Elsa Szatek
Om Elsa Szatek
Sedan hösten 2023 är jag filosofie doktor i ämnesdidaktik, inriktning drama och teater. I min avhandling följde jag en grupp unga tjejer och deras process att skapa en teaterföreställning utifrån sin vardag och staden de bor i. Stort fokus kom att hamna på de konstnärliga, etiska och pedagogiska dilemman både ledare och deltagare behövde hantera när erfarenheter av exempelvis sårbarhet skulle bli till ett konstnärligt uttryck.
Mitt forsknings- och undervisningsintresse är hur drama och teater kan bli en bildningskraft inom olika utbildningssammanhang och konstnärliga arenor så som communityteatern. På högskolan för scen och musik möter jag blivande pedagoger i syfte att förmedla hur gestaltande och kreativa metoder så som rolltagande kan bli en del av undervisningspraktiker för att skapa lärande, reflektion och samspel i en grupp.
Vid sidan av undervisningen forskar jag på platsspecifika teatergrupper som befinner sig i skärningspunkten mellan konst, pedagogik och socialt arbete. Vidare är jag involverad i ett forsknings- och praktikutvecklignsprojekt vid Uniarts i Helsingsfors. Forskningsprojektet, Smil; scenkonst med i lärande undersöker hur scenkonstpraktiker så som cirkus, drama och dans kan bli en del skolans lärmiljö, både som ett eget ämne men även som metod för att skapa läranden i andra ämnen så som språk.
Veteneskapliga publikationer:
Szatek, Elsa, (2024). Att tänka med plats och rum i tillämpad teater, DRAMA, Nordisk dramapedagogisk tidskrift, no 1, 2024 (Vetenskaplig essä).
Szatek, E. (2023). ‘Vi vill bli hörda!’: En studie om communityteater med unga tjejer och platsen som aktör [Institutionen för ämnesdidaktik, Stockholms universitet]. http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:su:diva-217948
Szatek, E. (2023). De estetiska ämnenas didaktik; att göra ämnesinnehåll med kroppar, affekter, känslor och plats. Journal for Research in Arts and Sports Education, 7(2), Article 2. https://doi.org/10.23865/jased.v7.4160
Szatek, E., & Gunnarsson, K. (2023). Spaces for ambiguities: Playing with hair in community theatre for teenage girls. Research in Drama Education: The Journal of Applied Theatre and Performance, 0(0), 1–16.
Szatek, E. (2022). Troubling aesthetics: Mapping vulnerability as a generative force in community theatre. Research in Drama Education: The Journal of Applied Theatre and Performance, 27(1), 40–56. https://doi.org/10.1080/13569783.2021.1985990
Szatek, E. (2020). Moving Spaces: Mapping the Drama Room as Heterotopia. Education Sciences, 10(3), 67. https://doi.org/10.3390/educsci10030067