Karin Rubenson
Universitetslektor, biträdande
Institutionen för litteratur, idéhistoria och religionOm Karin Rubenson
Forskning
Sedan augusti 2023 är jag biträdande universitetslektor i religionsvetenskap med inriktning mot kristendomens historia. Jag forskar inom praktisk teologi och arbetar med frågor om teologisk utbildning samt frågor om barn, barnsyn och teologiska praktiker.
Just nu arbetar jag framförallt med frågor om Svenska kyrkans prästutbildning har förändrats under senare delen av 1900-talet och 2000-talet. Med hjälp av utredningstext och tidigare forskning diskuterar jag bland annat vilka teologiska och pedagogiska ideal som påverkar utvecklingen och hur detta tar sig uttryck. Jag har tidigare skrivit om förståelser av ”praktisk teologi” respektive ”pastoralteologi” i Svenska kyrkans prästutbildning tillsammans med Elin Lockneus, samt studerat utvecklingen av antagningsprocesserna för blivande präster i Svenska kyrkan. Jag har tillsammans med Karin Tillberg varit redaktör för antologin Vigd till tjänst: Om ämbetet i Svenska kyrkan (2024).
Mitt arbete med frågor om barn och teologi har fokuserat dels på liturgik, dels på metod- och teoriutveckling. I min doktorsavhandling, Karnevalesk gudstjänst: Barns plats i kyrkans liturgi, undersökte jag hur barns deltagande i gudstjänstfirande kan bidra till liturgisk-teologisk reflektion. Avhandlingen bygger på kvalitativa intervjuer med barn mellan sju och tretton år i fem församlingar i Svenska kyrkan, kompletterade med vuxenintervjuer. Teoretiskt arbetade jag med Michail Bachtins karnevalsbegrepp, Gordon W. Lathrops liturgiska teologi samt en förståelse av barn och barndom inspirerad av företrädare för kritiska barndomsstudier. I antologin Som spridda sädeskornen (2024) bygger jag vidare på avhandlingen i ett kapitel om barns nattvardsfirande.
Efter min disputation anställdes jag som forskare vid Svenska kyrkans enhet för forskning och analys, och var affilierad forskare vid Centrum för teologi och religionsvetenskap vid Lunds universitet. Där fortsatte jag arbeta med barnfrågor, med fokus på metoder för forskning tillsammans med barn. Tillsammans med Linn Sæbø Rystad publicerade jag en artikel om hur lyssnande kan förstås teologiskt i relation till barn och barndom. I artikeln ”Vardagsteologi och tonårsmagi” diskuterade jag praktisk-teologiska metoder för forskning med barn utifrån ett relationellt kunskapsideal med utgångspunkt i ungdomsböckerna Cirkeln, Eld och Nyckeln. Teori- och metodfrågorna återkommer också i artikeln ”Theology as Experienced and Verbalized” där jag diskuterar barn som medforskare i en kyrklig kontext utifrån en kritisk förståelse av barns röster.
Undervisning
Jag undervisar på grund- och avancerad nivå, framförallt på kurserna Globala perspektiv på kristendomen (RT1213), Barn i kyrka (RT2115), Praktisk teologi (RT1313) och Svenska kyrkans tro och liv (RKT130). Jag undervisar också om kristendomens historia och kristna praktiker på grundkursen (RT1100) och på lärarprogrammet (LGRE11/L9RE11 och LGRE21/L9RE21).