olika musikepoker.
Marcus Löfdahl, universitetsadjunkt i musikalisk gestaltning med inriktning musikteori, telefon 076–618 4064, e-post: marcus.lofdahl@hsm.gu.se

Nutrition för TV-soffan under Mello

Miljontals tittare och lika många chipspåsar…eller? Hur gör en för att äta bra mat under alla kvällar med Melodifestivalen, och hur ser den hälsosamma Mello-snacksbrickan ut?
Frode Slinde, docent i klinisk nutrition och legitimerad dietist, telefon 031–786 4220, e-post: frode.slinde@gu.se

Perspektiv på värdet av Melodifestivalen

John Armbrecht disputerade 2012 på Värdet av Kulturinstitutioner och har sedan dess ägnat sig åt forskning som rör finansiella, sociokulturella och miljörelaterade effekter av evenemang. Han har tillsammans med sina kollegor Erik Lundberg och Tommy D Andersson också testat och utvecklat metoder för att mäta evenemangsupplevelser, evenemangens effekter på den lokala ekonomin, och evenemangens påverkan på livskvalitet.

SMASK, Sveriges Musikakademikers Sång Kåntest

Så vill vi till sist passa på och påminna om Sveriges Musikakademikers Sång Kåntest. SMASK är en årlig musiktävling i schlageranda som arrangeras av landets sex musikhögskolor. Tävlingen är en humorfylld och kärleksfull parodi på Melodifestivalen.

Kontakt

Observera att vi inte kan garantera att alla forskare går att nå hela tiden. Om ni inte får svar på telefon, mejla istället. På vissa forskare finns det bilder i Göteborgs universitets bilddatabas, dessa är fria att använda i publicistiska sammanhang. Vänligen ange fotografens namn.