Varför etnologi?

En ny bok om etnologi presenterades nyligen på ett seminarium vid Institutionen för kulturvetenskaper, Göteborgs Universitet. – Boken hoppas jag ska bidra till att intresset för ämnet växer och fördjupas, och kan visa dess teoretiska och metodologiska möjligheter, säger författaren Birgitta Svensson, professor i etnologi vid Stockholms universitet och Nordiska museet.

Boken Varför etnologi? handlar om ett ämne som på många håll i landet nu upplever en renässans i ljuset av de kulturarvs- och identitetspolitiska frågor som är aktuella.

Birgitta Svensson– Den är främst avsedd att vara en ämnesintroduktion för studenter till ett ämne som hävdar att kunskap om kulturella processer är väsentliga för att människor ska förstå sina liv, säger Birgitta Svensson.

I boken diskuterar hon också hur minnen, traditioner och kulturarv kan tolkas ur ett etnologiskt perspektiv. Hon ger också en koncentrerad översikt över den svenska etnologiska forskningens utveckling.

Seminariet arrangerades i samverkan mellan Etnologiska föreningen i Västsverige och profilområdet Kulturarv, bild, berättelse vid Institutionen för kulturvetenskaper. En av de som var där och lyssnade var Birgitta Skarin Frykman, professor emerita i etnologi och ordförande i Etnologiska föreningen.

– Det var jätteroligt att hon tog sig tid att komma hit och presentera boken för oss, säger hon.