Svensk country vinner terräng

Från chaps och cowboyhattar till tv-program på bästa sändningstid - den svenska countryn tycks vara på väg från amerikaniserad fulkultur till att bli en allt mer accepterad musikgenre. I det senaste avsnittet av Sveriges Radios program Vetenskapsradion Forum medverkar musikvetaren Thomas Bossius vid Göteborgs universitet där han delar med sig av sin kunskap kring den svenska countrykulturen framväxt och utveckling.

– Det som utmärker den svenska countryn är att den låter så likt den amerikanska som bara går, säger Thomas Bossius.

I programmet berättar han till exempel att det har funnits en oerhörd medveten strävan bland de unga svenskar som på 60-talet på allvar började spela country att sjunga med en så amerikansk accent som möjligt och använda autentiska instrument.

– Den fyller en väldigt viktig funktion för väldigt många i ett land som Sverige, att den sen inte fyller någon viktig funktion för kultureliten och de stora nationalarenorna är underordnat. Man bör nog se countryn som en del i en större kulturkrets där både dansbandsmusiken och rockabilly kan räknas in, i den stora folkliga kulturen som sin förankring i främst arbetarklassen, säger han.

I programmet medverkar också Jill Johnson som är aktuell med andra säsongen av Jills veranda, tv-programmet där sångerskan ger sig ut med några kända svenska artister för att hitta countryns själ i dess hemstad Nashville.