Staffan I. Lindberg
Foto: Johan wingborg

Stormingen av Kapitolium: "Ett planerat försök till statskupp"

– Det var inte ett spontant upplopp, det var ett planerat försök till statskupp. Så säger Staffan I. Lindberg, föreståndare för forskningsinstitutet V-dem, om stormningen av den amerikanska parlamentsbyggnaden Kapitolium i början av 2021. Han är en av de experter som kallats att vittna i den utredning som just nu pågår i USA:s kongress.

Det var den 6 januari förra året som flera hundra upprorsmakare stormade Kapitolium för att försöka hindra vicepresident Mike Pence att fastställa resultatet i presidentvalet. Våldsamheterna pågick i flera timmar och fem personer miste livet. Bland annat skanderade uppviglarna att vicepresidenten borde hängas.

För att utreda händelserna har den amerikanska kongressen tillsatt en kommitté som till sin hjälp anlitat ett stort antal experter, bland annat från V-dem, berättar Staffan I. Lindberg, professor i statsvetenskap.

– Det utredningen visar är att upploppet inte var en spontan folklig resning som ibland påståtts, utan kulmen på en väl förberedd kampanj. Expresident Donald Trump och hans närmaste medverkade aktivt till att organisera händelsen, bland annat genom att uppmuntra sina anhängare att ta sig in i Kapitolium. ”Fight like hell” var en av uppmaningarna.

Den amerikanska kommittén har ställt ett stort antal frågor till experterna i V-dem.

– Bland annat vill man veta hur denna händelse hade uppfattats om den skett i någon annan del av världen. Mitt svar är att i vilket annat land som helst skulle ett försök att omkullkasta demokratin, med hjälp av våld och illegala metoder, uppfattats som en uppmaning till statskupp.

En slutrapport av utredningen ska läggas fram i september. Om den visar att Donald Trump medvetet uppviglat folkmassorna kan det leda till att justitiedepartementet beslutar om åtal.

"Påminner om vad som pågår i Ryssland, Turkiet och Ungern"

Enligt de data över demokratiutveckling i världens alla länder som V-dem tar fram har en underminering av den amerikanska demokratin pågått i cirka 5–6 år, berättar Staffan I. Lindberg.

– Den demokratiska tillbakagången i USA påminner om vad som pågår i Ryssland, Turkiet och Ungern. Donald Trump står ju på god fot med både Vladimir Putin och Xi Jinping och somliga ledare, som Brasiliens president Jair Bolsonaro, har öppet visat sin beundran för Trump. Mina amerikanska statsvetarkollegor har uttryckt djup oro över utvecklingen.

Att just forskare från Göteborgs universitet anlitas som experter vid en utredning av amerikanska kongressen är förstås väldigt hedrande.

– V-dem har synts ganska ofta i amerikanska medier på senare tid, exempelvis i Washington Post, New York Times och Los Angeles Times. Att vi uppfattas som vederhäftiga och välinformerade är förstås väldigt roligt.

Av: Eva Lundgren

Denna artikel var först publicerad i GU Journalen nr 3-2022.