Hoppa till huvudinnehåll
Bild
Konsert
Foto: Shutterstock
Länkstig

Vi möts igen - men årets julklapp väcker frågor

Publicerad

Konserter, utställningar och mässor. Årets julklapp är evenemangsbiljetten, ett val som kan ses som en hyllning till det fysiska mötet i olika former. Det kommer inte som en överraskning, menar konsumtionsforskare John Magnus Roos, men han kan förstå att valet väcker viss kritik.

Det blåser nya vindar i tomteverkstan. Handelns Utredningsinstitut, HUI Research, har utsett evenemangsbiljetten till årets julklapp. Konsumtionsforskare John Magnus Roos, på Centrum för konsumtionsforskning på Handelshögskolan vid Göteborgs universitet är inte förvånad: 

– HUI Research skickar med det här valet ut signaler till svenska folket att det är dags att ta av sig filtofflorna och uppleva den fysiska världen igen genom alla våra sinnen. 

Från stormkök till evenemangsbiljett

Bild
John Magnus Roos
John Magnus Roos, konsumtionsforskare på Centrum för konsumtionsforskning på Handelshögskolan.
Foto: Hillevi Nagel

Evenemangsbiljetten är ett stort steg från förra året då stormköket utsågs till årets julklapp. Då var det naturen som gällde, och att hålla sig på tryggt avstånd från andra människor i en värld som dominerades av pandemin. 

Enligt HUI Research ska årets julkapp vara en nyhet, eller en produkt som fått ett nyväckt intresse under året, samtidigt som det ska ha ett stort försäljningsvärde eller kunna säljas i stor skala, men det ska även representera den värld vi lever i. 

OM det är bra tajmat utifrån ett smittspridningsperspektiv är jag tveksam till.

Det som gör att årets julklapp möter viss kritik, är att det kan anses vara något tondövt att välja en produkt som uppmuntrar till stora folksamlingar, i en tid där det fortfarande finns en risk för smittspridning av covid-19. John Magnus Roos förstår kritiken:

– OM det är bra tajmat utifrån ett smittspridningsperspektiv är jag tveksam till. Covid-19 sprids i samhället och restriktioner för folksamlingar kan mycket väl komma att ske även under 2022, särskilt om vi blickar utanför Sverige. 

Han menar dock att valet av evenemangsbiljetten är väldigt smart ur ett handelsperspektiv.

– Om folk går på stora evenemang, eller ens börjar drömma om sådant som konserter och fotbollsmatcher, så vågar de sig  ut i samhället där mycket handel sker. För att öka handeln generellt så krävs att få igång en rörlighet igen, så att folk visar upp sig och socialiserar vilket både skapar behov av att köpa samt lockar och möjliggör fler köptillfällen.  

Ett sätt att visa stöd

John Magnus Roos menar även att valet av årets julklapp kan ses som ett sätt att visa stöd åt en bransch som drabbats hårt under pandemin: 

 – Det kan så att den branschen får in pengar i alla fall, även om konserter och annat sedan inte blir av. Mitt tips är därför att ge pengar och skriva att de ska användas just till ett evenemang. Tråkigt för branschen, men smart för individen. Då behöver du som konsument inte heller tänka på att värdekupongen måste användas inom ett specifikt datum – något som är lätt att missa även i en värld där covid-19 inte existerar.