Närbild på tre unga flickor framför datorskärmar som programmerar musik.
Sadhvika, Rutvika och Jovita, deltagare på Creative Coding, programmerar egna musikstycken.
Foto: Natalija Sako

Unga flickor stärks genom kodning och musik

Projektet Creative Coding vill visa unga flickor att teknik kan vara roligt. Under 10 veckor har flickorna kodat sina egna musikstycken som sedan framförs på Lindholmen Visual Arena den 2 juni.

Klockan är fem en solig torsdagseftermiddag. De flesta kontor på Lindholmspiren håller på att runda av för dagen, men på tredje våningen i Chalmers byggnad Kuggen är det full aktivitet.

– Publiken kommer vara färre än 5 miljoner, men definitivt fler än 5, säger läraren och doktoranden Kelsey Cotton till sex flickor i diskussion om hur många personer de kan förvänta sig på sin konsert. Flickorna, som är ungefär 10 till 12 år gamla, har övat på att koda musik under våren och är nu redo att uppträda.

– Det är jätteroligt, jag älskar musik och det är så kul att göra det tillsammans med någon i min ålder, säger 10-åriga Rutvika och pekar på sin vän Jovita.

– Ja, det är kreativt och musiken vi har skapat är så fin, säger Jovita.

Syfta att introducera teknik för flickor

Tjejerna är en del av Creative Coding-projektet, ett initiativ av Jasmina Maric, universitetslektor vid institutionen för data- och informationsteknik. Syftet är att introducera teknik för unga tjejer genom att låta dem experimentera med musik och kodning. Deltagarna har varit välkomna att anmäla sig oavsett förkunskap, men har alla utmanats och fått lära sig nya saker.

– Jag gillar kodning för det är som att lösa ett pussel, det kräver mycket tålamod, säger 12-åriga Sadhvika som kodat en del tidigare och hennes kompis Shiriya håller med:

– Det är som lego, är det för ostadigt faller det ner. Men när du hittar rätt bricka för att det ska hålla sig uppe, den tillfredställelsen är fantastisk.

Får nya förebilder

Lärarna på workshopen heter Kelsey Cotton och Georgios Diapoulis, båda doktorander vid avdelningen för interaktionsdesign och software engineering.

– Vi vill att flickorna ska ha roligt och experimentera, men projektet handlar också om att stärka dem och ge dem förebilder. Förhoppningsvis visar det dem att detta kan vara en möjlig väg i framtiden, säger Kelsey Cotton. Och 10-åriga Rutvika kan redan nu säga att hon kommer fortsätta med programmering.

– Det är inte bara en hobby för mig, det är mycket roligare!, säger Rutvika.

Läs mer om Creative Coding