Bild på Susanna Fellman
Foto: Carina Gran

Susanna Fellman invald i Vetenskapsrådets styrelse 2022–2024

Vetenskapsrådet har valt in Susanna Fellman, professor i Business History vid Handelshögskolan, Göteborgs universitet, som ledamot i sin styrelse 2022–2024. Vetenskapsrådets styrelse består av nio ledamöter och har det yttersta ansvaret för verksamheten gentemot regeringen.

Bild på Susanna Fellman
Susanna Fellman
Foto: Carina Gran

För att kunna bli vald till ledamot i styrelsen eller ämnesråden krävs hög vetenskaplig eller konstnärlig kompetens inom något av de tre ämnesområdena: humaniora och samhällsvetenskap, medicin och hälsa eller naturvetenskap och teknikvetenskap.

- Jag är mycket hedrad över att bli vald som ledamot i Vetenskapsrådets styrelse. Vetenskapsrådet är det viktigaste forskningsrådet för grundforskning i Sverige. Genom styrelsearbetet får man bl.a. inblick i forskningspolitiken och delta i utarbetandet av forskningspolitiska analyser. Jag ser det som speciellt viktig att bevaka den forskarinitierade forskningens intressen. Dessutom hoppas jag att kunna bidra med en öppen dialog mellan lärosäten och forskningsrådet, säger Susanna Fellman.

Om Vetenskapsrådet

Vetenskapsrådet (VR) är Sveriges största statliga forskningsfinansiär och ger stöd till forskning av högsta vetenskapliga kvalitet inom alla vetenskapsområden. Varje år stödjer VR svensk forskning med nästan 7 miljarder kronor.

Vetenskapsrådet har tre huvuduppgifter, att fördela det statliga ekonomiska stödet till grundforskning inom samtliga vetenskapsområden och till forskningsinfrastruktur, att vara regeringens rådgivare i forskningsrelaterade frågor, samt att skapa förståelse för den långsiktiga nyttan av forskning.

Mer information: https://www.vr.se/