Jennifer Ombergs medalj ”Seger och sol!”

Studenten Jennifer Omberg från HDK-Valand har designat Varvetmedaljen 2023

Nu på lördag den 13 maj går Göteborgsvarvet av stapeln. Vid målgången efter dryga 21 kilometer kommer löparna traditionsenligt att få ta emot en medalj som utformats av en student vid HDK-Valand. I år är det Jennifer Omberg på kandidatutbildningen i smyckekonst som ligger bakom Varvetmedaljen.

Jennifer Omberg
Jennifer Omberg har designat Varvetmedaljen 2023.

Jennifer Ombergs medalj ”Seger och sol!” handlar om stoltheten vi känner när vi genomfört något prövande.

− Ena sidan av medaljen skildrar pulsen, individen och massan, hur vi springer individuellt men ändå i gemenskapen där vi alla följer den blåa linjen mot mål. Andra sidan förmedlar den överflödande känslan av lycka och seger som vi känner efter att ha klarat bragden att ha sprungit Göteborgsvarvet, säger hon.

Sedan 2014 har andraårsstudenterna i smyckeskonst tagit fram varsin design-idé kring en medalj. Löparna har sedan kunnat rösta på förslagen och vinnarnas bidrag blivit verklighet.

Varvetmedaljen 2023

Nära 5 000 löpare har varit med och tyckt till om årets medalj. Jennifer Ombergs bidrag ”Seger och sol!” fick efter en tät toppstrid flest röster.

Tillsammans med sina kursare i smyckekonst gör Jennifer Omberg Göteborgsvarvet-debut nu på lördag. Fokus ligger på att ta sig runt banan och ha kul ihop.

− Det känns helt overkligt att löparna vid målgång kommer bära medaljen som jag designat. Jag tror inte jag kommer förstå det själv förrän jag är på plats och ser medaljerna i folkvimlet, säger Jennifer Omberg.

Av: Maja Carltoft & Thomas Melin