Vill jobba med medborgardialoger efter studier i Kultur och demokrati

Studenten Ania Szczeklik tycker att det mänskliga perspektivet saknas i stadsutvecklingen, men på masterprogrammet Kultur och demokrati får hon verktyg för att i framtiden kunna arbeta med sin hjärtefråga: att demokratisera stadsutvecklingsprocesser.

Ania Szczeklik läser på masterprogrammet Kultur och demokrati men har redan dubbla kandidatexamen i bagaget; en i svensk litteratur och språk (filologi) i hemlandet Polen, och en i sociologi vid Göteborgs universitet.

− När jag pluggade sociologi läste jag 60 poäng konflikthantering och letade efter en master som kunde bygga vidare på det, men hittade ingen som passade förrän jag fick syn på en affisch om Kultur och demokrati. Demokrati är ju grundläggande för de processer jag vill jobba med och fördjupa mig i, så det kändes som en naturlig väg att gå, berättar Ania.

Ania SzczeklikMen Anias väg har inte alltid kantats av självklara beslut. Allt började med att hon valde det kanske lite oväntade ämnet svensk filologi för sin kandidatexamen vid Jagellonska universitetet i Kraków.

− Jag har alltid varit språkintresserad, men ville samtidigt inte plugga något förutsägbart språk som engelska eller tyska. Jag hade som de flesta andra barn i Polen läst Astrid Lindgren, och det var hon som fick mig intresserad av svensk litteratur från början. Sedan ville jag också få inblick i svenska idéer kring exempelvis jämställdhet.

Letade efter arbetsmarknadsförankring

Under ett utbytesår på Kyrkeruds folkhögskola träffade Ania sin blivande sambo och blev kvar i Sverige. Men hon insåg snart att hon behövde komplettera sin examen för att kunna få ett kvalificerat jobb.

− Jag är väldigt intresserad av människor, men jag ville inte bli socionom eller psykolog utan mer jobba med idéer och tankar om människan och hennes relation till samhället.

Tre år senare hade hon en kandidatexamen i sociologi vid Göteborgs universitet, och ville fortsätta läsa på masternivå.

− Kultur och demokrati ett program som ger en konkret kunskap, och jag upplever det som mer arbetsmarknadsförankrat än vad sociologin var. Dels har flera organisationer och kommuner uttalat ett behov för den här typen av kompetenser, och dels har vi en halv termins praktik, vilket känns ganska ovanligt på masternivå. Det kommer både att bli ett bra tillfälle för att knyta kontakter men också för att samla material till masteruppsatsen, säger Ania.

− Det är också ett holistiskt program med många olika typer av studenter. Vi kommer från olika håll vilket tilltalar mitt behov av interdisciplinära studier.

Vill utveckla medborgardialoger

Anias hjärtefråga är hur stadsutveckling kan ske på mer demokratiska sätt än idag.

− Idag är det mycket fokus på ekonomi, förtätning och arkitektur, men jag tycker att det mänskliga perspektivet saknas. Även om det är populärt att använda sig av medborgardialoger i olika utvecklingsprocesser tycker jag att de ofta känns platta och mer till för syns skull.

Att utveckla medborgardialoger är något hon gärna vill jobba med i framtiden, antingen via jobb på en stadsdelsnämnd eller genom att bli konsult i social hållbarhet.

− På Kultur och demokrati får vi lära oss hur man kan jobba med kultur som verktyg för att stärka demokratin, och kombinerat med mina kunskaper i konflikthantering får jag en mer djupgående kunskap och förståelse för de här processerna och hur de kan tolkas och användas.

Ett annat forskningsområde som intresserar Ania och där inte så mycket har blivit skrivet än är kulturpolitikens styrning.

− Det kan låta som ett byråkratiskt område att ge sig in i men samtidigt säger det något om samhällets syn på kultur att så lite blivit skrivet om det. Vilka styrmedel används för att göra vilkas röster hörda? Det är en viktig demokratisk fråga.