SWEMARC-forskaren Luca Rugiu på Tjärnö marina laboratorium.
Foto: Johan Wingborg

Samodling av sjömat ger win-win situation

Att odla alger, musslor och fisk tillsammans är inte bara ett hållbart odlingssätt, det ger dessutom större skördar. Det visar ny forskning från SWEMARC vid Göteborgs universitet.

- Vi gjorde ett försök i pilotskala för att undersöka fördelarna med att samodla fisk, musslor och alger, där vi upptäckte att samodling skapar en win-win situation. En fiskodlare kan i framtiden till exempel minska mängden utsläpp från sin odling genom att också odla alger. Medan en algodlare producerar större och bättre skörd, som innehåller mer protein och bioaktiva ämnen, nära en fiskodling, säger Luca Rugiu, som arbetar som forskare inom det nationella centrumet för vattenbruksforskning (SWEMARC), och institutionen för marina vetenskaper, vid Göteborgs universitet.

Samodling är hållbart
I
dag finns det inga kommersiella samodlingar i Sverige – och endast en handfull över hela världen – utan arterna odlas separat. Men detta är något som forskarna vill ändra på då samodling är ett mer hållbart sätt att odla mat i havet, vilket är framtidens melodi.

Genom samodling minimeras fiskodlingarnas negativa påverkan på miljön, där odlade alger absorberar lösta näringsämnen, som nitrit och ammonium, som fiskarna i odlingen släpper ifrån sig. Medan de filtrerande musslorna tar upp den näring som är bunden i partiklar från vattnet. Forskarnas resultat visade att tillgången på näringsämnen i vattnet gav algernas fotosyntes en boost, vilket i sin tur påverkade mängden biomassa och pigmentproduktion.

- Genom att mäta fotosyntesen kan forskare studera hur algerna mår och utvecklas, ett forskningsområde som idag är underutvecklat. Det är som att fiskodlare skulle ignorera hur mycket fiskarna äter och vilket slags foder fiskarna föredrar, säger algforskaren Luca Rugiu.

Alger på julbordet
Att odla alger som föda är inget nytt, det har gjorts i tusentals år i Asien. Nu har den trendiga supermaten, som innehåller nyttigheter som fleromättade fetter, mineraler och antioxidanter, börjat få genomslag i Sverige. Kanske också på julbordet?

-Absolut, jag gillar att äta krispig sockertång, som har torkats i ugnen. Men jag gillar också att äta färsk sockertång och det gör jag ibland när jag är ute och snorklar. Det smakar jättegott, avslutar Luca Rugiu.

Läs artikeln

Studien Kelp in IMTAs: small variations in inorganic nitrogen concentrations drive different physiological responses of Saccharina latissima är publicerad i den vetenskapliga tidskriften Journal of Applied Phycology..