Länkstig

Josefina Eliaso Magnusson

Universitetslektor, biträdande

Avdelningen ämnesdidaktik med inriktning mot samhällsorienterande ämnen
Telefon
Besöksadress
Läroverksgatan 15
41120 Göteborg
Postadress
Box 300
40530 Göteborg

Programansvarig

Avdelningen ämnesdidaktik med inriktning mot samhällsorienterande ämnen
Telefon
Besöksadress
Läroverksgatan 15
41120 Göteborg
Postadress
Box 300
40530 Göteborg

Om Josefina Eliaso Magnusson

Josefina Eliaso Magnusson är fil.dr. i tvåspråkighet och anställd som biträdande universitetslektor. Hennes forskningsintressen rör sig inom områdena sociolingvistik, flerspråkighetsforskning och flerspråkighet i utbildningssammanhang med särskilt fokus på språkideologi och identitetsprocesser.

Josefina disputerade vid Centrum för tvåspråkighetsforskning, Stockholms universitet med avhandlingen, Språk, diaspora, makt, som undersökte hur språk förändras, används och får innebörd för flerspråkiga unga vuxna som befinner sig i diaspora. Senare forskningsprojekt har handlat om studiehandledning på elevers modersmål och samverkan mellan studiehandledare och lärare, samt lärarutbildning i en föränderlig tid med särskilt fokus på språk och makt.

Josefina hyser även ett starkt intresse för frågor som rör samverkan med det omgivande samhället. Hon har varit projektsamordnare och medverkat i undervisningsutvecklande insatser i olika uppdrag från Skolverket, såsom Nyanländas lärande och Samverkan för bästa skola. Hon har även medverkat i ULF som är ett regeringsuppdrag för att öka forskningssamarbetet mellan akademi och skola.

Josefina är också legitimerad gymnasielärare och har en fil.mag. i pedagogik.

Undervisning

Bedriver i huvudsak undervisning inom ramen för masterprogrammet i didaktik. Josefina undervisar och handleder på alla nivåer, grund- och avancerad nivå samt på forskarutbildningen. Hon har erfarenhet av undervisning inom ämnet svenska som andraspråk på olika nivåer och har främst undervisat inom sociolingvistik på ämneslärarutbildningen.

Uppdrag

Programledare för Masterprogram i didaktik.

Publikationer