SGF arbetar mot hat och hot

I samarbete med Örebro respektive Göteborgs universitet har Sveriges genusforskarförbund, SGF två arrangemang i höst, som tar upp hat och hot mot genusforskning på olika sätt.

CFS, Centrum för feministiska samhällsstudier vid Örebro universitet anordnar tillsammans med SGF ett seminarium tisdag 12 november. Mathias Ericsson, Göteborgs universitet, presenterar där sin forskning om säkerhet och skydd ur ett feministiskt perspektiv.

På institutionen för kulturvetenskaper vid Göteborgs universitet bjuder SGF fredag 6 december in till workshopen Anti-gender: manifest för makt och motstånd, riktat till föreningens deltagare i första hand.

Workshopen är en fortsättning på arbetet inom SGF med frågor om hat och hot mot genusforskare. Där SGF tidigare främst fokuserat på genusforskares lokala arbetsmiljö är nu syftet att samlas kring frågor om global och lokal antifeminism och antigenderism.

Under våren 2020 planerar SGF även för ett seminarium om urfolkperspektiv och genusvetenskap. Om det finns inga detaljer klara än, men håll utkik på SGF:s webbplats!

SGF, Sveriges genusforskarförbund

Ny styrelse för SGF

En ny styrelse för SGF valdes under föreningens möte på konferensen g19 Rethinking Knowledge Regimes – Solidarities and Contestations.

Den nya styrelsen är:
Diana Mulinari, ordförande, Lunds universitet, May-Britt Öhman, vice ordförande, Uppsala universitet, Linnéa Bruno, Stockholms universitet, Johanna Jers, Umeå universitet, Amund Hoffart, Örebro universitet, Anna Olovsdotter Lööv, Lunds universitet, Fredrik Sjögren, Luleå tekniska universitet och Sofia Strid, Örebro universitet.

Inga-Bodil Ekselius