Studiebesök till entreprenörer som arbetar med sociala problem i Bergsjön

’Social Innovation and Entrepreneurship’ är en ny populär kurs som ges av IIE och som även ingår i vårt mastersprogram i entreprenörskap. I veckan åkte studenterna på studiebesök till Bergsjön, där Bert-Ola Bergstrand (Project manager på Social Capital Forum) gav en presentation kring de sociala problem som förekommer i många av Sveriges mer utsatta förorter och hur sådana problem kan adresseras med social innovation och entreprenörskap.

Studenterna fick även ta del av en presentation av Lotta Liden (enhetschef för Social utveckling vid Göteborgs Stad) kring hur staden arbetar för att stimulera sociala företag. Vidare gav studiebesöket studenterna möjlighet att interagera med ledare för några av de sociala företagen som är aktiva i Bergsjön och att ta del av dessa organisationers lösningar till olika sociala problem och de specifika problem de själva stöter på. Detta kommer att vidare avhandlas i studenternas grupparbeten och föreslagna lösningar kommer att presenteras i slutet av maj.