Vetenskapsroulette med en höjdrädd etnolog

En av de medverkande på årets Vetenskapsfestival är Hanna Schühle, doktorand i etnologi. Hennes forskning handlar om europeiska interna och externa kulturella relationer, och i år hittar du henne i Vetenskapsrouletten den 8 maj på Liseberg.

Vad är Vetenskapsrouletten?
– I Vetenskapsrouletten får man åka Lisebergshjulet tillsammans med en forskare som berättar om sin forskning. Det är dock spännande att man inte vet vad det är man får lyssna på förrän man har stigit in i en av de 42 gondolerna.

Vad ska du prata om?
– Jag ska prata om hur det europeiska nätverket EUNIC, the European Union National Institutes for Culture, främjar en bättre förståelse för europeisk kulturell mångfald i Vietnam med tonvikt på ett konstevenemang där konstnärer från olika europeiska länder höll workshops för vietnamesiska konststudenter.

Varför vill du medverka i Vetenskapsfestivalen?
– Det ingår i doktorandutbildningen att man ska presentera sin forskning utanför universitetet och jag tycker personligen att det är mycket viktigt och givande att ha ett utbyte med världen utanför den akademiska världen. Att jag valde att delta i själva Vetenskapsrouletten beror på att jag tycker att det är en rolig ansats med överraskningseffekten men har också med min höjdrädsla att göra – jag ville helt enkelt utmana mig själv!

När? 8 maj 2014, kl 17-18
Var? Lisebergshjulet, Liseberg, Korsvägen

Se hela listan på medverkanden i Vetenskapsrouletten