Thomas Ostermeier och Hito Steyerl nya hedersdoktorer på Konstnärliga fakulteten

Thomas Ostermeier, regissör och konstnärlig ledare för teatern Schaubühne i Berlin, och Hito Steyerl, konstnär, filmare och professor i mediekonst på Universität der Künste i Berlin, har utsetts till hedersdoktorer vid Konstnärliga fakulteten, Göteborgs universitet.

Hito Steyerl, foto: Trevor Paglen. Thomas Ostermeier, foto: Brigitte Lacombe.

Hito Steyerl, foto: Trevor Paglen.– Steyerl och Ostermeier är båda högt ansedda konstnärer inom sina respektive fält och vi är mycket hedrade och glada att de båda nu blir hedersdoktorer hos oss, säger Sanne Kofod Olsen, fakultetens dekan.

Hito Steyerl, professor i mediekonst på Universität der Künste i Berlin, är filmmakare, författare och konstnär med inriktning på media, teknik och bilders spridning och användning i en digitaliserad, globaliserad värld.

Hon har uppmärksammats för en lång rad filmer – några av de mest kända är Factory of the Sun, How to Not Be Seen, och Lovely Andrea – hennes verk har visats på museum och utställningar världen runt, och på flera av världens stora konstbiennaler. Hon vunnit såväl Copenhagen International Documentary Festival Award som EYE Prize, för sina insatser inom fältet. Hito Steyerl är också en av grundarna av the Research Center for Proxy Politics och hon har gett ut ett flera böcker.

– Hito Steyerl utforskar i sin konst brännande aktuella och viktiga ämnen som övervakning, migration, militarisering och mediernas roll i en allt mer globaliserad värld. Hennes arbete är banbrytande och har utvecklat både konstnärens roll och filmkonsten som format, säger Sanne Kofod Olsen.

Akademin Valand har vid flera tillfällen använt Hito Steyerls arbete i undervisningen och hon var även en av konstnärerna som medverkade i fakultetens arrangemang vid Venedigbiennalen 2015.

– Hito Steyerls arbete är relevant för många av våra utbildningar och forskningsområden – såväl film som foto, litterär gestaltning, fri konst och konsthantverk och vi hoppas få möjlighet att utveckla vårt samarbete.

Thomas Ostermeier – the face of modern German theatre

Thomas Ostermeier, foto: Birgitte LacombeRegissör Thomas Ostermeier, sedan 2000 konstnärlig ledare för teatern Schaubühne i Berlin, räknas som en av Europas främsta regissörer. Han har blivit kallad ”The face of modern German Theatre”.

Han är mest känd för sina hyllade produktioner av Hedda Gabler, Shopping and Fucking och Hamlet, och han har vunnit en lång rad priser för sina uppsättningar. När han 2011 fick Venedigbiennalens Guldlejon för sin samlade insats som regissör, blev han den yngsta någonsin att motta priset. Thomas Ostermeier är också en av de konstnärliga ledarna för Avignonfestivalen och han har gett ut flera böcker. Den senaste - The Theatre of Thomas Ostermeier - om sin metod att iscensätta dramatiska texter.

– Thomas Ostermeiers scenkonst bottnar i ett stort socialt engagemang och han blandar realistiska och expressiva uttryck på ett helt eget sätt. Han har haft väldigt stor betydelse för scenkonstens utveckling.

Högskolan för scen och musik (en av fakultetens tre institutioner) har sedan tidigare ett samarbete med Thomas Ostermeier, genom det internationella nätverket Prospero.

– Vår förhoppning är att, tillsammans med Göteborgs Stadsteater, få fördjupa det samarbetet och att våra studenter och medarbetare får del av Thomas Ostermeiers kunskap och erfarenheter och lära mer om de metoder han berättar om i sin senaste bok, säger Sanne Kofod Olsen.

• Catharina Bergil, Högskolan för Scen och Musik (om Ostermeier)
• E-post: catharina.bergil@hsm.gu.se

• Troels Degn Johansson, Akademin Valand (om Steyerl)
• E-post: troels.degn.johansson@gu.se