Länkstig

Daniel Gustafsson

Universitetslektor

Institutionen för socialt arbete
Besöksadress
Sprängkullsgatan 25
41123 Göteborg
Postadress
Box 720
40530 Göteborg

Om Daniel Gustafsson

Jag disputerade 2024 med avhandlingen Making Camp: An Ethnographic study of summer and weekend camp for disabled children and young adults inom det tvärvetenskapliga ämnet barn- och barndomssociologi. I grunden har jag vidare en masterexamen i sociologi och en barnskötarexamen. 

I många år arbetade jag med funktionshindrade barn och unga i olika kontexter, men framför allt under dessa barns fritid. Fritid och platser som specifikt är skapade av och för funktionshindrade barn och unga kom också kom att bli fokus i min avhandling, vilken utforskar dessa barns och ungas upplevelse av ett helg- och sommarläger och hur vi kan förstå funktionshinder utifrån en plats där de utgör den demografiska majoriteten. En vägledande faktor i mitt val av studieobjekt (lägerverksamheten) var att många studier som rör denna grupp har en tendens att drivas av ett socialt rättspatos och därmed primärt fokusera på gruppens utsatthet, vilket enligt mig riskerar att reducera dessa individer till enkom utsatta medborgare, trots att de, precis som alla andra människor, drivs av en agens och är medskapare av sina egna liv. Dessa liv levs även i positiva sociala miljöer och därmed föll mitt intresse på just lägerverksamheter, då dessa, åtminstone på pappret, utgör en sådan kontext. En annan faktor var att det bedrivits ytterst få studier om funktionshindrade barn och ungas upplevelser i en fritidskontext. Avhandlingen visar bland annat på hur kommunala LSS-läger många gånger fungerar som en fristad, då det som gör dessa barn och unga avvikande i övriga samhället många gånger blir den faktor som fungerar som gemensam nämnare. Därmed blev lägerverksamheten en plats där denna grupp fick möjlighet att spegla sig i andra som är lika dem själva och därmed skapa en form av medvetenhet kring sin egen identitet genom dessa kollektiva sammankomster.

Förståelser av barn och barndom, liksom barn och ungas upplevelser av att vara i världen är också det forskningsområde som primärt intresserar mig, framför utifrån förståelsen hur olika normer/platser/fenomen görs och (re)produceras. Jag ingår i forskningsplattformen NORM och är kursansvarig för kursen Funktionshinder på socionomprogrammet.          

För vidare information om mitt avhandlingsarbete finner du en intervju här från tidskriften Forskning om funktionshinder pågår!